Facebookin algoritmi suosii eniten klikkejä kerääviä mainoksia.
Wish-kauppa on aiheuttanut hämmennyksen sekaista riemastusta kauppaamalla Facebook-mainoksissaan käsittämättömiä tuotteita. Penispussit, varpaankynsien jatkeet, tekokielet ja useat muut hämmentävät tuotteet ovat poikineet Twitteriin jopa oman @WeirdWishAds-tilin.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Monet uskovat outojen tuotteiden runsaan näkyvyyden olevan Wishin mainoskikka. Facebookin lisäksi edullisia, mutta käyttötarkoitukseltaan hämäräksi jääviä tuotteita mainostetaan muissa sovelluksissa.
Oudoimmat tuotteet keräävät eniten klikkejä
Wish myy miljoonia erilaisia tavaroita, mutta juuri niistä oudoimmat menestyvät sosiaalisen median mainoksissa. Syy tähän piilee Facebookin algoritmissä.
Aiemmin yritykset saattoivat valita yksittäiset mainokset, joiden kuvittelivat kiinnostavan käyttäjiä. Nyt mainostaja voi ladata alustalle kokonaisen katalogin, josta Facebookin algoritmi valitsee käyttäjille näytettävät tuotteet.
Wish valitsi jälkimmäisen tien ja antoi Facebookille pääsyn jokaiseen yli 170 miljoonasta tuotteestaan. Teoriassa Facebookin tulisi mainostaa esimerkiksi kenkiä kengistä pitäville ja hajuvesiä niitä rakastaville.
Suuren yleisön kiinnostus koskee kuitenkin juuri kaikista oudoimpia esineitä, kuten vyötärölle kiinnitettävää lapsen kantoalustaa, joka näyttää mainoksen mukaan toimivan samalla pottana.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Facebook rekisteröi klikin kuin klikin positiivisena merkkinä – oli sitten kyse käyttäjän uteliaisuudesta tai todellisesta mielenkiinnosta tuotetta kohtaan. Mitä enemmän klikkejä mainos saa, sitä useammin käyttäjät siihen törmäävät.
Käytännössä Facebookin algoritmi siis suosii shokeeraavia tuotteita. Facebook poistaa ainoastaan mainokset, joiden sisältö ei noudata palvelun politiikkaa.
Jos siis olet edes kerran klikannut outoa mainosta, olet osaltasi aiheuttanut niiden näkymisen muille
The Daily Beastin haastatteleman Wishin toimitusjohtajan Peter Szulczewskin mukaan ihmetystä herättäviä tuotteita harvemmin löytyy kaupan myydyimpien tuotteiden listalta. Kyseenalaisen julkisuuden ansiosta yhtiö aikookin tarkistaa mainosstrategiaansa brändin vahingoittumista pelätessään.
– Aiomme ryhtyä mainostamaan tuotteita, joita ihmiset oikeasti ostavat. Olemme toimineet noin viisi vuotta ja myymme kolme miljoonaa tuotetta päivässä. Hyvin harva näistä tuotteista on tekokieliä tai kissan silmäpeitteitä, Szulcvewski sanoo.
Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.
Lähde: The Daily Beast, The Wall Street Journal
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.