Ruotsista apuun hälytetyt pelastajat kutsuttiin kotiin paikallista aikaa iltayhdeksältä.
Latvian viranomaiset jatkavat aluevesillään Itämereen syöksyneen yksityiskoneen matkustajien etsintää. Neljän ihmisen pelätään kuolleen, kun itävaltalainen Cessna 551 putosi Latvian aluevesille Ventspilsin kaupungin edustalle eilen illalla.
Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen edustaja Lars Antonsson sanoo uutistoimisto TT:lle, että todennäköisyys löytää ketään elossa on lähes olematon. Hän kuitenkin sanoi latvialaisten haluavan varmistaa, ettei kukaan ole voinut selvitä, ennen kuin he lopettavat etsinnät.
Lue myös: Yksityislentokone uhkaa tippua Itämereen – sotilaslentokoneet eivät ole nähneet ketään ohjaamossa
Apua paikalle hälytettiin ensin Ruotsista. Antonsson kertoo, että Ruotsin rannikkovartioston lento oli ollut putoamispaikalla ensimmäisenä ja havainnut paikalla öljylautan ja pieniä hylyn palasia, mikä osoittaa maahansyöksyn olleen raju.
Ruotsista apuun kutsutut pelastajat kutsuttiin takaisin Ruotsiin paikallista aikaa yhdeksältä illalla. Lisäksi Latvian ilmailuviranomaiset ovat kertoneet liettualaisten pelastajien tulleen avuksi.
Asiantuntija arvelee syyksi vuotoa
Kone oli lähtenyt matkaan Espanjan Jerezistä, ja sen määränpäänä oli Saksan Köln. Kone ei kuitenkaan laskeutunut Saksaan vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.
Mediatietojen mukaan yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.
TT kertoo, että sekä tanskalaiset että saksalaiset koneet lensivät koneen lähellä, eivätkä niiden lentäjät nähneet ketään onnettomuuskoneen ohjaamossa. SVT:n mukaan konetta tutkimaan lensivät espanjalaiset ja ranskalaiset hävittäjät.
SVT kertoo, että pelastusoperaatiota valmisteltiin alun perin Gotlannin lähelle, sillä koneen polttoaineen oli laskettu loppuvan siihen mennessä.
Lentoturvallisuuden asiantuntija Hans Kjäll sanoo TT:lle, että onnettomuuden taustalla oli todennäköisesti lentokoneessa tapahtunut vuoto, joka aiheutti hapen loppumisen. Hän arvelee koneessa olleiden menettäneen tajuntansa.
Kjällin mukaan noin 10 000 metrin lentokorkeudessa happea on hyvin vähän ja tajunnan voi menettää 30 sekunnissa. Hän kertoo, että paineen laskua ei välttämättä huomaa itse.
TT:n mukaan vielä ei ole selvää, mikä maa on vetovastuussa onnettomuustutkinnassa. Kjäll sanoo, että Cessna 551 -koneissa lentodataa tallentavat niin sanotut mustat laatikot eivät ole pakollisia, joten onnettomuuden syyn selvittäminen voi olla hankalaa.