Kevytautohanke on kohdannut myös vastustusta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kuitenkin uskoo, että kevytautojen turvallisuus on omaa luokkaa verrattuna mopoautoihin.
Suomessa körötellään jo reilun vuoden kuluttua kevytautoilla, mikäli pitkään valmisteltu hanke menee läpi eduskunnan täysistunnossa.
Uuteen kevytautojen ajoneuvoryhmään kuuluisivat henkilöautosta muutetut, nopeudeltaan enintään 45 kilometriin tunnissa rajoitetut ajoneuvot. Kevytautoja saisi kuljettaa AM-kortilla, kuten mopoautojakin.
Kevytauto saisi painaa korkeintaan 1500 kiloa ja sellaiseksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Kevytauto saisi tulevaisuudessakin olla korkeintaan kymmenen vuoden ikäinen. Tällä varmistettaisiin se, että erityisesti nuorten käytössä olisi jatkossakin uudehkoja ja mahdollisimman turvallisia ajoneuvoja.
Kevytautojen uskotaan parantavan nuorten liikenneturvallisuutta, mutta hanke on kohdannut myös vastustusta.
EU-komissio antoi aiemmin esitysluonnoksesta huomautuksen, jonka mukaan ehdotetut lakimuutokset eivät täytä unionin lainsäädännön vaatimuksia erityisesti unionin ajokorttilainsäädännön osalta. Esitys kuitenkin korjattiin komission edellytykset täyttävään muotoon.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio uskoo, että EU:ssa vastustetaan kevytautoja, koska virkamiehet pelkäävät mopoautoteollisuuden puolesta.
– Mopoautoja ei kuitenkaan olla kieltämässä, Kallio muistuttaa.
Mopoautokauppa kokisi kuitenkin kaiketi uuden ajoneuvoryhmän myötä kolauksen. Lapsilleen ajopeliä hankkivat vanhemmat kun todennäköisesti kokisivat kevytauton turvallisemmaksi ja taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi. Käytetyn, sallitunikäisen pienen autoluokan auton saa jo 4000-5000 eurolla. Uusi maksaa 11 000 eurosta ylöspäin. Uudet mopoautot ovat samassa hintaluokassa.
– Henkilöautojen tuotekehitysresurssit ovat aivan toisenlaiset ja niitä tehdään niin paljon enemmän, että hinnat voidaan pitää kilpailukykyisinä. Lisäksi nuori voi jatkaa ajamista samalla autolla, kun saa B-ajokortin. Kevytauto muuttuu tavalliseksi autoksi, kun nopeusrajoitin poistetaan ja autoon tehdään muutoskatsastus.
Turvallisempia vai ei?
Kallion mukaan kevytautojen turvallisuus on omaa luokkaansa verrattuna mopoautoihin.
Kevytautohankkeen esitysluonnoksen perustana on käytetty Trafin selvitystä, jossa kuitenkin todetaan, ettei mopoautojen korvaaminen raskaammilla ja suorituskyvyltään tehokkaammilla kevytautoilla parantaisi liikenneturvallisuutta. Kallion mukaan kyseinen tutkimus on hieman hätäisesti tehty ja se pitäisi uusia.
– Kevytauto on käytännössä tavallinen, moderni henkilöauto, jonka nopeus on rajoitettu. Niille on tehty pakolliset kolaritestit, niissä on kunnolliset turvakorit, jarruassistentti, ajonvakautusjärjestelmä ja tulevaisuudessa todennäköisesti pakollinen automaattinen hätäjarrutustoimintokin.
Mopoautoissa törmäystestit eivät ole pakollisia, mutta niitä on kuitenkin tehty jonkin verran, jotta niitä voitaisiin verrata autoihin.
– Jälki on ollut varsin rumaa. Pahimmillaan niistä on irronnut kolarissa turvavyökiinnike, Kallio sanoo.
Kallio kehottaa näkemään kevytautossa muutakin kuin mopoautoa raskaamman painon, jolla perustellaan kevyen liikenteen lisääntyvää turvattomuutta.
