Rallin MM-sarjassa nähtiin kauden 2018 päätteeksi suurta ravistelua kuskimarkkinoilla. Suomalaittain mielenkiinto kohdistui Esapekka Lapin loikkaan Tommi Mäkisen johtamasta Toyotan tiimistä Citroenille.
Viime vuoden toisella puoliskolla juuri Toyota oli voittaja-auto, kun taas Citroen on vaeltanut varjojen mailla jo muutaman vuoden ajan. Lapin mukana ranskalaisleiriin siirtyy myös tietotaitoa, mutta se ei huoleta Toyotan ainoaa suomalaiskuskia Jari-Matti Latvalaa.
– Esapekka on varmasti vienyt informaatiota heille, mutta samaan aikaan Kris (Meeke) on tuonut meille tietoa. Siinä mielessä ollaan tasatilanteessa, Latvala kuittasi MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Toyotan WRC-tiimi missasi autoon suunnitellun muutoksen parilla päivällä
Pohjoisirlantilainen Meeke ajoi Citroenilla vuoden 2018 toukokuuhun asti, kunnes sai potkut Portugalin MM-rallin jälkeen. Yhteistyö kokeneiden pilottien kesken Toyotalla on lähtenyt hyvin käyntiin.
– Kun aloitettiin, niin tässä tiimissä oli kolme (Latvala, Lappi ja Juho Hänninen) suomalaista. Nyt olen enää yksin tallissa suomalaiskuskina. Hienosti on lähtenyt käyntiin yhteistyö tiimin sisällä. Kris on päässyt hyvin talliimme sisään ja yhteistyö on sujunut, Latvala totesi.
– Myös Esapekka tuntuu hymyilevän, joten hän tuntuu olevan tyytyväinen Citroeniin. Kaikkien katsojien kannalta tulee tosi mielenkiintoinen kausi, Latvala jatkoi.
"Kaikki on nyt itsestä kiinni"
Latvala lähtee uuteen kauteen maltillisin tavoittein. Mestaruudesta ei ole aikomus unelmoida ennen kuin ensimmäinen puolikas kaudesta on ajettu. Sen jälkeen nähdään, mitkä asemat ovat.
– Ajetaan sillä tavalla kuin viimeiset kuusi kuukautta viime kaudesta aina Jyskälästä lähtien. Sitä vauhtia haluan ajaa, enkä vain toiset puoli vuotta, vaan kokonaisen ehjän kauden, Latvala paaluttaa.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi vertaa Citroenin ja Toyotan WRC-autoja – "Peruskielellä se on kierroskone"
Viime vuoden alussa Latvalan ja koko Toyotan tiimin kautta sotkivat vielä tekniset viat. Nyt kaiken pitäisi olla kunnossa.
– Viime vuoden lopussa saatiin autoa parannettua. Se on nyt luotettavampi, ja me saimme tekniset ongelmat kuriin. Siellä oli jotain laturia ja semmoista, mitkä eivät ole enää piinanneet. Myös jäähdytyspuolen asiat on saatu kuntoon, ja olen hyvin vakuuttunut, että automme toimii myös kuumissa oloissa, Latvala pohdiskeli.