Sääntö F1-kuskien minimipainosta saatiin lopulta voimaan sen jälkeen, kun kuskeja oli näännytetty vuosien ajan auton suorituskyvyn turvaamiseksi.
F1-säännöissä on määritelty auton alimmaispaino aina ammoisista ajoista lähtien, mutta kaudella 2009 tallit joutuivat uuden eteen kineettistä energiaa kierrättävän KERS-järjestelmän tulon myötä. Vasta kaksi vuotta myöhemmin kunnolla käyttöön tullut järjestelmä vaati moottorin ympäriltä valtavasti tilaa ja samalla se toi akkuineen rutkasti lisää painoa.
LUE MYÖS: Ex-mekaanikko nimeää Kimi Räikkösen yhdeksi turhauttavimmista työkavereista – liika hauskanpito kostautui: "Kimi ei ole tehnyt niin"
Vuonna 2011 alimmaispainoa nostettiin 20 kilolla, mutta edelleen tallit hakivat suorituskykyä pudottamalla painoa autojen sijaan kuljettajista. Kimi Räikkösen kuntovalmentaja Mark Arnall muistaa ajan varsin karuna kuskeja kohtaan.
– KERSin tullessa meillä oli massiivinen ongelma auton painon kanssa. Robert Kubica näytti oikeastaan ihan luurangolta, koska hänen piti pudottaa niin paljon painoa, jottei aiheuta ylipainolla ajan menetystä. Kimillä tilanne oli sama, Arnall kertoo C Moren haastattelussa.
Kyse ei ollut mistään turhanpäiväisestä syystä, sillä jokainen ylimääräinen kilo tarkoitti radalla isoa aikamenetystä.
– Totesimme, että kuskin pitää olla tällainen, koska jokainen puolikas kilo tarkoitti kahden kymmenyksen tappiota kierrosta kohti, Arnall muistelee.
– Silloin se muuttui fyysisen tasapainon hallinnasta painonhallintaan. Heistä otettiin niin paljon painoa pois kuin mahdollista.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen kroppa on kohdannut samaa luonnotonta rasitusta jo vuosikymmenet – kuntovalmentaja kertoo, miten F1-ajamisen ongelmakohta vaatii kuskilta
Kuskit alkoivat näyttää ajan myötä anorektiselta ruumiinrakenteeltaan mäkihyppääjiltä. Varsinkin pitkät kuskit joutuivat isoihin ongelmiin, koska heiltä laihdutusta vaadittiin vielä enemmän.
– Suuri osa siitä oli lihasta, koska lihas painaa neljä kertaa enemmän kuin rasva. Kun sitä lihasta aletaan ottaa pois, otat pois myös sitä, mikä pitää kroppaa koossa. Se teettää vain lisää ongelmia, joten se on myös ollut haastavaa, Arnall kommentoi.
Vasta kaudella 2019 tuli sääntö, jonka mukaan kuskin on varusteineen ja penkkeineen painettava vähintään 80 kiloa. Jos jää tämän rajan alle, mukaan lisätään painoa, jotta raja täyttyy.