F1:n urheilujohtaja Ross Brawn lausuu Formula1.comin tuoreessa kolumnissaan synkkää tekstiä Ferrarista, tallista, jota hän oli teknisenä johtajana nostamassa huipulle vuosituhannen taitteessa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Lewis Hamilton hyökkää Ferraria vastaan rasismin vastaisessa taistelussa: "Meidän täytyy saada heidät tekemään sen"
LUE MYÖS: Steiermarkin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki juuri sen, mitä lääkäri on määrännyt – Ferrarin syväkyykky vaihtui jo konttausasentoon
Italialaistalli on kyykännyt kauden kahtena ensimmäisenä kilpailuvikonloppuna syvemmälle kuin kukaan osasi ennakkoon odottaa – olkoonkin, että Charles Leclerc sijoittui kauden avauskilpailussa toiseksi komean ajon päätteeksi.
Viikkoa myöhemmin Leclerc jyräsi tallikaverinsa Sebastian Vettelin yli jo ensimmäisellä kierroksella, ja molempien kilpailu jäi kesken. Ferrari-kuljettajat olivat startanneet kilpailuun lähtöruuduista 10 (Vettel) ja 14 (Leclerc).
– Tallipäällikkönä ei koskaan haluaisi nähdä tällaisen tapahtuvan. Tämä sattuu Ferrariin erityisesti siksi, että he olivat tehneet kovasti töitä tuodakseen Itävaltaan uuden aerodynamiikkapaketin viikon etuajassa. Sebastianin ja Charlesin kolari vei heiltä mahdollisuuden arvioida uutta pakettia, Brawn kirjoittaa.
Tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan paketista ehdittiin kyllä nähdä ihan riittävästi: se ei toiminut niin kuin Ferrari oli toivonut.
Jotain Ferrarin sisällä vallitsevasta paniikista kertoi sunnuntaina se, että talli pakkasi tarvaransa etuajassa ja perui sunnuntai-illan lehdistötilaisuutensa kokonaan. Brawnin mukaan tällainen on myös ymmärrettävää.
– Ferrarin suurimpia ongelmia on se, että heitä seurataan tarkemmin kuin mitään muuta tallia, erityisesti italialainen lehdistö seuraa. Tiedän sen omasta kokemuksestani, että lehdistön paine Italiassa voi olla todella intensiivistä, ja silloin täytyy pitää huoli siitä, ettei se pääse tallin työntekijöiden ihon alle, Brawn kirjoittaa.
– Tallin johdon täytyy tulla toimeen tämän asian kanssa ja varmistaa, että työntekiät pysyvät uskollisina ja keskittyneinä siihen, mitä pitää tehdä.
Ferrari on valmistajien MM-sarjassa kahden osakilpailun jälkeen vasta viidennellä sijalla, yli 60 pisteen päässä viime vuosien kovimmasta kilpakumppanistaan Mercedeksestä.
Tallin SF1000-auto on jäänyt kauden kahtena ensimmäisenä GP-viikonloppuna yli sekunnin päähän kärjestä. Viime kauden aikana vastaava ero oli reilun kymmenyksen luokkaa, kaudella 2018 vajaan kymmenyksen.
– Suunta ei muutu yhdessä yössä. Heillä on edessään pitkä tie. Heidän on selvitettävä, onko autossa jokin vakava ongelma, ja heidän on selvitettävä se nopeasti, koska he ovat niin kaukana kärjestä.