Nykyään enemmän televisiokasvona tuttu C Moren ja MTV Urheilun toimittaja Tomi Tuominen on kokenut ralliteiden kävijä. Hän on toiminut useina kausina rallin MM-sarjassa kartturina ja kokenut paljon. Tuominen muisteli vuosien varrella Jyväskylän MM-ralleissa sattuneita kommelluksia.
Tuominen oli jo varhaisessa iässä mukana seuraamassa Jyväskylän ralleja, kun hänen isänsä oli mukana kisoissa. Isä-Timo toimii edelleenkin aktiivisena kartanlukijana.
– Olin siellä ensimmäisen kerran siellä vuonna 1976 tai 1977. Silloin faija oli mukana kisassa, se ajeli siellä 80-luvun loppuun asti, oli käytännössä vuosittain kartturina. Asuimme siinä yliopistokylässä mutsin kanssa nuotin aikaan. Nuotti kesti siihen aikaan aina viikkotolkulla. He nuotittivat 2-3 kolmea viikkoa, jonka jälkeen menimme aina siihen kämppään asumaan. Opiskelija-asunnot olivat silloin vuokrattavissa, kun koulut eivät olleet vielä alkaneet, Tuominen kertoo.
– Kävelin siitä aina rantaa pitkin Laajavuoren kisakeskukseen Rantasipiin, joka toimi siihen aikaan kisakeskuksena. Silloin ei ollut vielä tietoakaan Paviljongista. Katselin siellä pikkujätkänä ajohaalareissa meneviä kuljettajia. He olivat minulle täysin kunkkuja. He olivat kovia jätkiä, Tuominen jatkaa.
Tuominen muistelee, että hänet on bongattu vuoden 1986 rallista videopätkältä Jari Piirosen ja Seppo Harjanteen kanssa. Harjanne toimi tuolloin maailmanmestari Timo Salosen kartturina ja kaksikko saavutti sinä vuonna Jyväskylän voiton.
"Sinulla on kaksi nikamaa murtunut"
Tälläkin kaudella Tuominen oli mukana MM-rallisarjassa, kun hän toimi Juho Hännisen kartanlukijana Sardinian MM-rallissa. Hän oli mukana ensimmäisen kerran Jyväskylässä vuonna 1999.
– 1999 on jäänyt mieleen, sillä se oli ensimmäinen kerta. Olin silloin Esa Saarenpään kanssa. Mentiin Esan kanssa etuveto-Golfilla ja keskeytettiin toisen päivän toiselle erikoiskokeelle. Seuraavana vuonna olin Jouko Puhakan kanssa ja keskeytettiin toisen päivän toiselle erikoiskokeelle, Tuominen toteaa.
– Vuonna 2004 Lindholmin Bastin kanssa olimme rallissa toisena ja keskeytimme toisen päivän toiselle EK:lle. Sanoin silloin, että en halua enää koskaan lähteä toisen päivän toiselle EK:lle. Seuraavana vuonna ei sitten tarvinnut mennä enää sille erikoiskokeelle, sillä hyppäsimme ylipitkän hypyn ja mulla murtui kaksi nikamaa selästä. Ne ovat edelleen kasassa, niille ei tehty ikinä yhtään mitään. Mä lyhenin sentin. Ehken nyt niin paljoa, mutta vähän kuitenkin. Rautiaisen Timo satutti silloin myös selkänsä samassa kisassa, samalla pätkällä, mutta eri paikassa, Tuominen kertoo.
Tuominen oli samanaikaisesti sairaalassa Rautiaisen kanssa. Nikamien murtumiseen liittyy hurja tarina.
