Etsitkö netistä kenkiä ja myöhemmin Facebookiin ilmestyi niistä mainos? Se ei ole sattumaa – mutta näin voit estää sen

Facebook kohdistaa käyttäjilleen mainoksia sen perusteella, mistä se arvelee näiden olevan kiinnostuneita. Mainoksia ei saa kokonaan pois, mutta niitä voi hieman muuttaa.

Yllä olevalla videolla keskustellaan Facebookin käyttäjätietoskandaalista.

Etsitkö eilen netistä tietoa tattarijauhosta ja tänään Facebok-uutisvirtaasi ilmestyi siitä mainos? Kyseessä ei ole sattuma. Facebook nimittäin päättelee, mistä olet kiinnostunut ja näyttää siihen liittyviä mainoksia. Facebookin sivuilla tämän kerrotaan olevan ”selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdennettua verkkomainontaa”.

Jos mainostaja on asentanut sivuilleen analytiikkatyökalu Facebook-pikselin, se voi näyttää mainoksia niille, jotka ovat vastikään tarkastelleet mainostajan sivuston sivuja tai tuotteita.

Facebookin toiminta on mainostajien rahoittamaa, joten palvelun käyttäjä ei pääse koskaan kokonaan eroon mainoksista. Hieman voi kuitenkin vaikuttaa siihen, mitä mainoksia uutisvirtaan ilmestyy.

Omat mainosasetukset

Kohdennetun mainonnan asetuksia pääset muuttamaan Omat mainosasetukset –sivulla. Klikkaa valikkoa Facebook-sivun oikeasta yläkulmasta (nuolen kärjen kuva). Mene kohtaan Asetukset ja klikkaa vasemmasta reunasta Mainokset.

Sivulta näet, mitkä tiedot vaikuttavat näkemiisi mainoksiin. Valikossa on jaoteltuna muuan muassa omat kiinnostuksen kohteesi sekä käyttäjätietosi.

Täältä näet sivut, jotka Facebook on määrittänyt kiinnostuksen kohteiksesi. Olet ehkä käynyt kyseisellä sivulla tai se kuuluu tykkäämiisi sivuihin. Sivut voi poistaa yksitellen viemällä hiiren kuvakkeen päälle ja klikkaamalla yläkulman rastia.

Tietyt mainosaiheet saa pois

Alkoholiin, vanhemmuuteen ja lemmikkeihin liittyvät mainokset on mahdollista piilottaa pysyvästi. Se onnistuu Piilota mainosaiheet –pudotusvalikon kautta. Klikkaat vain siniseksi oikealla olevan Pysyvästi-vetovalikon jokaisen aihealueen omalta alasivulta.

Kiellon jälkeen Facebook näyttää sinulle saman määrän mainoksia, mutta eri aiheista. Palvelun mukaan mainokset ovat tällöin ”vähemmän osuvia”.

Lue myös:

    Uusimmat