Ethiopian Airlinesin lento ET302 Addis Abebasta Kenian pääkaupunkiin Nairobiin syöksyi maahan pian nousun jälkeen sunnuntaiaamuna. Kaikki koneen kyydissä olleet 157 matkustajaa menehtyivät turmassa.
Muun muassa Norwegian on ilmoittanut, että jatkaa normaalisti liikennöintiä Boeing 737 MAX 8 -lentokoneella ja kertoo seuraavansa koneen valmistajan Boeingin ohjeistuksia mahdollisten lentokieltojen osalta.
Finnarilla ei ole käytössä Boeing 737 MAX -mallin lentokoneita, mutta useat muut lentoyhtiöt lentävät Suomeen samanmallisilla koneilla.
Ethiopian Airlines ilmoittaa laittaneensa konetyypin pannaan ylimääräisenä turvatoimena. Myös Kiinassa on keskeytetty kotimaan lennot kyseisellä konetyypillä.
Lue myös: Ethiopian Airlines ja Kiina panivat Boeing 737-koneet lentokieltoon sunnuntain turman jälkeen – Norwegian jatkaa konemallin käyttöä
Etiopian turmakoneen mustat laatikot löytyivät
Traficomin ilmailujohtaja Pekka Hentun mukaan lähipäivät kertovat, mitä toimenpiteitä tehdään. Laajemmin kyse on yleisön luottamuksesta lentoliikennejärjestelmän turvallisuuteen. Isossa roolissa ovat konevalmistajat, sekä konetyypille tyyppihyväksynnän myöntänyt yhdysvaltalainen ilmailuviranomainen FAA.
– Mainittakoon, että suomalaiset lentoyhtiöt eivät käytä tätä konetyyppiä. Me seuraamme tilannetta kaiken kaikkiaan, mihin toimenpiteisiin tässä sitten konevalmistaja, tyyppihyväksyntäviranomainen, kansalliset viranomaiset ja lentoyhtiöt ryhtyvät, Henttu luettelee.
Henttu kertoo, että turmakoneen tyypin turvallisuudesta ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Henttu korostaa, että onnettomuuksissa tarkemmat faktoihin perustuvat analyysit voidaan suorittaa vasta lentotietojen ja äänitallenteiden analyysien valmistuttua.
– Se herättää tietysti mielenkiintoa, että varsin tuoreet tehdaskoneet putoavat ja joutuvat onnettomuuteen. Ensimmäisessä Lion Airin onnettomuudessa lokakuun lopulla oli selkeitä viitteitä korkeusohjausjärjestelmän ongelmista. Tietysti näissä aikaisissa spekulaatioissa tässä Etiopian onnettomuudessa on viitteitä samansuuntaisesta asiasta, Henttu arvioi.
Muun muassa lentoyhtiö Norwegian käyttää koneita myös Suomen reiteillä. Hentun mukaan Suomeen lentää kymmenkunta lentoyhtiötä kyseisellä konetyypillä ja ei ainakaan itse vielä välttäisi lentämistä.
– Toistaiseksi olisin itse valmis lentämään myös MAX-konetyypin lentokoneilla.
Sunnuntain lentoturman aiheuttanutta syytä ei vielä tiedetä.