Tammikuun alussa tulee voimaan kansallinen sähköinen tietokanta, tulorekisteri. Rekisterin käyttöönotto voi aiheuttaa hankaluuksia etenkin pienille yrityksille.
Katso videolta, kuinka tulorekisteri vaikuttaa yrityksiin ja palkansaajiin.
Tammikuussa käyttöön otettava tulorekisteri sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot jokaisesta tulonsaajasta.
Accountorin toimitusjohtaja Niklas Sonkinin mukaan rekisteri tulee tasaamaan työvuoden aikana tehtävää työkuormaa. Kaikilla yrityksillä ei kuitenkaan ole samanlaiset valmiudet tulevaan muutokseen.
Yrityksille saattaa tulla yllätykseksi esimerkiksi se, että palkkaennakoiden ja muiden samantyyppisten suoritusten maksaminen vaikeutuu.
– Tämä saattaa johtaa siihen, että palkkaennakoiden maksamisesta luovutaan, Sonkin harmittelee.
Pienillä yrityksillä voi olla aikatauluhaasteita
Työnantajat ilmoittavat tiedot 1. tammikuuta lähtien maksetuista ansiotuloista tulorekisteriin viiden päivän kuluessa maksupäivästä.
Sonkin epäilee, että varsinkin pienet yritykset saattavat kohdata ongelmia aikataulujen kanssa rekisterin käyttöönoton jälkeen.
– Pienemmät yritykset toimivat vielä tänäkin päivänä usein manuaalisesti. Tällaiset yritykset tulevat kohtaamaan haasteita viiden päivän ilmoitusvelvollisuuden kanssa, Sonkin kertoo.
Tulorekisteri korvaa palkkojen vuosi-ilmoitukset, jotka nykyisin annetaan Verohallinnolle, työeläkelaitoksille, työttömyysvakuutusrahastolle ja työtapaturmavakuuttajille.