F1 on julkaissut Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin autojen telemetriatiedot Brasilian GP:n 48. kierroksella nähdystä tilanteesta, jossa Verstappen ajatti Hamiltonin ulos radalta, kun tämä yritti ohittaa hänet kilpailun kärjessä.
LUE MYÖS: Dramaattinen käänne vielä F1-kisan jälkeen? Max Verstappen yhä rangaistusuhan alla – Valtteri Bottas teki tärkeän tempun
LUE MYÖS: Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssa
Hamilton haki ohitusta Verstappenista Interlagosin radan neljännessä mutkassa. Hän nousi siihen johtavalla suoralla avattavan takasiiven avulla noin autonmitan verran Verstappenin edelle, mutta hollantilaiskuljettaja ei suostunut luovuttamaan ja piti kuin pitikin paikkansa.
Tapa, jolla Verstappen tämän teki, on aiheuttanut lajipiireissä runsaasti parranpärinää, sillä Verstappen ajatti Hamiltonin tilanteessa radan ulkopuolelle.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
F1-sarja julkaisi tiistaina videon sunnuntaina tuomaristolta puuttuneesta kuvakulmasta:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kilpailunjohtaja Michael Masi raportoi tilanteen kilpailun tuomaristolle, mutta tuomaristo tuli siihen johtopäätökseen, ettei tilannetta ole tarpeen tutkia. Vaikka Masi väitti kilpailun aikana Mercedekselle, että tilanne on katsottu läpi kaikista mahdollisista kuvakulmista, kilpailun jälkeen kävi ilmi, että tuomaristolla oli käytössä vain tv-lähetyksessä nähdyt kuvat. Niihin ei siis sisältynyt esimerkiksi näkymä Verstappenin kypärän yläpuolelta eteenpäin.
Koska tapaus ei edennyt virallisesti tutkintaan asti, tuomaristo ei myöskään tarkastellut autojen telemetriaa, jonka F1 on nyt julkaissut.
Molemmilla kuljettajilla oli neljättä mutkaa lähestyessään enemmän vauhtia kierroksella 48 kuin kierroksella 47; Hamiltonin nopeus kierroksella 48 oli 334 kilometriä tunnissa, Verstappenin 308 kilometriä tunnissa. Ero selittyy Mercedeksen paremmalla suoravauhdilla, imuavulla ja avattavan takasiiven tuomalla hyödyllä. Verstappenin kohdalla on nähtävissä, että kierroksella 47 hän keräsi nelosmutkaan johtavan suoran lopussa energiaa ERS-järjestelmäänsä ja kierroksella 48 hän käytti sitä täysimääräisesti.
Molemmat jarruttivat kierroksella 48 myöhemmin ja kovempaa kuin kierroksella 47. Hamiltoniin kohdistui jarrutuksissa 5,16:n ja 3,98 G:n voima, Verstappeniin 4,1:n ja 3,5:n G:n.
Huomattavin ero kierrosten välillä on se, että kierroksella 48, kun Hamilton oli Verstappenin ulkopuolella, Verstappen avasi ohjausta oikealle heti pian sen jälkeen, kun oli alkanut kääntää mutkaan sisään. F1 huomauttaa, että vaikka liike on kyseenalainen, se ei välttämättä tarkoita, että Verstappen käänsi ohjauspyörää vain estääkseen Hamiltonia.
– Hän jarrutti myöhemmin kuin edellisellä kierroksella, eli hän olisi voinut pyörähtää ellei olisi avannut ohjausta.
Yhtä kaikki selvää on, ettei auto ollut tilanteessa täysin Verstappenin hallussa. Myös Hamilton joutui tämän seurauksena luonnollisesti avaamaan ohjausta välttääkseen osuman. Tämän jälkeen Hamiltonin auton perä irtosi hetkellisesti, kun hän oli ajautunut radan ulkopuolelle.
Hamilton ohitti Verstappenin lopulta kierroksella 59 samassa paikassa ja ajoi kauden kuudenteen GP-voittoonsa reilun 10 sekunnin marginaalilla Verstappeniin.