Tämän vuoden marraskuusta alkaen Suomen teille odotetaan uusia kevytautoja. Kyse on uudesta 15–17-vuotiaille nuorille suunnatusta ajoneuvoluokasta, jota pidetään nykyisiä mopoautoja turvallisempana.
Eduskunta hyväksyi joulukuun lopussa lainmuutokset, jotka mahdollistavat nopeusrajoitetun kevytauton kaikille 15 vuotta täyttäneille, joilla on mopoautokortti.
Käytännössä ajoneuvo olisi tavallinen auto, jonka nopeutta rajoitettaisiin maksimissaan 60 kilometriin tunnissa. Lisäksi auton tulee olla rekisteröity vuoden 2014 jälkeen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään mukaan turvallisuutta on selitetty ensisijaisesti nopeuserojen pienentämisellä ja ohitustarpeiden vähentämisellä.
– Lisäksi kevytautossa on kuljettajaa avustavat järjestelmät, joilla estetään onnettomuuksia jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin.
Turvallisuus jakaa mielipiteitä
Tuusulassa mopoautoja myyvä Ari Lehto on huolissaan muun liikenteen turvallisuudesta nopeuksien kasvaessa.
– Mopoautot saa kevyellä virityksellä kulkemaan 60 kilometriä tunnissa. Jos kevytautojen nopeutta rajoitetaan sähköisesti, niin rajoituksen saa sähköisesti nopeasti myös poistettua. Silloin kevytautot eivät kulje kuuttakymppiä ja se on pelottava ajatus.
EU:lta useita huomautuksia
EU on laittanut kapuloita kevytautohankkeen rattaisiin, sillä sen mukaan lakiesitys on ristiriidassa EU:n lainsäädännön kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan EU:n kanta asiaan on jo huomioitu.
Pitkään vellonut keskustelu on jo romahduttanut mopoautojen kysynnän.
– Viimeisen 11 kuukauden aikana kauppa on tippunut jo 80–85 prosenttia, Ari Lehto Tuusulan mopoautot Oy:stä sanoo.