Ferrarin Charles Leclercin meno Itävallan F1-kisassa osoitti jälleen, että autoa voi ajaa hyvin eri tavoin ja olla silti nopea. C Moren asiantuntija Toni Vilander on seurannut monacolaisen kehitystä pidemmän aikaa.
Leclerc sijoittui Itävallassa kahdeksanneksi oman tallikaverinsa Carlos Sainzin ollessa viides. Hän kävi kuitenkin kovaa taistelua sijoituksista Red Bullin Sergio Perezia vastaan käyden kahdesti ulkona radaltakin.
Ferrari-kuskin hyvin erilainen tyyli viedä autoa herätti C Moren F1-studiossa keskustelua. Radoille muodostuu letkassa toki ajolinjoja, mutta niissäkin autoa voidaan ajaa hyvin eri tavoilla.
Toni Vilander on tehnyt mielenkiintoisia huomioita Leclercin ajotyylistä auton perässä vilkkuvien valojen perusteella.
– Leclerc alkoi käyttää ihan eri ajolinjaa. Hän käänsi kolmos- ja nelosmutkaan aikaisemmin, josta hän teki monta metriä lyhyemmän matkan, Vilander kuvaili.
– Leclerc on myös Ferrarin sisällä profiloitunut niin, että se yritys on aivan valtava. Ja 85-prosenttisesti se tulee tuloksena. Välillä tulee yliyrittämistä ja välillä mennään kaiteisiin, hän jatkoi.
Mistä johtuvat autojen suorituskyvyissä nähdyt erot kahden Itävallan kisan välillä? Entä mitä on odotettavissa Valtteri Bottaksen ja Mercedeksen tulevista kuvioista vajaan kahden viikon päästä Britannian Silverstonessa? Tästä selostaja Niki Juusela keskustelee asiantuntijoiden kanssa tällä videolla:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Nikin nopeat: Itävallan GP:n puheenaiheet C Moren studiotiimin käsittelyssä.