Kakkosruudusta Toscanan GP:hen starttaavalla Valtteri Bottaksella on sunnuntaina edessään tuttu tehtävä. Paalupaikan vallanneesta Lewis Hamiltonista pitäisi päästä jollain ilveellä ohi. Bottas ei ole onnistunut tässä vielä kertaakaan tällä kaudella.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle katkera pettymys, keltaiset liput pilasivat viimeisen vedon – Lewis Hamilton valtasi paalupaikan
LUE MYÖS: Valtteri Bottas murjaisi Mugellon aika-ajon pannukakusta – "En saanut mahdollisuutta"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
1. Hamilton
2. Bottas
Toscanan GP on jo kuudes kerta tällä kaudella, kun Mercedes-autot ovat eturivissä tässä järjestyksessä. Viisi aiempaa kertaa eivät ole tuottaneet Bottakselle toivottua lopputulosta.
Unkarissa, Espanjassa ja Italiassa Bottas suorastaan romahti startissa, Isossa-Britanniassa ja Belgiassa hän onnistui sentään pitämään paikkansa.
Toisaalta kaiken Hamilton–Bottas-maalailun yhteydessä on syytä muistaa, etteivät he todennäköisesti saa keskittyä sunnuntaina pelkästään toisiinsa.
Red Bullin ja etenkin Max Verstappenin kilpailuvauhti oli harjoitusten pitkissä vedoissa erittäin lähellä Mercedes-kaksikkoa, ja aika-ajoissakin Verstappen hävisi paalupaikan vieneelle kuljettajalle vähemmän kuin kertaakaan tällä kaudella: 0,365 sekuntia.
Pääseekö ohi vai eikö pääse?
Ennakkoon Bottaksen parhaalta mahdollisuudelta voittoon tuntuu siis lähtö, sillä kärkeen päästessään Hamilton omii itselleen Mercedeksen parhaan kisastrategian.
Lisäksi Toscanan GP:n alla on taas kerran ollut esillä tuttu ikuisuusaihe: ohittamisen vaikeus.
Alun perin kaikki olivat sitä mieltä, ettei huippunopealla ja jouhevalla mutta myös paikka paikoin kapealla Mugellon radalla voi ohittaa. Toisaalta pikkuluokkien kilpailuissa on nähty varsin runsaastikin ohituksia, ja osa F1-kuljettajistakin ehti jo todeta, ettei se ohittaminen ihan niin vaikeaa olekaan.
Paras, käytännössä jopa ainoa ohituspaikka on ykkösmutkan jarrutuksessa. 1,141 kilometriä pitkä pääsuora tarjoaa DRS:n myötä ainakin kohtuullisen ohitusmahdollisuuden, mutta toisaalta radan loppupään mutkia on vaikea ajaa kovin lähellä edellä menevää autoa.
Ohittamisen puolesta puhuu sentään se, että autoissa on tällä viikolla enemmän siipeä kuin viikko sitten Monzassa, missä ohi ei tunnuttu pääsevän edes DRS:n avulla. Mugellossa takasiiven avaaminen tarjoaa ohittajalle laskennallisesti noin 21 kilometriä tunnissa enemmän huippunopeutta kuin ohitettavalle.
Strategia ratkaisee
Mikäli ohittaminen osoittautuu vaikeaksi, rata-aseman merkitys korostuu. Tästä tullaankin kilpailustrategiaan.
Sunnuntaina odottaa lähes 30 asteen lämpötila. Vaikka käytössä on Pirellin kolme kovinta rengasseosta, strategian kannalta ratkaisevaa on, miten eri rengasseokset kuluvat ja miten nopeasti niiden suorituskyky heikkenee.
Jos Mugellon rata on vaativa kuljettajien fysiikalle, sitä se on myös renkaille. Tosin perjantain harjoitusten jälkeen useampikin kuljettaja sanoi renkaiden kestäneen paremmin kuin alun perin oli ajateltu. Toisaalta pieniä kysymysmerkkejäkin on ilmassa, sillä talleilla ei ole käytössään minkäänlaista dataa siitä, miten renkaat toimivat ihan oikeissa kisaolosuhteissa.
Paperilla kahden pysähdyksen strategia on jopa hieman nopeampi kuin yhden pysähdyksen strategia, mutta ohittamisen mahdollisesta vaikeudesta johtuen tallit ja kuljettajat joutuvat puntaroimaan sitä, kannattaako hyvää asemaa radalla luovuttaa muille.
Tällä valinnalla voi joko voittaa tai hävitä, paljonkin. Huomionarvoista on, että koko kärkikymmenikkö starttaa kilpailuun samalla renkaalla: pehmeällä.
Pirellin mukaan nopein tapa ajaa kilpailu läpi on tehdä kaksi 19 kierroksen stinttiä pehmeällä renkaalla ja 21 kierroksen stintti keskikovalla. Toiseksi nopein vaihtoehto on ajaa yksi 16 kierroksen stintti pehmeällä ja sitten 21:n ja 22 kierroksen stintit keskikovalla renkaalla.
Yhden pysähdyksen strategia on laskennallisesti nopein silloin, kun pehmeällä renkaalla ajetaan ensin 22 kierrosta ja sitten kovalla renkaalla viimeiset 37 kierrosta.
Ja jotta strategian valitseminen olisi mahdollisimman vaikeaa, on syytä muistaa myös se, että Mugello on vanhanaikainen, perinteinen kilparata, jossa turva-alueilla on asfaltin sijaan nurmikkoa ja hiekkaa.
Pienikin virhe voi siis kostautua raskaasti, ja sen seurauksena radalla saatetaan hyvin herkästi nähdä turva-auto.
Yllättääkö Kimi?
Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli lauantain aika-ajoissa 13. nopein. Yhtä pykälää hänen edellään oli AlphaTaurin Daniil Kvjat tuhannesosalleen samalla ajalla. 14:nneksi jäänyt Ferrarin Sebastian Vettel hävisi Räikköselle vain neljä tuhannesosaa.
Keskikasti oli muutenkin erittäin tasainen, ja Räikköselle on povattu siellä jopa pienoista yllätysmahdollisuutta.
F1-uransa 20-vuotisjuhlaa Mugellossa viettävä veteraani oli perjantain harjoitusten kisavedoissa hyvässä vauhdissa sekä pehmeällä että kovalla renkaalla.
Odotuksia nostattaa myös kaksi muuta tosiasiaa: Räikkönen oli kauden parhaaseen aika-ajovetoonsa jopa hieman pettynyt, ja toisaalta Alfa Romeon C39-auto on toiminut Räikkösen käsissä kisatrimmissä huomattavasti paremmin kuin aika-ajoissa.
Pisteille? Miksei – muutaman kilpakumppanin pienoisen epäonnen siivittämänä ainakin.
Toscanan GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes | |
2. Valtteri Bottas, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Alexander Albon, Red Bull | |
5. Charles Leclerc, Ferrari | |
6. Lance Stroll, Racing Point | |
7. Sergio Pérez, Racing Point | |
8. Daniel Ricciardo, Renault | |
9. Carlos Sainz, McLaren | |
10. Esteban Ocon, Renault | |
11. Lando Norris, McLaren | |
12. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
14. Sebastian Vettel, Ferrari | |
15. Romain Grosjean, Haas | |
16. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
17. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
18. George Russell, Williams | |
19. Nicholas Latifi, Williams | |
20. Kevin Magnussen, Haas |