– Maattiin Jyväskylän keskussairaalassa Peugeotin haalarit päällä pitämässä tiimipalaveria. Timo pääsi jatkamaan kisaa ja minulle sanottiin, että voin vain mennä takaisin huoneeseeni lepäämään. Juuri kun pääsin hotellihuoneen ovesta sisään, niin puhelimeni soi. En tunnistanut numeroa ja oli aika myöhä. Lääkäri soitti ja kertoi, että hän oli tutkinut kuvat uudestaan. Hän sanoi, että sinulla on kaksi nikamaa murtunut, joten älä lähde yhtään mihinkään. Sellainen puhelu on aika jännä, Tuominen sanoo.
– Siinä tulee aika varovaiseksi sen jälkeen. Olin sitten 2-3 kuukautta sellainen korsetti päällä. Silloin ajattelin, että onko tämä ihan sen arvoista. Kyllä se sitten taas oli, kun korsetti lähti, Tuominen jatkaa.
"Sanomaton sopimus"
Jyväskylän MM-rallissa tunnelma on muuttunut edellisvuosista entistä vakavammaksi. Tuominen sanoo, että se on nykyään niin hektistä.
– Jos isäni sukupolvelta kysytään, niin tarinoita on vaikka kuinka paljon, koska hehän saivat pitää hauskaa. Siihen maailman aikaan, kun nuotti oli vapaa ja sai ajaa niin paljon kuin halusi (nykyään 2 kertaa per EK) , niin oli sanomaton sopimus, että sunnuntaisin kukaan ei mene reitille. Lauantaisin vietettiin Laajavuoren yökerhossa kivaa. En tiedä, kuinka paikkaansa pitäviä ovat, mutta on varmasti kuitenkin enemmän totta kuin tarua, Tuominen kertoo.
– Meidän sukupolvi ja oma ikäluokkani, vielä enemmän tuo nuorempi polvi, niin hehän ottavat sen jo niin vakavissaan. Ei siellä ole yhtään aikaa hauskanpitoon. Se on nykyään niin minuuttiaikataulua. Sellainen lystikäs vapaa-ajan hauskanpito on ikävä kyllä kadonnut aivan kokonaan. On siellä kuitenkin paljon rennompi ilmapiiri ylipäätään kuin Formula ykkösissä, jossa kaikki ovat vähän vakavissaan, Tuominen toteaa.
"Sellaista ei ole missään muualla"
Jyväskylä erottuu monilla tavoin muista MM-ralleista Tuominen nostaa eritoten esiin kaksi merkittävää asiaa.
– Se on niin perhanan nopea. Tiet ovat käsittämättömän hyvässä kunnossa. Sen tajuaa sitten, kun sinne menee. Muistan silloin 2004 Bastin kanssa, kun ykköspätkä oli Kuohu. Kisa ei alkanut silloin torstaina vaan perjantaina. Menimme tosi varhain aamulla pätkälle. Basti laski pätkällä, että nyt on jumalauta oikeasti vauhtia. Olimme aiemmin olleet toisella Peugeotilla SM-kisoissa. Sitten oli tehdaspeli alla ja jäimme 0,1 sekuntia pohja-ajasta. Harri Rovanperä veti pohjat ja Basti oli toiseksi nopein. Siinä minulle vasta valkeni, että kuinka kovaa pitää mennä, jos haluaa ajaa MM-rallissa, varsinkin Jyväskylässä pohjat. Totta kai siihen tottuu, mutta ero kuin yöllä ja päivällä, se on aivan eri laji SM-kisoihin verrattuna. Se on aivan järjetöntä se touhu. Se erottuu siinä, että keskinopeudet ovat aivan mielettömän kovat, Tuominen sanoo.
– Hiekkateitä on muuallakin, mutta maisemat ovat vähän erilaiset ja se tien tasaisuus sekä ne hypyt. Eihän muualla loikita samalla tavalla. Jyväskylässä pompitaan koko ajan. Markku Alen on sanonut, että paljon on lennetty ilmassa, mutta aina on tultu alas. Kierrokset nousee ja kuulee, kuin rajoitin paukkuu, kun ollaan ilmassa. Sellaista ei ole missään muualla, Tuominen päättää.
Jyväskylän MM-ralli käynnistyy torstaina.