Meriseikkailija purjehti kaislaveneellä Suomenlahden yli, läpi kovan tuulen – "Jouduimme pistämään kroppamme likoon"

Kuinka kokonaan käsin tehty kaislavene rakennettiin? Meriseikkailija Kari"Ruffe"Nurmi kertoo ainutlaatuisesta projektista 1:59
Katso video: Meriseikkailija Kari Nurmi kertoo, miten kaislavene rakennettiin käsin.

Miehistö joutui valvomaan 30 tuntia ja merenkäynti oli paikoin erittäin kovaa.

Meriseikkailija Kari "Ruffe" Nurmi ja Esa Kekki purjehtivat kaislaveneellä Suomenlahden yli. Purjehdus alkoi viime perjantaina kello 20.20 Tallinnan Piritan satamasta, ja perille Helsingin Jollakseen kaksikko saapui sunnuntaina kello 02.48.

– Tällä hetkellä fiilis on aika helpottunut. Olimme kyllä tosi väsyneitä, kun saavuimme Jollakseen. Takana oli pitkä ja stressaava rupeama. Kun jännitys laukesi ja pääsin auton kyytiin, taisin nukahtaa aika nopeasti, Nurmi sanoo.

Matkan aikana kaksikko joutui Nurmen mukaan pohtimaan kestääkö alus ja ovatko tuulet myötäiset.

Lopulta matka taitettiin pääosin rauhallisella 1,5 solmun keskinopeudella.

Purjehduksessa käytetty kaislavene muistuttaa ulkomuodoltaan viikinkilaivaa ja se on valmistettu suomalaisesta järviruokosta.

Vastaavaa purjealusta ei ole Nurmen selvitystyön perusteella ennen tehty.

Tuuli yltyi myräkäksi loppusuoralla

Nurmi kuvailee purjehdussään olleen täydellinen.

– Takatuuli jaksoi puhaltaa lähestulkoon 24 tuntia.

Purjehdussään merkitys korostui viimeistään siinä vaiheessa matkaa, kun veneen ylle ilmestyi ukkosrintama.

– Jouduimme laskemaan purjeet ja ajelehtimaan tunnin verran, koska emme pystyneet purjehtimaan niin kovassa tuulessa. Aallokkokin nousi aika reippaaksi siinä.

Kaksikko joutui taittamaan loppumatkan Helsingin majakalta eteenpäin kovassa merenkäynnissä.

Nurmen mukaan tuuli oli voimakkaimmillaan 14 metriä sekunnissa.

Kaislavene oli suuri ja hitaasti ohjautuva, joka teki suunnassa pysymisestä fyysisesti haastavaa.

Koska 30 tunnin matkan aikana ei ollut mahdollista lepuuttaa silmiä, matkan fyysisyyttä lisäsi myös voimakas väsymys.

– Alusta oli aika vaikea pitää suunnassa ja jouduimme pistämään kroppamme likoon kuudesta kahdeksaan tunnin ajan pitääksemme sen suunnassa.

Suoritus jää ainutkertaiseksi

Voimakkaan merenkäynnin lisäksi muita merkittäviä haasteita matkalla ei kohdattu.

Nurmen mukaan oli hienoa todeta, että vene ylipäätänsä kestää.

– Airoperäsin rusahti pari kertaa uhkaavasti ja meillä oli pieni huoli siitä, että se katkeaa kovassa aallokossa. Meillä oli sen varalta varaperäsin.

Seuraavaa seikkailua Nurmella ei ole vielä mielessä, mutta hän kertoo olevansa aina avoin uusille projekteille.

Nurmi on aiemmin purjehtinut esimerkiksi Atlantin yli purjeveneellä ja kiertänyt huippuvuoret muoviveneellä.

Sen hän pystyy sanomaan, että kaislavenepurjehdus jää ainutkertaiseksi seikkailuksi.

– Tämä on mielettömän hauska vene ja ihmiset, jotka ovat nähneet tämän ovat ottaneet kuvia ja vilkuttaneet. Mutta kyllä tämä 1–2 solmun vauhti, jota tämä vene pystyy pitämään on niin hiljainen, että ei se kuitenkaan ole ihan oikea vene meikäläiselle. Kyllä vähän kovempaa pitää päästä!

Lue myös:

    Uusimmat