BMW ei aio kiirehtiä sähköautojen kanssa, vaan suunnittelee pitävänsä kiinni polttomoottoreistaan vielä vuosikymmenten ajan.
BMW:tä pidettiin jonkin aikaa jopa edelläkävijänä perinteisten premium-valmistajien joukossa, kun se esitteli täyssähköisen i3:n vuonna 2013.
Vaikka müncheniläisvalmistaja onkin laittanut sittemmin paljon paukkuja ladattaviin hybrideihin, on täyssähköautorintamalla ollut kuitenkin hyvin hiljaista jo hyvin pitkään.
Lue myös: Eräs BMW-kuski on ajanut lähes 300 000 kilometriä alkuperäisillä jarruilla – tällä se selittyy
Tilannetta tulee hieman paikkaamaan X3-katumaasturin sähköversio iX3, joka saapuu markkinoille vuoden 2020 aikana.
Polttomoottorit pysyvät tuotannossa vielä pitkään
BMW varoo hyppäämästä sähköautojen kelkkaan turhan isoin asein vielä tässä vaiheessa. Se näkee polttomoottoreissaan paljon potentiaalia jatkuvasti kiristyvistä päästörajoituksista huolimatta.
Yhtiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlich vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että yhtiö tulee jatkamaan neljä- ja kuusisylinteristen dieselmoottoreidensa valmistusta vielä ainakin 20 vuoden ajan. Bensamoottoreiden Fröhlich sanoo pysyvän tuotannossa jopa 30 vuotta.
Fröhlich uskoo, että vuonna 2030 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus globaalista myynnistä on 20–30 prosenttia, mutta myynti tulee jakautumaan kaikkea muuta kuin tasaisesti.
– Kiinan itärannikon suurkaupungit muuttuvat pian kokonaan sähköisiksi, kun taas läntisessä Kiinassa tullaan luottamaan bensiinimoottoreihin vielä 15–20 vuoden ajan puuttuvan infrastruktuurin vuoksi, Fröhlich sanoo.
Lue myös: Tältäkö Bemarit näyttävät jatkossa? Voi vaatia hieman totuttelua
Hän kertoo eurooppalaisten asiakkaiden vierastavan siirtymistä polttomoottoriautosta suoraan täyssähköautoon. Fröhlich näkee, että ladattavat hybridit ovatkin oikea vaihtoehto suurelle osalle eurooppalaisista.
Yhdysvaltojen hän ei usko edes tarvitsevan täyssähköautoja. Fröhlich näkee niille kysyntää lähinnä länsirannikolla sekä tietyillä itärannikon alueilla.
– Muuten Yhdysvalloissa ajettaneen jatkossakin perinteisillä bensamoottoreilla.
BMW-pomo näkee sähköautoissa monta haastetta
Fröhlichin mukaan isoin ongelma sähköautojen massatuotannossa on akkujen valmistuksesta syntyvät kustannukset.
– Tämä ei tule muuttumaan. Hinta saattaa tulevaisuudessa jopa nousta raaka-aineiden kysynnän kasvaessa.
Fröhlich näkee haasteita myös sähköautojen lataustekniikassa ja erityisesti kennojen ylikuumenemisen ehkäisyssä. Hänen mukaansa autoa olisi hyvä "hidasladata" parikymmentä kertaa pikalatausten välissä.
– Liian usein tapahtuva pikalataaminen saattaa kuluttaa akun loppuun 2–3 vuodessa, mikä ei ilahduttaisi asiakasta, koska akuston uusiminen on niin kallista.
Lähde: Automotive News Europe