Tämän vuoden F1-kauden avauskisa käydään tänään sunnuntaina Itävallan Spielbergin Red Bull Ringin radalla. Suomalaisittain lähtökohdat ovat hyvin kaksijakoiset. Valtteri Bottas on paalupaikalla. Kimi Räikkönen sen sijaan... jossain aivan muualla.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas päihitti lauantain paalupaikkataistossa Lewis Hamiltonin vaivaisella 12 tuhannesosan erolla.
Bottaksella oli saumoja vieläkin parempaan kierrokseen, sillä hänen paluunoteerauksensa tuli jo aika-ajojen kolmannen osion ensimmäisellä vedolla.
Toisessa yrityksessä Bottas ajeli maailman kalleinta ruohonleikkuria.
Sunnuntain kisassa Bottaksen kovin haastaja on tallikaveri Hamilton, joka hallitsi viikonloppua aina lauantain aika-ajojen toiseen osioon asti. Sitten esiin astui Bottas.
Suomalaiskuskin aika-ajomenestys ei ole mikään uusi juttu. Bottas osoitti jo viime kaudella vauhtinsa aika-ajoissa, päihittämällä Hamiltonin useaan otteeseen.
Sen sijaan sunnuntai kertoo sen, onko Bottas oikeasti kehittynyt kuljettajana. Pystyykö hän säästämään ja käsittelemään renkaita niin, ettei Hamilton saa niistä taas kerran merkittävää etua?
Uskottelua
Viikonloppuun lähdettäessä Red Bullin piti olla Mercedeksen pahin uhkaaja. Asetelma ei ole sinänsä muuttunut, sillä hollantilaiskuski Max Verstappen on yhä sitä.
– Ero on pikkuisen liian iso, Verstappen joutui myöntämään lauantain aika-ajojen jälkeen.
Verstappen tietää sisimmissään, että Mercedes on puoli sekuntia edellä. Kisavauhdissa ero ei ole välttämättä aivan yhtä suuri, mutta se on suuri.
Silti.
Red Bullin kotikisan alla Verstappen yritti luoda uskoa muistuttamalla faktoista, jotka ovat hänen puolellaan.
– Erilainen taktiikka, eroavat renkaat, kuumemmat olosuhteet... Huomenna on toinen päivä, Verstappen muotoili.
Red Bullin hollantilaistähti aloittaa sunnuntain kisan keskikovilla, medium-renkailla. Verstappen nakutti niillä riittävän ajan lauantain aika-ajojen toisessa osiossa. Verstappen olisi parantanut aikaansa astetta pehmeimmillä renkailla, mutta sen jälkeen kun Ferrarin Sebastian Vettel jäi kymmenen kärjen ulkopuolelle, Verstappen nosti jalan kaasulta. Aivan viime hetkillä.
Red Bull, Verstappen ja neuvonantaja Helmut Marko puhemiehinään, yrittää luoda uskoa menneisyydestä. Viime vuonna Mercedes oli pahoissa vaikeuksissa juurikin Itävallan Spielbergin Red Bull Ringin radalla, joka sijaitsee merestä katsottuna korkealla vuoristossa. Kuumissa olosuhteissa moottoreiden jäähdytys nousee avainasemaan ja juuri se oli Mercedeksen viime vuoden akilleenkantapää.
Tälle vuodelle Mercedes on tehnyt korjausliikkeitä, mikä vähentää uhkaa.
– He ovat puoli sekuntia nopeampia, mikä yleensä tietää sitä, että he ovat nopeita myös kisassa. Joten sunnuntai ei ole missään nimessä helppo meille, Verstappen myöntää totuuden.
Bottaksen kannalta rengasasetelma on osaltaan etu. Hän pystyy puolustamaan aggressiivista Verstappenia vastaan pehmeillä renkailla, ensimmäisissä mutkissa.
Todellisuudessa Verstappen saattaakin jäädä vain puolittaiseksi pelotteeksi.
Iloisten ja surullisten yllätysten taistelu
Itävallan GP:n lähtökohdat ovat herkulliset, koska kärkikolmikon takana käydään myös erittäin kutkuttavia taisteluja.
