Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssa

16.1.1008040344
imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 15.11.2021 10:12
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Brasilian GP:n tuomarihuoneessa luotiin sunnuntaina vaarallinen ennakkotapaus. Max Verstappen puolestaan unohti vain viikossa sen, mistä ripitti Mercedestä Meksikossa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Max Verstappenin pomo käänsi kohutilanteen toisinpäin: "Olisin antanut mankua siitä, mutta en olisi odottanut mitään"

LUE MYÖS: Sodanjulistus F1-sarjassa? Toto Wolff laukoi ilman rajoitinta Mercedeksen kokemista vääryyksistä – "Diplomatia päättyi tänään"

Kun Brasilian GP:n voitosta taistelleet Verstappen ja Lewis Hamilton ajautuivat ulos Interlagosin radan neljännessä mutkassa kierroksella 48, monen mielessä ehti varmasti piipahtaa kysymys: joko taas?

Brasiliassa ajettiin kauden kolmas sprinttiviikonloppu, ja kahdella edellisellä kerralla – Isossa-Britanniassa ja Italiassa – mestarikandidaatit olivat kolaroineet keskenään. Isossa-Britanniassa syylliseksi katsottiin Hamilton, Italiassa Verstappen.

Nyt selvittiin ilman osumaa ja jäätiin ilman rangaistusta.

Kilpailunjohtaja Michael Masi raportoi kyllä tapauksen tuomaristolle, mutta he katsoivat, ettei tilannetta ole tarpeen edes tutkia. Tv-lähetyksessä kuultiin, kun Masi sanoi Mercedekselle, että tilanne oli kyllä katsottu kunnolla läpi.

Kilpailun jälkeen kävi kuitenkin ilmi, että päätös oli tehty erittäin vajavaisen todistusaineiston valossa. Tuomaristolla ei ollut käytössään kuvaa siitä kamerasta, joka ikuistaa tapahtumia Verstappenin kypärän yläpuolelta eteenpäin. Tuomaristo ei myöskään ollut tarkastellut Verstappenin auton telemetriaa, joka kertoo hänen nopeutensa ja jarrutuspaikkansa sekä ohjauspyörän liikkeet.

Masin mukaan tuomaristo päätti ottaa tilanteessa löyhän linjan "rohkaistakseen kuljettajia kivanajoon".

– Jos katsoo sitä, miten lähellä autot olivat toisiaan mutkan lakipistettä kohti ajaessaan, missä mutkan lakipiste on ja minkälainen mutka on, sekä sitä, että molemmat autot ajautuivat ulos radalta eikä kumpikaan menettänyt sijoitusta tai mitään vastaavaa, tämä oli ehkä se yleinen näkemys, Masi pyöritteli.

Eri kuskit, eri säännöt

Lukuisat asiantuntijat ovat olleet sunnuntain tapahtumien jälkeen vakaasti sitä mieltä, että tuomaristo kaivoi itselleen syvän kuopan loppukaudeksi: mestaruustaisteluun on nyt luotu vaarallinen ennakkotapaus, joka tarjoaa MM-pisteissä edellä olevalle kuljettajalle niin sanotusti kättä pidempää tuleviin yhteenottoihin.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pohti, että mikäli tällaiset tilanteet eivät johda seuraamuksiin, miten kukaan voi enää ohittaa ketään. Jos hyväksyy sen, mitä Verstappen teki, on turha valittaa siitä, että avattava takasiipi tekisi kilvanajosta jotenkin keinotekoista.

F1-seuraajien keskuudessa on elänyt jo pitkään käsitys, jonka mukaan Hamiltonilla on eri säännöt kuin muilla. Tästä eteenpäin on syytä muistaa, että niin on Verstappenillakin. Enää ei tarvitse edes yrittää väittää, että kärjessä, keskikastissa ja jonon hännillä ajavia kuljettajia kohdeltaisiin muka keskenään samalla tavalla.

Vaikka Hamilton ja Mercedes eivät loppujen lopuksi menettäneet tuomariston päätöksen myötä yhtään mitään, sunnuntain jälkeen on silti jokseenkin huvittavaa palata Toto Wolffin lausuntoon Hamiltonin aika-ajosurituksen hylkäämiseen liittyen.

