S-ryhmän ilmoitus asiakkaiden tarkempien ostostietojen keruusta herätti laajaa keskustelua viime viikolla. F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppösen mielestä on hyvä, että kuluttajat ovat huolissaan tietojensa käytöstä.
S-ryhmän kuluttajien ostostietojen kerääminen liittyy aukottomasti yrityksen bisneksen tekemiseen: tarkat ostostiedot tallentamalla S-ryhmä voi suunnitella paremmin tuotehankintojaan ja suunnata asiakkailleen paremmin kohdennettua mainontaa.
Tietoturvayhtiö F-Securen tutkimusjohtajan Mikko Hyppösen mielestä on hyvä, että kuluttajat huolehtivat tietojensa käytöstä, vaikka hän uskoo monen tietäneen, että tietoja kerätään.
– Hyvä, että ihmiset ymmärtävät, miksi asiasta tulee älähtää. Moni kyllä ymmärtää, että tietoja kerätään bonusohjelman pyörittämiseen, josta asiakas taas saa rahojaan takaisin, Hyppönen sanoo.
Luovutettuja tietoja ei saa koskaan takaisin
Kyse on siis tietojen luovuttamisesta etuja vastaan. Malli on tuttu ilmaisista verkkopalveluista, joissa käyttäjä luovuttaa yksityiskohtaistakin tietoa itsestään saadakseen käyttää yrityksen tarjoamaa palvelua ilmaiseksi.
– Usein kuulee sanottavan, että data on nykypäivän öljy. Tieto on siis hyvin arvokasta nykyisin, ja käyttäjät haluavat hallinnoida tietoja itsestään.
Tietojen luovuttamiseen liittyy aina riski. Yritykset panostavat nykyisin tietoturvaansa, mutta tietovuotojen myötä arkaluonteista dataa voi päätyä kolmansien osapuolien nähtäville.
– Sataprosenttista tietoturvaa ei ole olemassa. Asiakkaiden kauhukuvana on varmasti se, että tiedot esimerkiksi oluen, tupakan tai pekonin ostamisesta vuotaisivat työnantajalle tai vakuutusyhtiölle, Hyppönen arvioi.
– Tieto muuttuu koko ajan vain arvokkaammaksi. Emme saa niitä tietoja koskaan takaisin, mistä nyt luovumme.
Katso koko haastattelu jutun yläosan videolta.