Lauantain aika-ajoissa McLarenin Lando Norris yllätti kaikki, ottamalla F1-uransa parhaimman lähtöpaikan (4). McLaren oli viime kaudella F1-sarjan positiivisin yksittäinen tarina, mutta kevään aikana nähdyt talousvaikeudet asettivat tallin ylle suuria kysymysmerkkejä.
McLaren vastasi näihin Norrisin suorituksella. Toista kauttaan F1:ssä ajava Norris on linjannut, että kisasuorittaminen on alue, jossa hänen pitää kehittyä. Nyt tämä puoli pääsee todelliseen testiin.
Norris taistelee muun muassa toista isoa yllättäjää vastaan. Hän kohtaa kopio-Mercedeksen pinkillä värityksellä. Viime kaudella "ynnä muiden" joukkoon valahtanut Racing Point on ollut viikonlopun iso puheenaihe. Heidän tämän kauden auto on ollut ylistyksen kohteena. Harjoituksissa ja aika-ajoissa Sergio Perez ja Lance Stroll härnäsivät jopa isompia talleja. Norris, Perez ja Red Bullin Alexander Albon taistelevat niin sanotun muun ryhmän voitosta.
Hetkinen, mihin jäi Ferrari?
Italialaistallin suoritustaso on ollut enemmän kuin iso pettymys. Eikä pettymys ole rajoittunut pelkästään Maranellon punaisiin. Ferrarin ongelmilla on ollut rajuja vaikutuksia myös sen asiakastalleihin.
– On ihan uskomatonta, mitä Ferrarin moottori teki viime kaudella, Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko murjaisi Auto Bildille.
Tällä Marko tarkoitti Ferrarin viime kauden kiisteltyä ja lopulta laittomaksi tuomittua voimalähdettä. Tiukentuneen seurannan ja uusien rajoitusten jälkeen Ferrarin moottoreista on tullut yhtäkkiä sarjan heikoimpia. Suorilla se jää selvästi Mercedeksestä, Hondasta ja jopa Renaultista.
Eikä Ferrarilla kiistetä ongelmia. Kaikki puheet kohdistuvat jo Unkariin, jonne se saa ison päivityspaketin aerodynamiikan puolelle.
Tätäkö se nyt on, Kimi?
Alfa Romeon suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen toivoisi varmasti, että päivitykset kohdistuisivat myös moottoripuolelle. Alfa Romeo kun kärsii Ferrarin asiakastallina tehon puutteesta vielä karummalla tavalla.
Alfa Romeon auton ongelmat paljastuivat jo viime kauden lopulla, kun se jäi tyystin muiden jalkoihin. Muut menivät eteenpäin, ex-Sauber ei.
Räikkösen kannalta tilanne on inhottava. Hän meinasi jäädä koko joukon viimeiseksi lauantain aika-ajoissa. Kisassa Alfa Romeo joutuu nyt tosissaan taistelemaan muun muassa Williamsia vastaan.
Kauden alla Räikkönen on puhunut siitä, että mikäli ajaminen on mielekästä, hän voisi jatkaa sarjassa.
Lauantai kertoi pahoja ennusmerkkejä tästä.
Vaikka kausi saattaa olla normaalia selvästi lyhyempi. Räikköselle siitä on tulossa uuvuttavan pitkä.
– Tämä on se, missä nyt olemme, Räikkönen tiivisti lauantaina.
Itävallan GP:n lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Lando Norris, McLaren | |
5. Alexander Albon, Red Bull | |
6. Sergio Perez, Racing Point | |
7. Charles Leclerc, Ferrari | |
8. Carlos Sainz, McLaren | |
9. Lance Stroll, Racing Point | |
10. Daniel Ricciardo, Renault | |
11. Sebastian Vettel, Ferrari | |
12. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
13. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
14. Esteban Ocon, Renault | |
15. Romain Grosjean, Haas | |
16. Kevin Magnussen, Haas | |
17. George Russell, Williams | |
18. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
19. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
20. Nicholas Latifi, Williams |