– Tärkeämpää on painon ja jarrutehon suhde sekä pakolliset jalankulkijatörmäystestit. Henkilöautossa ja siten myös kevytautossa jalankulkijan ja pyöräilijän turvallisuutta on pyritty parantamaan lainsäädännöllä, joka määrää muun muassa keulan muodoista ja pehmeämpien materiaalien käytöstä. Niillä on pyritty vähentämään jalankulkijan riskiä saada törmäyksessä päävamma.
Lisääntyvätkö päästöt?
Kevytautohanke on kyseenalaistettu myös mahdollisesti lisääntyvien päästöjen pelossa, mutta Kallio tyrmää tämänkin näkökulman.
– Mopoautojen päästöjä ei säännelty aiemmin mitenkään ja vasta tämän vuoden alussa uusilta mopoautoilta on vaadittu Euro 4 -päästöluokan vaatimusten täyttämistä. Kaikki kevytautot taas täyttäisivät Euro 6 -päästövaatimukset.
Myös päästöasiassa viitataan Trafin tutkimukseen, jonka mukaan uudistus ei vastaisi kestävän liikkumisen tavoitteisiin.
– Tutkimuksessa väitetään, että vaikka päästöt ovat mopoautoja pienemmät, päästöt lisääntyvät, kun ajoneuvojen määrä lisääntyy. Fakta on kuitenkin se, että samalla jäisi pois paljon vanhempien tekemää, edestakaista saattoliikennettä. Kevytautot lisäisivät nuorten omaehtoista liikkumista.
Hanke on nostanut esiin myös pelon siitä, että kevytautot vähentäisivät julkisen liikenteen käyttämistä.
– Kevytautot tuskin vähentäisivät nuorten julkisen liikenteen käyttämistä, sillä niitä käytettäisiin mopoautojen tapaan eniten maaseudulla, missä julkinen liikenne ei muutenkaan ole vaihtoehto. Nyt haja-asutusalueilla saatetaan ajaa kouluun traktoreilla, Kallio muistuttaa.
Virittely pelottaa
Kevytautojen vastustajien listalla on myös huoli nopeusrajoittimien kiertämisestä. Virittämisen lopputuloksena kevytauton nopeus voisi olla selvästi viritettyä mopoautoa korkeampi. Kallion mukaan kevytauton virittäminen on mahdollista, mutta se vaatisi korkeaa osaamista ja erityistä paneutumista. Joka tapauksessa kevytautojen rajoittimien ohittaminen olisi huomattavasti vaikeampaa kuin mopoauton virittäminen.
– Jos on tarpeeksi tietotaitoa ja yritystä, mikään rajoitin ei ole idioottivarma.
Mopoautojen virittäminen on helppoa ja hyvin yleistä. Uskotaan, että virittämättömiä mopoautoja on viritettyjä vähemmän.
Rajoittimiin olisi mahdollista saada mukaan GPS-seuranta, joka lähettäisi ainakin vanhemmille tiedon 45 kilometrin tuntinopeuden ylittymisestä. Tulevaisuudessa, jos laki sallisi, saman viestin voisi välittää myös esimerkiksi vakuutusyhtiöön ja viranomaisille. Kallio penää asiassa kuitenkin ensisijaisesti vanhempien vastuuta. Vanhempien tulisi varmistaa, että lapset ajavat laillisilla ajoneuvoilla.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan kevytautoihin mahtuva mopoa ja mopoautoa suurempi matkustajien määrä lisäisi henkilövahinkoriskiä.
Kevytautonkin matkustajamäärä voidaan kuitenkin rajoittaa kahteen, kuten mopoautonkin. Kallio kehottaa lainsäätäjiä harkitsemaan takapenkkien poistamista, jos matkustajamäärää rajoitetaan.
– Takapenkkejä ei kannata poistaa. Kuten nyt mopoautoilla, myös kevytautoilla nuoret voivat saada päähänsä ottaa rajoituksesta huolimatta kyytiin enemmän ihmisiä, jolloin takana olevat turvavyöttömät matkustajat ovat todellinen riski jo jarrutuksessa, saati kolarissa. Turvavyöt on suunniteltu toimimaan yhdessä penkkien kanssa.
Auto 18 – Autoilun megatapahtuma
|