Uusimpien tietojen mukaan viranomaiset tiesivät Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten. Boeingin 737 MAX 8 -kone on asetettu laajaan lentokieltoon sen jälkeen, kun maaliskuussa 157 ihmistä kuoli lento-onnettomuudessa Etiopiassa. Sama konemalli putosi myös Indonesiassa viime lokakuussa ja vei 189 ihmistä mennessään.
Boeing 737 MAX pysynee maassa vielä kuukausia, vaikka Boeing ilmoitti päivittävänsä koneen ohjelmistoa.
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on saanut valmiiksi alustavan tutkinnan syistä, jotka johtivat Etiopian ja Indonesian lentoturmaan.
Uutistoimisto Reutersin mukaan Yhdysvaltain ja EU:n ilmailuviranomaiset tiesivät Boeingin 737 MAX -koneen ongelmista jo kaksi vuotta ennen Lion Airin lento-onnettomuutta.
Kone sertifioitiin turvalliseksi
Viranomaisten kerrotaan tienneen koneen ongelmasta, jossa koneen nokan normaali ohjaustapa ei välttämättä toimi olosuhteissa, jotka vallitsivat Etiopian ja Indonesian lentoturmassa.
Euroopan ilmailuviranomainen EASA sertifioi koneen turvalliseksi, koska lentäjät voitaisiin kouluttaa epätavallisen tilanteen varalle. Tilanteessa pilotin tulee ohjata konetta manuaalisesti käyttäen ohjauspyörää tai "trimmata" koneen kulmaa. Tätä ohjeistusta ei kuitenkaan lisätty lentäjien ohjekirjaan.
Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu sanoo, että Suomessa koneen ongelmista ei oltu tietoisia. Hänen mukaansa Euroopan ilmailuviranomaisella EASA:lla ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisella FAA:lla on käytössään yhteinen sopimus lentokonemallien hyväksymisestä.
– Sopimuksen mukaan tunnustetaan toinen toistensa hyväksynnät lentokoneille. Tässä tapauksessa USA hyväksyy Boeingin ja Eurooppa hyväksyy Airbusin ja näitä voidaan käyttää molemmin puolin.
Tyyppihyväksyntää syynätään
Lion Airin lentoturman alustavan raportin mukaan koneen pilotti menetti koneen hallinnan sakkauksenestojärjestelmän kytkeydyttyä päälle. Etiopian lentoturmassa on havaittu olevan samankaltaisuutta Indonesiassa tapahtuneen Lion Airin onnettomuuden kanssa.
Hentun mukaan Boeingin turmakonevyyhdin keskiössä on ennen kaikkea koneen tyyppihyväksyntäprosessi.
– On ilmennyt, että Yhdysvaltojen viranomainen ei ole luokitellut järjestelmää merkittäväksi modifikaatioksi. Jos näin olisi tehty, lentokoneen pilotit oltaisiin koulutettu simulaattorissa. Lentokoneita myytäessä myyntiargumenttina on vähäinen siirtymäkoulutus koneesta toiseen, Henttu avaa.
Kone pysyy toistaiseksi maassa
Reutersin mukaan Boeing päivitti koneen käyttöohjetta Indonesian lentoturman jälkeen.
– Pahin skenaario on se, jos Etiopian onnettomuuskoneen ohjaajat noudattivat Boeingin ohjetta, jonka he antoivat ensimmäisen onnettomuuden jälkeen, eivätkä silti saaneet konetta hallintaan. Se on todella huolestuttavaa.
Vaikka Boeing on kertonut päivittävänsä turmakoneen järjestelmät, Euroopan ilmailuviranomainen ei vielä katso konetta turvalliseksi.
– Kanta on se, että koneita ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella. Koska prosessi on pettänyt Yhdysvalloissa, on tarkasteltava laajemmaltikin automatiikkaa, mitä koneessa on. Näyttää siltä, että Yhdysvalloissa ollaan samoilla linjoilla. Koneiden paluu liikenteeseen voi kestää vielä muutaman kuukaudenkin.