F1-kuski alkoi paljastaa tallinsa emämokaa tiimiradiossa – pian linjoilla kuului tallipäällikön ääni: "Tämä ei ole oikea paikka"

17.56323688
Julkaistu 07.09.2020 10:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Renault-tallin kuljettajan Esteban Oconin F1-kilpailu Italian Monzassa sai ikävän käänteen, kun tiimin tekemä unohdus vei häneltä ratkaisevassa vaiheessa parhaat kisarenkaat.

LUE MYÖS: Lewis Hamiltonin kohdalla tehty jättimoka havaittiin nopeasti – Valtteri Bottas kertoo tapahtumien kulusta: "Näin vain jonkun oudon merkin"

Kuskit saivat tilaisuuden ilmaiseen varikkokäyntiin, kun Ferrarin Charles Leclercin ulosajo pakotti järjestäjät keskeyttämään ajot ratavallien korjauksen ajaksi. Tämän seurauksena autot ryhmittyivät varikkosuoralla odottamaan uusintastarttia.

Suurin osa kuskeista sai tässä vaiheessa alle uudet renkaat lopun hyökkäystä varten, mutta Renault’lla oli epämiellyttävä viesti tuossa vaiheessa sijalla 12 olleelle Esteban Oconille. Hän olisi tarvinnut loppua varten keskikovat renkaat, mutta Renault oli unohtanut lämmittää ne valmiiksi.

Ocon nousi lopulta pehmeillä renkailla kahdeksanneksi, mutta hänellä olisi ollut paremmalla rengasvalinnalla mahdollisuus vieläkin ylemmäs. Hän alkoi purkaa pettymystään tiimiradiossa, kun kisainsinööri kehui hänen suoritustaan.

– Joo, okei. Olen kyllä eri mieltä. Minusta me hukkasimme täysin mahdollisuutemme tässä kisassa. Tässä oli massiivinen tilaisuus, Ocon kritisoi.

– Okei, älä puhu tästä radiossa. Älä puhu radiossa. Puhutaan tästä toimistossa, insinööri vastasi nopeasti.

– Meidän täytyy katsoa totuutta silmiin, Ocon jatkoi kiellosta huolimatta, jolloin tallipäällikkö Cyril Abiteboul tuli linjoille.

– Esteban, tämä ei ole oikea paikka, Abiteboul sanoi tuimasti.

– Selvä, Ocon vastasi.

Myöhemmin ranskalaiskuskia ei kuitenkaan hävettänyt kertoa julki, mitä tiimi oli töpeksinyt.

– Valitettavasti mediumsettini ei ollut valmiina, Ocon kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.

– Emme voineet valita niitä, muuten olisimme ottaneet ne. Ne (pehmeät renkaat) olivat ihan hyvät ensimmäiset kaksi kierrosta, mutta sitten kolmannella ne alkoivat heiketä aika merkittävästi. En ollut tietenkään kovin tyytyväinen auton balanssiin, ja miten asiat etenivät siitä.

Renault'n kisavauhti Monzassa antoi lupaavia viitteitä tiimin iskukyvyn paranemisesta. Daniel Ricciardo oli tallin kuskeista parempana kuudes.

Tuoreimmat aiheesta

F1