Ei ole helppoa loikata valmistamaan sähköautoja, kun on keskittynyt yli sadan vuoden ajan polttomoottoriautojen kehittämiseen.
Vaikka sähköautot eivät tule vielä hetkeen ohittamaan polttomoottoriautoja myyntimäärissä, joutuvat valmistajat jo varautumaan aikaan, jolloin lähipäästöttömyys on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Yksi sähköautojen kanssa kipuileva valmistaja on saksalainen BMW. Se on jäänyt jo merkittävästi jälkeen niin Volkswagen-konsernista kuin Mercedes-Benzistäkin mitä tulee autojensa sähköistämiseen. BMW ei ole kuitenkaan lepäillyt laakereillaan, ja senkin tulevaisuus näyttää varsin sähköiseltä.
Sen lisäksi, että sähköautojen valmistus on vielä toistaiseksi perinteisiä polttomoottoriautoja kalliimpaa, ovat myös niiden myynnistä saatavat katteet pienemmät.
Bloombergin mukaan BMW aikoo taistella laihempia voittoja ja sähköautojen kehityskustannusten nousua vastaan kasvattamalla kalliimpien malliensa myyntiä.
BMW myi viime vuonna 7- ja 8-sarjaansa, X7-lippulaivamaasturia sekä i8-sporttihybridiä yhteensä 65 000 kappaletta, mikä tosin johtui siitä, että osa näistä autoista on tullut markkinoille vasta tänä vuonna. Näitä autoja on kuitenkin tarkoitus myydä ensi vuoden aikana jopa 145 000 kappaletta.
Luksusluokan maastureille on tällä hetkellä kysyntää erityisesti Kiinassa.
Vaikka bensasyöppöjen autojen valmistaminen sähköautojen rahoittamiseksi voi kuulostaa nurinkuriselta ja ironiseltakin, on syytä muistaa, ettei raha kasva puissa.
– Meidän on tärkeää saada parannettua kannattavuuttamme parannettua, BMW:n talousjohtaja Nicoles Peter kertoo.
Rahaa sähköautojen valmistamiseen haetaan myös leikkauksilla. Tarkoituksena on säästää 14 miljardia dollaria yhtiön muista toiminnoista.
BMW:n seuraava sähköauto, iX3, saapuu markkinoille ensi vuonna.