Valtteri Bottas pääsee starttaamaan lähtöruudusta yksi Formula 1 -sarjan 70-vuotisjuhlakilpailuun Britannian Silverstonen radalla. Hän pyrkii ottamaan heti alusta etulyöntiaseman Mercedeksen tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas myhäili huikean suorituksen jälkeen – kertoi syyn isolle kehitysloikalle
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas löi lauantain aika-ajossa Hamiltonin kahden mustan auton taistelussa kuudella sadasosalla ja nappasi uransa 13. paalupaikan. Viikko sitten samalla radalla ajetussa edellisessä kisassa britti oli paalulla ja otti komennon tapahtumista heti avauskierrokselta lähtien.
– Lähtöasetelmaan se ei vaikuta, koska viime viikollakin kakkosruudusta lähtiessäni keskityin vain saamaan täydellisen lähdön, paremman kuin vierelläni olevilla autoilla, Bottas pohti aika-ajon jälkeen.
– Nyt tilanne on sama. Minun ei pidä miettiä, että olisin askeleen edellä. Minun täytyy tehdä siitä täydellinen joka tapauksessa.
Rengasmuutos tekee muuttujan kisaan
Startin asetelmaan tuo pientä muutosta se, että rengasvalmistaja Pirelli muutti seosvalikoimaansa tähän viikonloppuun. Pahoin kisassa kärsinyt skaalan kovin rengas on nyt heivattu pois, ja tilalla ovat astetta pehmeämmät kumit.
Viime sunnuntaina startissa Mersujen alla olleet keskikovat renkaat ovat samat kuin tämän viikon kovat renkaat. Nyt lähes koko kärkikymmeniköllä lähdössä ovat nykyiset keskikovat, jotka olivat edellisen kisaviikonlopun kolmesta seoksesta pehmeimmät. Menikö vaikeaksi?
Pirelli merkitsee jokaisen kisaviikonlopun renkaat valkoisella (kovat), keltaisella (keskikovat) ja punaisella (pehmeät), mutta todelliset seokset on nimetty kovimmasta pehmeimpään tunnuksella C1-C5. Viime viikolla käytössä olivat kaikista kovimmat renkaat C1, C2 ja C3, kun taas tänä viikonloppuna vaihtoehtoina ovat C2, C3 ja C4.
Tällä on varmasti merkitystä myös startissa, sillä pehmeämmillä renkailla on helpompi saada hyvä pito lähdössä. Myös radan lämpötilan pitäisi olla selvästi korkeampi kuin viime sunnuntaina.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS: F1-aika-ajoissa nähtiin jättiyllätys – tuuraajakuski tykitti kärkisijoille: "Pelkäsin, että hajotin autoni"
Max Verstappen ainoa poikkeus lähtörintamassa
Renkaiden tekeminen astetta pehmeämmäksi takaa sen, ettei viime viikonloppuna nähdyn yhden pysähdyksen taktiikan pitäisi enää olla mahdollinen. Tuolloin kisan lopussa kovat renkaat rikkoutuivat kolmessa autossa – molemmissa Mercedeksissä ja McLarenin Carlos Sainzilla.
Nyt Pirelli ennustaa parhaaksi taktiikaksi 15 kierroksen aloitusta keskikovilla, sitten 15 kierrokseksi alle uudet mediumit ja lopuksi vielä 22 kierroksen ajaksi kovat renkaat.
Yhtä nopea on myös taktiikka, jossa ensimmäiselle pysähdykselle tullaan jo 12 kierroksen kohdalla, mutta vaihdetaankin tämän jälkeen kahdesti alle kovat renkaat.
Kärkikymmenikön autoista yhdeksän lähtee matkaan keskikovilla renkailla. Ainoan poikkeuksen tekee neljännestä ruudusta starttaava Red Bullin Max Verstappen, joka teki toisen aika-ajon osionsa yllättäen kovilla renkailla.
Hollantilainen voi kokeilla taktiikkaa, jossa ensimmäistä stoppia pitkitetään kierrokselle 23 asti, sitten uusi 23 kierroksen rykäisy uusilla kovilla renkailla ja lopuksi sähäkkä lopputaistelu pehmeillä renkailla kuuden kierroksen ajan.
Formula 1:n 70-vuotisjuhlakilpailun lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes | |
3. Nico Hülkenberg, Racing Point | |
4. Max Verstappen, Red Bull | |
5. Daniel Ricciardo, Renault | |
6. Lance Stroll, Racing Point | |
7. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
8. Charles Leclerc, Ferrari | |
9. Alexander Albon, Red Bull | |
10. Lando Norris, McLaren | |
11. Sebastian Vettel, Ferrari | |
12. Carlos Sainz, McLaren | |
13. Romain Grosjean, Haas | |
14. Esteban Ocon, Renault *) | |
15. George Russell, Williams | |
16. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
17. Kevin Magnussen, Haas | |
18. Nicholas Latifi, Williams | |
19. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
20. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo |
*) Esteban Oconille kolme lähtöruudun rangaistus toisen auton estämisestä.