Sosiaalisella medialla on valtava vaikutus vaaleissa pärjäämiseen. Sosiaalisen median tutkijan mukaan etenkin perussuomalaiset ottivat näissä vaaleissa TikTokin haltuun.
Perussuomalaisten Miko Bergbom, Joakim Vigelius ja Sara Seppänen käyttivät vaalikampanjoinnissaan sosiaalista mediaa onnistuneesti, toteaa sosiaalisen median tutkija Elisa Kannasto Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.
– He kaikki käyttivät monia alustoja, joilla he olivat näkyvillä. Kyllä somella oli merkittävä osa heidän onnistumisessaan.
Kannaston mukaan perussuomalaiset ovat tehneet jo pitkään onnistuneesti töitä TikTokissa ja siten he onnistuivat saamaan valtavia äänisaaliita nuorille ehdokkaille.
Someturvan toimitusjohtaja ja sometohtori Suvi Uski toteaa, että etenkin TikTokissa menestyy provosoiva ja kärkäs sisältö.
– Vaaleihin liittyy se, että tullaan vahvasti esille omien näkökantojen kanssa. Osasta TikTok tykkää enemmän kuin toisista, sen näkee siitä, paljonko huomiota saa.
Hän muistuttaa, että TikTok on etenkin tietyn ikäluokan suosiossa ja siksi myös muissa sosiaalisissa medioissa vahvasti näkyvät hahmot pystyivät menestymään vaaleissa.
– Esimerkiksi Instagramissa jo kuntavaaleissa ääniharavaksi noussut Minja Koskela pärjäsi jälleen samalla tavalla ja teki isoa kampanjaa Instagramissa. Samoin kristillisdemokraattien Mika Poutala.
TikTok kannustaa henkilökohtaiseen viestintään ja se palkitsee käyttäjäänsä katselun määrästä. Se johtaa provokaatioiden ja vastakkainasettelun hakemiseen. Inhoreaktio saattaa olla jopa tarkoituksenmukainen keino saada näkyvyyttä.
– Mikä tahansa reaktio, joka saa ihmisen katselemaan sisältöä, auttaa käyttäjää.
Kannaston mukaan etenkin Bergbom ja Vigelius ovat hyödyntäneet tätä.
– Kyllähän siellä moni video lähtee esimerkiksi siitä, että katsokaa mitä SDP tai Sanna Marin tekee ja miten he puhuvat ja mikä hänen viestissään on pielessä. Eli lähdetään sitä kautta, mitä joku puolue tai poliitikko tekee väärin.
Katso koko keskustelu videolta: Mikä oli somen todellinen vaikutus vaaleihin?