Jopa vaarallisen liukas asfaltti ja sekavaksi muodostunut lähtöjärjestys tekevät Turkin F1-kisan asetelmasta kauden erikoisimman. Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas lähtevät kisaan rinta rinnan.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas tuskaili tiiminsä ratkaisua: "Oli ajamisesta aika kaukana toi homma"
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.–15.11.
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Racing Pointin Lance Stroll onnistui järkyttämään sadekelin spesialistia Red Bullin Max Verstappenia viemällä paalupaikan lauantain sateisissa aika-ajoissa.
Racing Pointit ja Red Bullit veivät paikat kahdessa ensimmäisessä lähtörivissä, kun myös Sergio Perez ja Alexander Albon tunkivat mukaan neljän kärkeen.
Maailmanmestaruutensa varmistumista odotteleva Mercedeksen Lewis Hamilton on ruudussa kuusi ja tallikaverinsa juhlia estämään pyrkivä Valtteri Bottas vasta paikalla yhdeksän. Bottaksen on saavutettava kisasta vähintään kahdeksan pistettä Hamiltonia enemmän siirtääkseen tämän mestaruusjahdin vielä seuraavaan kisaan.
Kimi Räikkönen on ensimmäistä kertaa tällä kaudella lähtöruudukossa kymmenen parhaan joukossa. Alfa Romeo -kuski oli lauantain aika-ajoissa peräti kahdeksas.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Öljyinen rata ja kylmät renkaat
Kisaan lähdetään erittäin heikoin taustatiedoin, sillä Istanbul Parkin juuri uudelleen päällystetty rata on osoittautunut viikonlopun aikana äärimmäisen liukkaaksi.
Lauantain sade putsasi asfalttia entisestään, joten tähän asti ei ole ehditty ajaa kierroksia lähellekään riittävällä pidolla. Todennäköisesti paras pito tulee sunnuntain kisassa vasta loppukierroksilla, kun autot saada kumia tarttumaan radan pintaan.
Myös viileä ilman lämpötila heikentää renkaiden toimintaa. Varsinkin kovat renkaat ovat olleet lähes mahdottomia lämmittää oikeaan toimintakuntoon.
LUE MYÖS: Max Verstappen järkyttyi F1:n aika-ajon yllätyskäänteestä – video kulissien takaa paljasti todellisen reaktion
Rengasvalmistaja Pirelli ennakoi, että yhden pysähdyksen taktiikka vaatii erityistä rohkeutta, sillä varsinkin kahdella pehmeimmällä seoksella ajettaessa renkaiden kuoriutuminen on ollut iso ongelma. Pirelli ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että joku tiimeistä turvautuu koviin renkaisiin yhden pysähdyksen taktiikan saavuttamiseksi.
Teoriassa paras taktiikka on kisan aloittaminen pehmeillä renkailla ja vaihtaminen 16 kierroksen jälkeen uusiin pehmeisiin ja lopulta keskikoviin viimeisiksi 26 kierrokseksi. Mahdollista on myös, että mediumeihin siirrytään heti ensimmäisellä pysähdyksellä.
Lähdön renkaita ei ole sadesäässä ajetun aika-ajon takia määritelty etukäteen, mutta todennäköisesti kuskit luottavat pehmeisiin kumeihin, koska kovempia seoksia ei saa mitenkään pidettyä tarpeeksi lämpiminä starttiin asti.
Turkin GP:n lähtöjärjestys:
1. Lance Stroll, Racing Point | |
2. Max Verstappen, Red Bull | |
3. Sergio Perez, Racing Point | |
4. Alexander Albon, Red Bull | |
5. Daniel Ricciardo, Renault | |
6. Lewis Hamilton, Mercedes | |
7. Esteban Ocon, Renault | |
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
9. Valtteri Bottas, Mercedes | |
10. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
11. Sebastian Vettel, Ferrari | |
12. Charles Leclerc, Ferrari | |
13. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
14. Kevin Magnussen, Haas | |
15. Carlos Sainz, McLaren *) | |
16. Lando Norris, McLaren **) | |
17. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
18. Romain Grosjean, Haas | |
19. Nicholas Latifi, Williams | |
20. George Russell, Williams ***) |
*) Sainzille kolmen lähtöruudun rangaistus toisen kuljettajan hidastamisesta.
**) Norrisille viiden lähtöruudun rangaistus tuplakeltaisten lippujen aikana liian lujaa ajamisesta.
***) Russell määrätty joukon perälle käytettyjen moottoriosien ylittymisen takia.