Jenkkikoodari George Hotz on kehittänyt ohjelmiston, joka muuttaa jokaisen tavanomaisenkin auton itsestään ajavaksi.
Yhdysvaltalaisen George Hotzin, 26, startup-yritys Comma.ai sai vastikään 3,1 miljoonan dollarin rahoituksen sijoitusyhtiö Andreessen Horowitzilta. Hotzin yrityksessä työskentelee neljä henkilöä ja heidän käsissään on ohjelmisto, joka muuttaa tavallisenkin auton vähintään puoliautomaattiseksi.
Hotz kumppaneineen on pyörittänyt Comma.ai:tä virallisesti vasta puolisen vuotta. Lokakuussa Hotz osti (Hondan sisarmerkki) Acuran ILX -mallin ja tiimi ryhtyi kehittämään teknologiaa, asentamaan siihen kameroita ja jalustoja San Franciscon -tukikohdassaan.
Tarkoitus on vuoden loppuun mennessä rakentaa valmis jälkiasenteinen laitteisto, joka maksaa alle 1 000 dollaria (noin 876 euroa). Systeemi olisi Hotzin mukaan suhteellisen helppo asentaa itse.
– Ajatus on samaa tasoa kuin Ikean tuotteissa, jotka tulee osittain koota itse, hän kertoi.
Miljoonasijoituksesta vastanneen Andreessen Horowitz -yhtiön Chris Dixon kertoo, että oli ensin skeptinen Hotzin ideaa kohtaan. Ajatukset kuitenkin muuttuivat, kun Dixon pääsi testaamaan laitteistoa Hotzin Acuralla.
Hotz ei ole aivan kuka tahansa propellihattuinen ohjelmistokehittäjä. Hänen käsistään lähti jo 17-vuotiaana koodi, jolla murrettiin silloinen AT & T -operaattorille suojattu iPhone siten, että puhelin muuttui käytettäväksi minkä tahansa operaattorin liittymällä.
Sony on haastanut Hotzin oikeuteen Playstation 3:n hakkeroimisesta. Mies on työskennellyt muun muassa Facebookilla ja harjoittelijana Googlella. Rochesterin teknillisen yliopiston hän lopetti yhden lukukauden jälkeen. Myöhemmin hän kävi myös Carnegie Mellon -yliopistoa.
– Mielestäni yliopistot ovat potentiaalisesti maailmanhistorian suurin huijaus, Hotz kommentoi CNN:lle.
New Jerseystä kotoisin oleva Hotz kertoo olleensa jo pitkään kiinnostunut tekoälyn mahdollisuuksista, muttei ollut ennen Comma-ai:tä keksinyt tapaa lähestyä aihetta.
Vuoden 2015 tammikuussa hän pääsi töihin Vicarious-nimiseen yhtiöön, joka kehittää tekoälyyn liittyvää ohjelmointia.
– Luin läpi materiaaleja. Ymmärsin, ettei lukemani oppi ollut vaikeaa tai ylihienostunutta. Ymmärsin, että tämähän on perustasoa, Hotz kertoi.
Heinäkuussa mies otti lopputilin ja ryhtyi työstämään diiliä sähköautoyhtiö Teslan perustajan Elon Muskin kanssa.
Hotz pääsi kuin pääsikin pöytään Muskin kanssa, mutta neuvottelut raukesivat kolmen kuukauden jälkeen. Pian tämän jälkeen Hotz päätti ottaa härkää sarvista yksin.
– Tutkin kilpailijakenttää. Älysin, että markkinoilla on vain nollia (noobs).
Hotzin silmätikuksi joutuu etenkin General Motors, joka osti tekoälyä kehittävän Cruise Automation -yhtiön miljardilla dollarilla maaliskuussa. Cruise Automationilla ei ole tuotantovalmista tekniikkaa.
– Summa on järjetön, kun ottaa huomioon, että GM osti yhtiön, jonka tekniikan toimivuus on kyseenalainen.
Andreessen Horowitzin heittämät miljoonat ovat toistaiseksi ensimmäinen sijoitusyhtiön tekemä kiinnitys Hotzin yhtiöön.
Lähde: CNN Money
---
Suomalaismies näytti epäilijöille: 50-vuotias Corvette kiihtyi yli 320 km/h!
0:23