– Kunnioitan tuomaristoa. Tällaisessa tilanteessa ei ole helppo tehdä päätöstä, kun maailmanmestaruudet ovat pelissä ja tuomareiden täytyy tarkastella vain tätä kyseistä asiaa eikä isompaa kuvaa.

Sunnuntain päätöstä olivat kyllä tekemässä samat miehet, mutta on vaikea uskoa, että se isompi kuva ei tällä kertaa olisi vaikuttanut päätökseen.

Ei yksinkertaisesti voi olla niin, että mahdolliset seuraamukset määritellään vain ja ainoastaan lopputuloksen eikä itse rikkeen mukaan. Pitää olla kontakti, että seuraa kolari, mutta ei tarvitse olla kolaria, että seuraa rangaistus. Tässä nyt puhuttavassa tilanteessa yhteentörmäykseltä vältyttiin Hamiltonin, ei Verstappenin ansiosta.

Verstappen tiesi tasan tarkkaan, mitä oli tekemässä. Jos mutkan ulkoreunassa olisi odottanut asfaltoidun tuva-alueen sijaan soraa tai nurmikkoa, vastaavaa tuskin olisi nähty.

– Me molemmat yritimme päästä ensimmäisenä mutkaan, joten jarrutin vähän myöhemmin ja yritin pitää sijoitukseni. Renkaat olivat jo aika kuluneet, joten olin aivan pidon äärirajoilla ja siksi en osunut täysin mutkan lakipisteeseen. Oli turvallisempaa ajaa sitten leveäksi, Verstappen sanoi.

Kuka muistaa Meksikon?

Verstappenin lausunto on mielenkiintoinen, kun sitä peilaa siihen, mitä tapahtui viikkoa aiemmin Meksikossa. Daniel Ricciardo ajoi tuolloin ensimmäisessä mutkassa päin Valtteri Bottasta, mutta selvisi ilman rangaistusta. Tuolloinkaan tuomaristo ei käynyt tilannetta läpi sen tarkemmin.

Täyttä varmuutta siitä, miksi Ricciardoa ei rangaistu, ei koskaan saatu, mutta johtava teoria on ollut se, että Ricciardo ehti saada autonsa hallintaan sen jälkeen, kun oli tehnyt lukkojarrutuksen, eikä missannut ykkösmutkan lakipistettä.

– Se voi olla niin, Masi vastasi kysyttäessä, oliko edellä mainittu teoria ollut mahdollisesti ratkaisevaa.

Sunnuntain tv-kuvista ja Verstappenin lausunnosta käy hyvin ilmi, että Verstappen ei saanut autoaan hallintaan eikä osunut nelosmutkan lakipisteeseen. Jokainen tilanne on tietysti erilainen, mutta ei tämä näistäkään lähtökohdista kovin johdonmukaiselta näytä.

Ja onpa Meksiko muutenkin varsin mielenkiintoinen vertailukohta.

Siellä kolmosruudusta startannut Verstappen nousi kilpailun kärkeen ykkösmutkan jarrutuksessa ohitettuaan ulkokautta molemmat Mercedekset. Monet kritisoivat tuolloin Bottasta siitä, että hän jätti radan ulkoreunan tyhjäksi ja tarjosi Verstappenille mahdollisuuden ajaa ykkösmutkaan parhaalla mahdollisella ajolinjalla.

 C Moren asiantuntija Toni Vilander nosti esiin myös sen, että Bottaksella olisi ollut mahdollisuus ottaa ykkösmutkaan "ylioptimistinen jarrutus”, oikoa kakkosmutkan läpi radan ulkokautta ja palata radalle samalla sijalla, jolla poistui radalta; kilpailun kärjessä.

Verstappen toimi nyt juuri tällä tavalla, mutta toisin kuin Meksikon ykkösmutkassa, Masi ei ollut Brasiliassa antanut poikkeuslupaa ajaa nelosmutkaa pitkäksi.

Ja Meksikosta ja Verstappenista puheen ollen.

Kuka muistaa, mitä Verstappen itse sanoi viikko sitten puolustaessaan Bottasta, kun Mercedes oli kritisoinut tämän ajolinjaa lähtökiihdytyksessä?

– Täytyy jättää auton verran tilaa, muuten hän (Bottas) olisi saanut rangaistuksen.

Hamilton katsoi tämän bluffin sunnuntaina Brasiliassa.

Tuoreimmat aiheesta

F1