Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

Moottori on julkaissut tuloksia ensimmäisestä koskaan tekemästään pakettiautojen nastarengastestistä.

Moottori-lehden tuoreimmassa numerossa testataan, mikä on turvallisin nastarengas pakettiautoon. Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen korostaa tiedotteessa, että tällainen testi antaa myös henkilöautoja suurempien ajoneuvojen kuljettajille eväitä valita omaan autoonsa sopivimmat renkaat, mikä on Suomen vaihtelevissa olosuhteissa tärkeää.

– Suomessa on liikennekäytössä noin 340 000 pakettiautoa, mikä on noin 12 prosenttia henkilöautojen vastaavasta määrästä. Siksi myös tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen renkaiden testaaminen on erittäin tärkeää, Parviainen toteaa.

Testiin valittiin kahdeksan pakettiautoihin suunniteltua nastarengasta koossa 215/65 R16 C. C-merkinnällä varustettuja renkaita käytetään myös matkailuautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa.

Vastaavia henkilöautorenkaita vahvempi rakenne parantaa kulutus- ja vauriokestävyyttä, minkä lisäksi niissä käytetään teräksisiä nastoja kevytmetallisten sijaan.

– Nastamäärätkin ovat vähäisemmät. Kun aiemmin testaamissamme 205/55 R16 -kokoisissa henkilöautorenkaissa käytetään jopa yli 200 nastaa rengasta kohden, nyt testatuissa C-renkaissa nastoja on vain hieman yli sata kappaletta, Moottorin päätoimittaja Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Nämä renkaat testattiin

  • Bridgestone Noranza Van 001
  • Continental Van Contact Ice
  • Gislaved Nord Frost Van 2
  • Goodyear Cargo Ultra Grip 2
  • Hankook Winter i*Pike LT
  • Michelin Agilis X-Ice North
  • Nokian Hakkapeliitta C3
  • Viatti Vettore Inverno

Yksi rengas hylättiin

Renkaita rääkättiin samaan tapaan kuin henkilöautojenkin rengastesteissä eli laittamalla ne vastakkain jäällä ja lumella sekä kuivalla ja märällä asfaltilla.

Mittaukset ja ajokokeet osoittivat, että jos tietynmerkkinen henkilöautorengas pitää hyvin esimerkiksi jäällä, samanmerkkisen pakettiautorenkaan ydinosaamisalue saattaa löytyä aivan toisaalta, kuten kuivalta asfaltilta.

Yleisesti ottaen C-merkityt renkaat olivat ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin henkilöautojen nastarenkaat.

– Pitotaso ei ole samaa luokkaa henkilöautorenkaiden kanssa, mutta näin ei voi oikein olettaakaan, kun ottaa huomioon minkälaiseen käyttöön kyseiset renkaat tehdään, Test Finlandin testikuljettaja Juuso Kallioinen analysoi tiedotteessa.

Yksi rengas, Viatti Vettore Invero, jouduttiin hylkäämään. Nastoja tässä renkaassa on peräti 128 kappaletta, mutta sillä ei ole kyseisen nastamäärän edellyttämää tyyppihyväksyntää Suomessa.

Rengaskohtaiset tulokset voit lukea 15.9. ilmestyvästä Moottorin numerosta 9/2021.

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat