F1-kuski väisteli tragedian paljastamista tiimilleen – katuu ratkaisuaan karmivalla onnettomuuspaikalla: "Se riitti minulle sen tajuamiseen, että hän oli mennyttä"

Itävaltalaisen Roland Ratzenbergerin kuolema traagisena Imolan F1-viikonloppuna 1994 jäi pahasti seuraavana päivänä tapahtuneen Ayrton Sennan poismenon varjoon. Ratzenbergerin tallikaveri David Brabham ajoi tiimitoverinsa onnettomuuspaikan ohi, muttei voinut suoraan sanoa tiimiväelle, mitä oli nähnyt.

Tämä artikkeli on julkaistu alkujaan 30. huhtikuuta 2020. Julkaisemme sen nyt uudelleen, kun Imolan traagisesta F1-viikonlopusta tulee kuluneeksi 30 vuotta. 

Yllä olevalla videolla kuvaa ja Tulosruudun raportti Ratzenbergerin kohtalokkaasta onnettomuudesta Imolassa. 

Ratzenberger teloi San Marinon GP:n aika-ajossa autonsa etusiiven käytyään radalta ulkona, mutta päätti varikolle tulon sijaan yrittää vielä uuden kierrosajan tekemistä. Etusiipi hajosi auton alle, eikä Ratzenberger saanut pidettyä autoa radalla Villeneuve-mutkassa, vaan ajautui noin 315 kilometrin tuntivauhdissa seinään.

Tv-kuvissa näkyi, kuinka Simtekin auto liukui takaisin keskelle rataa. Ratzenbergerin kypärä oli kallistunut ohjaamon reunaa vasten. Kuskia elvytettiin radalla, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Hänet todettiin Bolognan sairaalassa kuolleeksi. Kuolinsyyksi varmistui myöhemmin kallonmurtuma.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Tuolloin vasta kolmatta kisaa Ratzenbergerin tallikaverina Simtekillä ajanut David Brabham kertoo asian olleen järkytys kaikille senkin takia, ettei juuri kukaan silloisessa F1-tiimissä omannut enää omakohtaista kokemusta aiemmista kuskien kuolemista. Vain Ratzenbergerin kisainsinöörillä Humphrey Corbettilla oli kokemus vastaavasta, kun tämä oli menettänyt 22-vuotiaan Paul Warwickin Britannian Formula 3000 -sarjassa vuonna 1991.

– Tämä oli hänen toinen kuljettajansa, mikä oli aika kova paikka hänelle, Brabham kertoo F1:n Beyond the Grid -podcastissa.

– Sellaisen tilanteen hoitamiseen ei ollut ohjeita olemassa, koska kukaan ei ollut kohdannut sellaista aiemmin. Aivot lyövät tuollaisessa aika tyhjää.

– Minä tavallaan jo tiesin, että hän oli menehtynyt. Ajoin punaisen lipun jälkeen siitä ohi ja näin radalla purppuran värisiä osia. Totesin, että kyseessä oli Roland. Kun meni neulansilmämutkasta ja nostin katseeni, se oikeastaan riitti minulle sen tajuamiseen, että hän oli mennyttä.

News Corp Australialle vuonna 2014 antamassaan haastattelussa Brabham katui sitä, että oli katsonut ohi ajaessaan onnettomuuspaikan suuntaan. Ratzenbergerin pää retkotti autossa luonnottomassa asennossa.

Varikkoväki yritti kysellä tilanteesta

Brabhamin palattua varikolle kaikki tiimin jäsenet kyselivät häneltä lisätietoja. Kuski ei rohjennut kertoa oletustaan muille.

– En halunnut sanoa, että uskon hänen menehtyneen, koska en tiennyt sitä. Sanoin vain, ettei se näyttänyt hyvältä, Brabham sanoo.

Läheisen työkumppanin menettämisen jälkeen tavalliseen työntekoon palaaminen on vaikea paikka mille tahansa työyhteisölle. Simtekin kaltaiselle pikkutiimille menetys tuntui täysin ylitsepääsemättömältä. Brabham kuitenkin pääsi aika-ajosta mukaan sunnuntain kisaan ja joutui pohtimaan, pystyykö hän starttaamaan normaalisti tallikaverinsa kuoleman jälkeen.

Lauantai-iltana Brabham istui alas tallin perustajien Nick Wirthin ja Max Mosleyn sekä F1-pomo Bernie Ecclestonen kanssa pohtimaan kisan ajamista.

– He sanoivat, että päätös ajamisesta on minun – kiitti vaan, kaverit, Brabham nauraa.

– Minulla oli painetta vain siitä, että homma piti saada pidettyä toiminnassa. Roland ei olisi halunnut, että vain istumme ja jätämme lajin, koska hänelle oli tapahtunut jotain.

– Päätin osallistua warm-upiin nähdäkseni, miltä se minusta tuntuu. Lisäksi meillä oli tapahtunut etusiiven toiminnassa virhe, ja tiimin piti vakuuttaa minut siitä, että siihen oli olemassa korjaus, Brabham muistuttaa.

Tunteet vyöryivät päälle vasta kotona

Unettoman yön jälkeen lämmittely sujui jopa epätavallisen hyvin, joten Brabham päätti osallistua kisaan surun keskellä.

– En usko, että pääsin silloin äärirajoille. Edellisen päivän tapahtumat varmaankin ottavat jotain pois sinusta. Sitä varmaan luulee ajavansa hyvin ja olevansa rajoilla, mutta myöhemmin ajatellen tuskin niin oli.

– Vaimoni oli siellä paikalla. Hän oli raskaana. Tuli kaikenlaisia ajatuksia, joita ei koskaan muuten ajatellut, Brabham pohtii

Kisa päättyi hänen kohdaltaan keskeytykseen ohjaukseen iskeneen vian takia. Jälkikäteen Brabham pitää itseään onnekkaana, että selvisi vapunpäivästä 1994. Sen sijaan kisassa tapahtunut onnettomuus vei lopulta kaiken huomion Ratzenbergerin onnettomuudelta. Nyt kuoli kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna (video alla).

– Kun ajoin ohi siitä mutkasta, näin pölyä ja auton pysähtyvän. Minä luulin, että se olisi ollut Tyrrell. En edes ajatellut, että se olisi ollut Senna. Kuulin sen vasta, kun tulimme lähtösuoralle ja nousimme autoista.

– En kuitenkaan tiennyt Ayrtonin kuolemasta ennen kuin olin päässyt kotiin. Luin sen itse asiassa teksti-tv:stä. Se oli tietenkin uusi sokki.

– Sitä vain turtuu koko viikonloppuun. Kaksi kuskia on kuollut, ja toinen on tallikaverisi. Muistan vain istuneeni ja itkeneeni kotona. Olin ajanut pelkästään tiimin takia, ja tunteet pääsivät pintaan sitten.

Sennan hautajaiset saivat luonnollisesti paljon isomman huomion kuin Ratzenbergerin. Sama näkyi myös radalla seuraavina viikonloppuina. Brabham ymmärtää legendan kuoleman uutisarvon.

– Sellaista elämä on. Hautajaiset olivat tietysti erittäin surulliset, mutta sielläkin oli tietysti myös F1-väkeä paikalla osoittamassa kunnioituksensa.

Lue myös:

    Uusimmat