F1:ssä koko alkuvuoden suurin puheenaihe on liittynyt niin sanottuun Pinkkiin Mercedekseen, eli Racing Pointin tämän kauden autoon. Tapaus on johtanut protestiaaltoon. Nyt koko kohusta tuli ilmi uusia, varsin messeviä väitteitä.
Racing Point nostatti kulmakarvoja jo alkuvuoden talvitesteissä, kun sen tämän kauden menopeli muistutti lähes täysin Mercedeksen viime vuoden mestaruusautoa.
Kierrokset kasvoivat, kun Racing Pointin kuljettajat taistelivat aivan kärkiryhmän sijoituksista.
Toinen F1-talli Renault teki protestin Racing Pointista jo Itävallan toisen kilpailun jälkeen. Protesti koski Racing Pointin jarrujen jäähdytysputkia, jotka se oli ostanut Mercedekseltä.
Kansainvälinen autoliitto FIA tuomitsi ne laittomaksi ja jakoi tallille 400 000 euron sakot. Tämän lisäksi Racing Pointilta vietiin 15 valmistajien MM-pistettä.
Racing Point on kuitenkin jatkanut kopioauto ajamista – ihan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tämä johti siihen, että Ferrari ja Renault tekivät asiasta uudet protestit.
Racing Point on aiemmin myöntänyt, että se kopioi Mercedeksen viimevuotisen auton ”valokuvien perusteella”.
Entisen F1-tallipäällikön Colin Kollesin mukaan väitteet ovat potaskaa.
– Ei autoa voi kopioida kuvien perusteella, Kolles sanoi saksalaiselle Sport1-kanavalle.
– Kyse ei ole pelkästään jarrujen jäähdytysputkista. Kyse on koko auton konseptista. He eivät rakentaneet sitä kuvista.
Kollesin mukaan Mercedeksellä on väitettyä suurempi rooli koko kopiointiskandaalissa.
– Olen kuullut, että he (Racing Point) eivät saaneet pelkästään osia, vaan heille annettiin dataa ja kokonainen tuulitunnelimalli, joka on 60 prosenttia auton todellisesta koosta. Sen avulla Racing Point skannasi pohjan ja rakensi siitä autonsa. Ei konsepti olisi toiminut millään muulla tavalla.
Tällä Kolles viittaa siihen, että Racing Point olisi saanut Mercedekseltä paljon enemmän materiaalia mitä aiemmin on kerrottu.
Kolles kääntää epäilyt ja syytökset Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin suuntaan. Kolles nostaa esille sen, miten tiiviisti Wolff ja Racing Pointin omistaja Lawrence Stroll ovat olleet yhteyksissä.
Strollin omistama Racing Point muuttuu ensi kaudeksi Aston Martiniksi. Wolff puolestaan omistaa Aston Martinin osakkeita.
– Jos olisin Mercedeksen johtoportaassa, kysyisin, että miksi Mercedeksen tallipäällikkö on aina lomalla Strollin veneellä tai tämän huvilalla.
– Taustalla on ollut monia muitakin juttuja, jotka näyttävät epäilyttäviltä, Kolles totesi.
52-vuotias Kolles toimi 2000-luvulla ja 2010-luvun alussa muun muassa Hispania-tiimin tallipäällikkönä. Sport1-kanavan haastattelussa Kolles viittasi useaan otteeseen siihen, että hänellä on yhä vahvoja kontakteja F1-varikolla.
Mercedeksen tallipäällikkö Wolff otti tapaukseen kantaa Espanjan GP -viikonlopun yhteydessä. Wolff kiisti väitteet, joiden mukaan Racing Point olisi saanut käyttöönsä muutakin materiaalia kuin pelkästään kuvia.
– Muut väitteet ovat aivan puppua. Aion puolustaa yritystämme, jos joku kyseenalaistaa sen, Wolff totesi.