Sunnuntai-iltana Latvian edustalle syöksyneen haamukoneen liikkeistä tiedetään jo paljon, mutta turman perimmäinen syy on yhä kysymysmerkki. Lentämisen asiantuntija, Traficomin johtaja Jari Pöntinen kommentoi MTV Uutisille, mitä koneessa on saattanut tapahtua.
Espanjan Jerezistä Kölniin matkalla ollut Cessna 551 -mallinen kone syöksyi mereen Latvian edustalla. Konetta ohjannut saksalaismies Peter Griesemann, 72, raportoi ongelmia koneen ilmanpaineessa jo alkumatkasta, ja radioyhteys koneeseen katkesi nopeasti tämän jälkeen.
Toistaiseksi tiedetään tarkasti koneen lentoreitti. Myös onnettomuuspaikka on selvästi tiedossa. Sieltä on löydetty koneen osia, jotka on viety tutkittavaksi Latviassa.
Kone nousi Jerezistä lähdettyään vakaasti noin 11 kilometriin, minkä jälkeen se matkasi samassa korkeudessa siihen asti, kunnes se syöksyi tuhoonsa. Haamukone lensi ilmeisesti hyvin pitkään ilman ohjausta Euroopan yllä.
Lue myös: Animaatio paljastaa Itämereen syöksyneen pienkoneen lennon vaiheet – näin dramaattisesti putoamisnopeus muuttui viime hetkillä
Painekadolla dramaattiset seuraukset
Traficomin johtaja Jari Pöntisellä on käsitys, mitä koneessa on voinut tapahtua, vaikka varmoja faktoja ei olekaan tiedossa.
– Täysin spekulatiivisesti: Vaikuttaa siltä, että vähintäänkin ohjaaja tai koko koneessa ollut ihmisjoukko on ollut tiedottomana, Pöntinen kommentoi puhelimitse.
– Spekulatiivisesti on paljon mahdollista, että kyseessä on ollut painekatotilanne, jolloin matkustamon painekorkeus on noussut koneen matkalentokorkeutta vastaavaksi. Silloin hapen osapaine on niin pieni, että ilman lisähappea tai toimivaa koneen paineistusjärjestelmää, ei todellakaan pysty hengissä säilymään.
Kun koneeseen ei saatu yhteyttä, eri maista lähetettiin hävittäjiä koneen vierelle tutkimaan tilannetta. Muun muassa Aftonbladet raportoi, että hävittäjät eivät havainneet turmakoneen ohjaamossa ketään. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että lentäjä on menettänyt tajuntansa.
Lue myös: Yksityiskone putosi Itämereen, kyydissä 4 ihmistä – hävittäjälentäjät eivät nähneet ohjaamossa ketään, Bild: Paineistuksessa oli ongelmia
Pöntinen kertoo, että paineen lasku voi tapahtua ohjaamossa eri tavoin.
– Jos ajatellaan välitöntä paineen katoamista, niin kyseessä pitäisi olla rakenteellinen vika. Joku repeämä painerungossa, Pöntinen spekuloi.
Tällaisessa tilanteessa on kiire.
– Jos olisi välitön paineenelasku, silloin on ohjaajalla hätätilatoimenpiteiden mukaisesti mahdollisuus saattaa kone alakorkeuksille mahdollista lisähappea käyttäen siten, että toimintakyky säilyy.
Paine voi myös kadota hitaasti, ja tällöin lentäjä ei välttämättä ehdi reagoida, ennen kuin liikutaan tajunnan rajamailla.
– Kyseessä voi olla myös hiipuva vika, että paineistusjärjestelmä ei täysimääräisesti toimi, ja koneen painekorkeus pääsee vähän kerrassaan nousemaan. Se saattaa olla yllättävä elementti, jolloin tajunnan taso ja tietoisuus laskee huomaamatta.
Autopilotti päällä?
– Voisi näin spekulatiivisesti olettaa, että polttoaine on loppunut.
Kysymykseen, olisiko onnettomuus voitu välttää, on Pöntisellä selkeä vastaus.
– Jotta kone olisi saatu turvallisesti alas, olisi koneella pitänyt olla toimintakykyinen ohjaaja. Jokin on mennyt pieleen, eikä homma ole ollut hallinnassa.
Latvian edustalla sunnuntaina pudonneen koneen hylkyä eikä neljää uhria ole vielä löydetty. Etsinnät ovat edelleen käynnissä.
Reilut 20 vuotta sitten saatui samanlainen tapaus, jossa lentokone lensi pitkään hallitsemattomana ja syöksyi lopulta maahan surmaten neljä ihmistä. Yksi kuolleista reilut 20 vuotta sitten oli menestyksekäs golfpelaaja Payne Stewart.