Etelä-Kiinan merellä myrskyn armoille joutunut suomalaisperhe jatkaa edelleen purjehdustaan. Meripelastuskeskuksen mukaan purjevene ajelehtii aallokossa, mutta välitöntä avuntarvetta ei ole.
Nelihenkinen perhe on kokenut ankarassa merenkäynnissä kovia. Hieman ennen kello neljää iltapäivällä saadun tiedon mukaan perhe odottelee myrskyn laantumissa veneen sisätiloissa. Meripelastuskeskus kertoo, että ajelehtivasta veneestä on laskettu ajoankkuri hidastamaan ja vakauttamaan ajelehtimista.
Sääennusteet alueelle lupaavat parempaa säätä huomiseen mennessä. Aallokon korkeuden odotetaan laskevan 2 metriin huomisen aikana.
Hjallis tietää tuskan
Ensimmäisenä suomalaisena yksin kilpaa maapallon ympäri purjehtinut kansanedustaja Harry "Hjallis" Harkimo tietää perheen vaikeudet.
– Hätähän niillä on, koska vene kolisee ja rätisee. Mutta he ovat sisällä siellä veneessä. He ovat varmaan väsyneitä ja siellä on kauheata olla. Ruokaa on ihan varmasti, koska nehän on keskellä matkaa. Jos he ovat kaksi vuorokautta kestäneet, niin kyllä he sen kolmannen vielä kestävät, Harkimo sanoo MTV Uutisten haastattelussa.
Kokeneen maailmanympäripurjehtijan mukaan purjevene ei ole lähettänyt mayday -kutsua, koska se aiheuttaisi matkan keskeytymisen. Kutsun myötä paikalliset viranomaiset evakuoisivat perheen veneestä.
BOC Challenge -yksinpurjehduskilpailun kolmannella osuudella 1986 Harkimon vene kierähti kolmesti ympäri. Harkimo sanoo, että Etelämerellä mayday -viestien lähettäminen oli turhaa. Apua ei ollut lähimaillakaan. Niillä vesillä ei liiku rahtilaivoja tai muita veneilijöitä.
Vaikka tilanne suomalaisen perheen veneessä on hankala, Hjallis ei täysin ymmärrä Turun Meripelastuskeskuksen ratkaisua tiedottaa perheen tilanteesta julkisesti.
– Veneessä olijat kyllä pystyvät arvioimaan tilanteen. Jos vene kestää, myrskyn loppumista voi hyvin odotella.
Matalammilla vesillä karumpaa
Helsingin Lauttasaaresta löytyy pursiseura Sinbad. Seuran entinen satamakapteeni Ilpo Qvick uskoo perheen veneen kestävän myrskyt.
– Tällä hetkellä tästäkin rannasta kiertää veneitä tuolla, eikä niillä ole koskaan mitään hätää siellä sillä tavalla, Qvick sanoo.
Hänen mukaansa pahimmat kelit ovat Itämerellä ja Pohjanmerellä. Matalammissa altaissa aalto on terävämpää ja niiden väli lyhyempi, kuin isoilla ja syvillä alueilla.
Suomalaisia seilaa isoilla vesillä
Jani Salokannel Turun Meripelastuskeskuksesta kertoo, että noin kerran vuodessa heidän tietoonsa tulee valtamerillä hädässä oleva suomalainen vene.
– Voi olla, että valtameriä ylittävä veneseurue jää pidemmäksi aikaa kellumaan tai tuuliajolle. Siitä ei sitten ilmoiteta edes eteenpäin, ja näin ollen meille ei tieto sitten tule, Salokannel sanoo.
Etelä-Kiinan merellä puhaltava tuuli on yhä voimakkuudeltaan 10-20 metriä ja aallon korkeus 4-6 metriä. Huomiseksi pitäisi laantua.
Meripelastuskeskukseen tulee tieto kansainvälisten järjestelmien kautta suomalaisten purjehtijoiden vaikeuksista ympäri maailmaa.
Myrskyn kouriin joutuu vuosittain ainakin yksi venekunta, mutta vain osa purjehtijoista evakuoidaan lopulta.