Pakottaako halo F1-kuskeja dieetille, Ossi Oikarinen?

16.1.30589713
Turvakaari Ferrari-autossa viime lokakuussa.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 24.02.2018 07:01

MTV SPORT

F1-kuljettajien päänsuojuksena toimiva ohjaamon halo-turvakaari puhuttaa ennen uuden F1-kauden alkua.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo lähtökohtaisesti olevansa kaikkien niiden asioiden kannalla, jotka lisäävät kuljettajien turvallisuutta.

– Olen työskennellyt (talleissa) sillä puolella, jossa ollaan vastuussa kuljettajan turvallisuudesta monessakin eri mielessä, ja minusta kaikki turvallisuutta tässä lajissa lisäävät asiat ovat hyviä. Se on sitten jokaisen oma mielipide, miten vaarallista formula ykkösen pitäisi olla, miten paljon pitäisi tapahtua loukkaantumisia ja niin edelleen. Omasta mielestäni vakavat henkilövahingot eivät lajiin kuulu, Oikarinen linjaa.

Yllättävä vaikutus halolla on auton painoon. Kuljettaja ja menopeli saavat painaa yhteensä enintään 734 kiloa, mikä on kuusi kiloa enemmän kuin viime vuonna.

– Halo painaa kuitenkin rakenteidensa kanssa noin 12-14 kiloa, joten suunnittelijat ovat joutuneet etsimään painonsäästöä muualta. Joissain tapauksissa voi käydä myös niin, että isokokoisempien kuljettajien pitää vähän tehdä töitä, jotta kokonaispaino ei ylity, Oikarinen huomauttaa.

F1-auton ajettavuuteen halolla ei Oikarisen mukaan ole vaikutusta, mutta aerodynamiikkaan kyllä. Halon pitää kestää hajoamatta yli 11 000 kilon paino.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1