F1-kuskien ruumiinrakenne saattaa saada uusia piirteitä jo alkavalla kaudella, kun sääntömuutos painorajoista tuo tervettä kehitystä lajin treenaamiseen.
Aiemmin auton ja kuskin painot on laskettu saman rajan alle, jolloin monesti viimeisten kilojen nipistäminen tapahtui kuljettajan painoa pudottamalla. Tämä johti muun muassa siihen, että kuskeista alkoi tulla pahasti alipainoisia.
LUE MYÖS: Mitä F1-tallit näyttävät ja mitä pimittävät? Ossi Oikarinen pani merkille Red Bullin uuden konseptin
Myös esimerkiksi Sauber-kuski Marcus Ericsson ajoi toistuvasti ilman juomapulloa autossaan, vain parin kilon säästämiseksi.
Nyt kuskin, hänen varusteidensa ja penkin painon alarajaksi on asetettu 80 kiloa. Jos se ei täyty, ohjaamoon laitetaan tarvittava määrä lisäpainoa.
– Se on tehnyt kuljettajille elämän helpommaksi, joten heidän ei tarvitse olla enää sellaisia kevyitä mäkihyppääjiä, vaan nyt voi rakentaa vähän enemmän lihasmassaa, kertoo C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
Valtteri Bottas kasvattanut lihasta talven aikana
Vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg paljasti kerran, ettei voinut jatkaa rakastamaansa polkupyörällä ajamista, koska se alkoi kerryttää lihasta "vääriin" paikkoihin.
– Esimerkiksi edellisinä vuosina on nähty sitä, etteivät kuljettajat ole hirveästi ajaneet polkupyörätreeniä, jottei lihaksia tule jalkoihin, koska sellaisia lihaksia ei tarvita niin äärimmäisen paljon, Oikarinen toteaa.
C Moren F1-selostaja Niki Juusela teki viime viikonloppuna mielenkiintoisen havainnon Valtteri Bottaksen ulkomuodon muutoksesta.
– Tässä ihan mielenkiintoinen havainto oli, kun tapasin Valtteri Bottaksen, niin vaikutti, että niska oli leventynyt entisestään, ja muutenkin hän näytti jollain tavalla paljon skrodemmalta ja lihaksikkaammassa kunnossa olevalta kaverilta, Juusela kertoo.
– Nimenomaan ajatellen nykypäivän g-voimien vaatimuksia F1-autossa, tämä on aika terve suunta, ettei tarvitse kompromisseja tukielinten ympärille lihasmassan kasvattamisen suhteen.