Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas lähtee sunnuntain Portugalin GP:hen toisesta lähtöruudusta. Bottas oli taas kerran oivassa iskussa, kunnes hän teki yhden pienen, mutta ehkäpä jopa ratkaisevan virheen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Portugalin GP suorana 23.–25.10.
Su: ennakkotunnelmat klo 14.00, Portugalin GP klo 15.05Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Lauantain aika-ajon ratkaisu muovautui varikolla.
Valtteri Bottas päätti tehdä loppurutistuksen yhden aikakierroksen taktiikalla.
Brittikuljettaja Lewis Hamilton valitsi toisin. Hamilton ajoi kaksi nopeaa kierrosta, joista jälkimmäinen toi hänelle paalupaikan.
Bottakselle takaisku oli karu, sillä hän oli kellottanut jokaisen harjoitussession nopeimman kierrosajan. Suomalaiskuski oli myös tuloslistan kärjessä toisessa osiossa, jossa hän loisti keskikovan seoksen renkailla.
– Se oli minun päätökseni, että ajan yhden vedon, koska se toimi toisessa osiossa. Mutta nähtävästi kaksi aikakierrosta oli parempi ratkaisu – ainakin Lewisin kohdalla, Bottas harmitteli aika-ajon jälkeen.
LUE LISÄÄ: Valtteri Bottas kumosi heti salaliittoteoriat – suomalainen teki kohtalokkaan valintavirheen
Haaste numero yksi
Aika-ajon tulokset tiesivät sitä, että Bottas lähtee kisaan ruudusta kaksi – eli likaiselta puolelta.
– Olisi ollut hienoa olla puhtaalla puolella, mutta teen kaikkeni lähdössä, Bottas julisti.
Likaisesta puolesta voi koitua ongelmia, sillä molemmat Mercedes-kuljettajat lähtevät kisaan samalla rengastaktiikalla. Täten Bottas ei saa starttiin rengasetua.
Päinvastoin.
Haaste numero kaksi
Sen lisäksi, että Bottas yrittää taistella kuusinkertaista maailmanmestaria vastaan, hänen takanaan on Red Bullin Max Verstappen.
Eikä niinkään suoraan takana, vaan kolmannessa ruudussa puhtaalla puolella.
Verstappenilla on kaiken lisäksi useita jokerikortteja, varsinkin jos kisa aloitetaan kuivalla kelillä.
Verstappen lähtee liikkeelle pehmeän seoksen renkailla, jotka tarjoavat pienen edun startissa. Kaiken lisäksi hollantilaistähti on ollut vauhdillisesti aivan Mercedes-kuskien tuntumassa.
– Sen lisäksi, että hän starttaa kisaan pehmeän seoksen renkailla, hänellä on myös käytössä yhdet uudet keskikovan seoksen renkaat. Se antaa Red Bullille monenlaisia taktisia vaihtoehtoja, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff varoitti vaarasta aika-ajojen jälkeen.
Haaste numero 3
– Mielenkiintoinen kisa tiedossa, varsinkin kun ennustukset lupaavat sadetta, Wolff jatkoi toisesta merkittävästä tekijästä.
Sade-elementti onkin haasteista ehkäpä painavin, sillä Bottas sattuu kisaamaan kahta vesikelin eksperttiä vastaan. Hamilton ja Verstappen kun ovat molemmat kunnostautuneet nopeina sadekuljettajina.
Eri ennusteissa Portugalin Portimaoon on povattu ainakin pieniä sadekuuroja sunnuntaille.
Haaste numero 4
Portugalin GP:n aika-ajojen ratkaisevin tekijä liittyi renkaisiin. Kaikki kulminoitui kolmanteen osioon, jossa molemmat Mercedes-kuljettajat tekivät nopeimmat kierroksensa keskikovalla seoksella.
Renkaiden arvaamattomuus korostuu radalla, jonne on tehty juuri uusi asvaltti.
Tämä taas on aiheuttanut sen, että renkaat eivät käyttäydy normaalilla tavalla. Liukkaan pinnan takia kuluma on poikkeavanlainen.
– Emme ole saaneet paljoa informaatiota siitä, että miten renkaat käyttäytyvät, Mercedeksen tallipäällikkö Wolff myönsi.
Kuljettajat joutuvatkin säästelemään renkaitaan koko kisan ajan. Päästään puoleen, joka on aiheuttanut Bottakselle vaikeuksia.
Suomalaiskuskin taidot pistetään todella kovalle koetukselle. Bottakselta vaaditaan jälleen täydellistä suoritusta.
Portugalin GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes | |
2. Valtteri Bottas, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Charles Leclerc, Ferrari | |
5. Sergio Perez, Racing Point | |
6. Alexander Albon, Red Bull | |
7. Carlos Sainz, McLaren | |
8. Lando Norris, McLaren | |
9. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
10. Daniel Ricciardo, Renault | |
11. Esteban Ocon, Renault | |
12. Lance Stroll, Racing Point | |
13. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
14. George Russell, Williams | |
15. Sebastian Vettel, Ferrari | |
16. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
17. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
18. Romain Grosjean, Haas | |
19. Kevin Magnussen, Haas | |
20. Nicholas Latifi, Williams |