EU ottaa käyttöön uudet rengasmerkinnät ensimmäisenä maailmassa – näin ne auttavat autoilijoita: "Väärät mielikuvat saatava korjattua"

7:47img
Nastat vai kitkat? Katso vastaus videolta!
Julkaistu 26.09.2021 11:01

Ville Järveläinen

Euroopan unionissa on otettu ensimmäisenä maailmassa käyttöön renkaiden jääpitomerkintä. Uusia myyntitarroihin ilmestyneitä merkintöjä ovat myös lumipitomerkintä sekä älypuhelimella skannattava QR-koodi, joka johtaa laajaan tietopankkiin.

EU uudistaa autojen rengasmerkintöjä koskevat säädökset, minkä seurauksena unionin alueella myytäviin uusiin renkaisiin lätkäistään uudenlainen tarra toukokuun alusta alkaen. Verkkokauppojenkin on esitettävä kyseinen info renkaan tuotesivulla.

Uudet rengastarrat ovat pakollisia renkaissa, jotka on valmistettu 1. toukokuuta 2021 jälkeen, joten myynnissä olevissa renkaissa uudenlaiset tarrat yleistyvät vähitellen. 

Nokian Renkaiden tiedotteen mukaan uudet merkinnät auttavat kuluttajaa vertailemaan eri vaihtoehtoja aiempaa todenmukaisemmin. Se kertoo tiedotteessaan puhuneen jo pitkään rengasmerkintöjen kehittämisen puolesta.

Lue myös: Autoilija! Salaperäinen merkintä "205 55 R 16 94 V XL" sisältää paljon tärkeää tietoa

– Lumipitomerkki osoittaa, että rengas täyttää EU:n viralliset vaatimukset lumipidon osalta. Jääpitomerkki puolestaan varmistaa, että rengas aidosti toimii ja on turvallinen pohjoismaisissa talviolosuhteissa, kertoo tiedotteessa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

– Emme suosittele Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja renkaita käytettäväksi olosuhteissa, joihin niitä ei ole tarkoitettu, hän jatkaa.

Alla kuva uusista rengasmerkinnöistä.

mtv rengasmerkinnät 2021

Uudet rengasmerkinnät oikealla. Vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas: Valmistajan nimi, mallitunnus, renkaan koko, renkaan luokka, vierintävastus A–G, märkäpito A–G, melu A–C, lumipito ja jääpito. Jääpidon merkkiä ei ole Keski-Eurooppaan tarkoitetuissa kitkarenkaissa, joten suomalaisen rengasshoppailijan tulisi kiinnittää huomiota sen löytymiseen.

Aiempi tarra oli harhaanjohtava

Morrin mukaan aiemmat rengastarrat olivat Pohjoismaissa harhaanjohtavia. Vuonna 2012 EU-alueella ryhdyttiin vaatimaan merkintää talvirenkaan märkäpidosta, mutta Pohjoismaissa kuluttajat sotkivat tämän helposti jääpitoon.

Märkäpito on käytännössä vastakkainen jääpidon kanssa, sillä kun toista kehitetään, toinen yleensä kärsii. Siksi aiemmat rengastarrat eivät kertoneet pohjoismaisten talvirenkaiden todellisista ominaisuuksista.

Ongelma on vain korostunut kuluttajien ostaessa renkaita yhä useammin verkkokaupoista saamatta apua rengasmyyjiltä.

Lue myös: Rengasmelua on kahta erilaista – EU vaatii ilmoittamaan vain sen, jolla ei ole mitään tekemistä matkustusmukavuuden kanssa

– Mediat uutisoivat aikanaan aktiivisesti siitä, että alkuperäinen tarra on pohjoismaiselle kuluttajalle harhaanjohtava, eikä siihen kannata luottaa. Tämä on jäänyt monen autoilijan mieleen. Nyt tarraa on muokattu, joten myös väärät mielikuvat on saatava korjattua, toteaa Morri.

Valtava tietopankki kaikista renkaista

Rengastarraan uutena merkintänä tuleva QR-koodi vie valtavaan tietopankkiin, johon kerätään tiedot kaikista Euroopan markkinoilla olevista renkaista. Tuotteiden tiedot esitetään standardoidussa muodossa, joten renkaita on helppo vertailla.

– Tulevaisuudessa rengasmerkinnät täydentyvät entisestään, sillä ilmoitettaviin ominaisuuksiin lisätään abraasio eli kuluminen sekä ajomatka eli käyttöikä kilometreinä. Päätös on jo tehty, mutta testimenetelmien valmistaminen vie vuosia, sanoo Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari.

Mitä uusi rengastarra kertoo?

  • Vierintävastus kertoo polttoaineenkulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä.
  • Märkäpito kertoo jarrutusmatkan pituudesta.
  • Ohiajomelusta kertova arvo kuvaa renkaiden äänenvoimakkuutta auton ulkopuolella.
  • Lumipitomerkintä kertoo, että rengas täyttää viralliset vaatimukset ja toimii luotettavasti lumella.
  • Jääpitomerkintä kertoo, että rengas on läpäissyt jääpitotestin ja sopii pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.

Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

Lähteet: Nokian Renkaat, Continental, Euroopan parlamentti

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat