Ainakin neljä yhdysvaltalaista lentäjää raportoi Boeingin turmakonemallin ongelmista jo konemallin viimevuotisen, Indonesiassa sattuneen onnettomuuden jälkeen. Uutistoimisto AFP kertoo asiasta käytyään läpi Yhdysvaltain ilmailuviraston ylläpitämän vapaaehtoisen tietokannan dokumentteja.
Kaikki nimettömänä jätetyt lentäjien valitukset koskivat ongelmaa, jossa koneen nokka kallistui yllättäen alaspäin pian nousun jälkeen. Kahdessa tapauksessa lentäjät kytkivät automaattiohjauksen pois päältä ja saivat näin korjattua koneen kurssia.
Etujärjestö: Boeing ei tiedottanut lentäjille järjestelmän toiminnasta
Boeingin 737 Max -konetyyppi on määrätty laajaan käyttökieltoon viikonloppuna Etiopiassa sattuneen tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen. Sama konemalli putosi myös Indonesiassa viime lokakuussa. Kumpikin maahansyöksy tapahtui pian nousun jälkeen.
Indonesialaisen Lion Airin onnettomuuden jälkeen huomio kohdistui konemallin sakkauksenestojärjestelmään, joka pyrkii korjaamaan automaattisesti koneen kurssia. Turman tutkinnassa ilmeni, että lentäjillä oli vaikeuksia koneen hallinnassa, koska automaattinen järjestelmä painoi koneen nokkaa alas nousun jälkeen.
Muun muassa yhdysvaltalaisten lentäjien etujärjestö arvosteli turman jälkeen Boeingia siitä, ettei se ollut tiedottanut lentäjille uuden järjestelmän toiminnasta eikä siihen liittyvistä riskeistä.
Boeing päätyi itse suosittamaan konemallin lentokieltoa
Yhdysvaltojen ilmailuhallinto FAA kertoi tällä viikolla, että se on määrännyt Boeingin päivittämään lentojensa ohjelmistoja ja kouluttamaan henkilökuntaa.
Boeing päätyi itse eilen suosittamaan, ettei 737 Max -koneilla lennettäisi. Yhtiö kuvasi ratkaisua varotoimeksi ja kertoi päätyneensä siihen keskusteltuaan eri maiden ilmailuviranomaisten kanssa.
Boeing kertoi ratkaisusta samoihin aikoihin kun myös Yhdysvaltain presidentti Donald Trump lopulta ilmoitti, että maa kieltää 737 Max 8 ja Max 9 -mallien lentämisen alueellaan. Aiemmin lukuisat muut maat ja Euroopan unioni olivat jo ilmoittaneet lentokielloista.
Ethiopian Airlinesin mukaan sen turmakoneen lentäjä raportoi ongelmista koneen hallinnassa heti nousun jälkeen ja pyysi lupaa palata takaisin pääkaupunki Addis Abeban kentälle. Kone syöksyi maahan vain hieman myöhemmin, ja kaikki 157 ihmistä kuolivat. Lentoyhtiön mukaan koneen 29-vuotiaalla kapteenilla oli takanaan reilut 8 000 lentotuntia.
Yhdysvaltojen ilmailuhallinto tähdentää, että Etiopian lento-onnettomuuden tutkinta on kesken, eikä myöskään Indonesian onnettomuuden lopullista syytä ole julistettu. Etiopian turmakoneen mustat laatikot lähetetään tutkittavaksi Ranskaan.
Finnair: Lentokielloilla ei vaikutusta
Finnairista kerrotaan STT:lle, etteivät lentokiellot ole vaikuttaneet yhtiön lentoihin. Finnairin laivastoon ei kuulu Boeingin malleja, vaan se lentää pääasiassa eurooppalaisen lentokonevalmistaja Airbusin koneilla.
Edes Turkish Airlinesin ja Norwegianin koneiden lentokiellot eivät ole vaikuttaneet epäsuorasti Finnairiin.
– Tyypillisesti Finnairin asiakkaiden jatkolennot ja codesharet ovat Oneworld-allianssin kautta, johon kyseiset lentoyhtiöt eivät kuulu. Näin ollen tilanteella ei ole ollut vaikutusta Finnairin asiakkaiden jatkomatkustukseen, kertoo Finnairin viestinnän asiantuntija Laura Varja.
Code sharing on lentoyhtiöiden yhteistyömuoto, jossa yhtä lentoa markkinoidaan useamman eri lentoyhtiön numerolla.