Etlalla kolme skenaariota matkustamisen tulevaisuudesta: Synkin uhka on, että matkailuala kutistuu pysyvästi

Nopeus, jolla rajoituksia poistetaan, vaikuttaa suoraan matkailu- ja ravintola-alan toipumiseen, kerrotaan Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkimuksessa.

Sen mukaan uhkana on, että matkailuala jää pysyvästi pienemmäksi.

Etla on tehnyt kolme skenaariota lento- ja laivaliikenteen matkustajamäärien palautumisesta vuoden 2023 loppuun mennessä Suomessa.

Etlan mukaan synkimmässä ennusteessa lentoliikenteen matkustajamäärät jäävät vuoden 2019 tasosta 23 prosenttia, ja laivaliikenteen osalta pudotus on 17 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

Majoitusalan näkymät vaihtelevat maan eri osissa.

Etlan raporttiin on haastateltu Finavian, Finnairin, Helsingin seudun kauppakamarin, Lapland Hotelsin, NoHo Partnersin, Tallink Siljan sekä Viking Linen edustajia.

Matkailuala kritisoi viestien epäselvyyttä

Hankkeeseen osallistuneiden matkailualan toimijoiden mukaan lainsäädäntö on elänyt paljon kriisin aikana eikä päätöksentekoa aina ole koettu asiantuntijatietoon perustuvaksi. Myös viestintään toivotaan selkeyttä. Raporttiin osallistuneiden mukaan säännöistä on saatava tulkinnanvaraisuus pois. 

– Nyt tarvitaan selkeä viesti siitä, että kahden rokotuksen jälkeen matkustaminen, kulttuuritapahtumiin osallistuminen, ravintoloissa käyminen ja hotellipalveluiden käyttö on täysin hyväksyttävää, Etlan raportissa sanotaan.

Etla katsoo, jos matkailun avautuminen viivästyy, Suomen asema Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä menetetään. Tämä heikentäisi Etlan tutkimuksen mukaan myös Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa matkailun kestävään kehitykseen. 

– Lyhin lentoreitti Euroopan ja Aasian välillä tuottaa 40 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin pidempi eteläinen reitti, Etlan tutkimuksessa sanotaan.

Etlan mukaan Suomi on verrokkimaita jäljessä sekä koronapassin käyttöönotossa että lentoliikenteen palautumisessa.

– Finnair operoi tällä hetkellä 30 prosenttia kapasiteetistaan, kun muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä vastaava luku on yli 50.


Lue myös:

    Uusimmat