Valtteri Bottaksen ensimmäinen eturivipaikka Belgian Span radalla päästää suomalaiskuskin hyviin asemiin jahtaamaan kärkipaikkaa tallikaverilta Lewis Hamiltonilta. Mercedes saa silti olla taas valppaana Max Verstappenin kanssa.
LUE MYÖS: Niukasti Valtteri Bottakselle taipuneelta Max Verstappenilta lohduton lausunto – "En usko siihen"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Belgian GP suorana 28.-30.8.
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas koki lauantain aika-ajossa harvinaisen tylyn tappion Hamiltonille, kun britti iski rataennätyksellä peräti yli puolen sekunnin eron suomalaiseen.
Vaikka Bottas ajaa jo neljättä kauttaan mestaritiimi Mercedeksellä, kyseessä on hänen ensimmäinen kisastarttinsa eturivistä Span radalla. Kolmosruudussakin hän oli ollut vain kahdesti – vuonna 2015 Williamsilla ja 2017 Mercedeksellä.
Lewis Hamiltonille paalupaikka Belgiassa on puolestaan jo uran kuudes. MM-sarjaa johtava britti jälleen iskemään kisan kärkeen ykkösruudusta, mutta Spassa on mahdollisuuksia hyvin mielenkiintoiseen kisaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Viiden mutkan lähtökiihdytys
Startti on jälleen tärkeässä asemassa, vaikka Belgia tarjoaakin koko kauden kalenterissa eniten ohitustilaisuuksia. Bottakselle ykköspaikan nappaaminen Hamiltonilta tarkoittaisi tiimin ykkösstrategian saamista.
Spassa lähtökiihdytys tarkoittaa käytännössä pitkää taistelua aina viitosmutkaan asti, mikä voi tarjota tilaisuuden myös pehmeillä renkailla aloittaville.
– Paalumies kun lähtee ensimmäisenä viemään joukkoa, niin hänellä on myös tehtävä olla tuulenhalkojana, toteaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
– Ja jos kakkos- tai kolmosruudusta lähtevä kaveri pystyy viemään ykkösmutkan niin läpi, että pääsee heti paalupaikkakaverin kantaan, ajaa Eau Rougen läpi ja pitkälle Kemmelin suoralle, siinä on äärimmäisen hyvä mahdollisuus ohittaa.
– Se on monta kertaa nähty Spassa kisastarteissa, että paalupaikan ottanut ei välttämättä olekaan se ensimmäinen kaveri vitosmutkassa ja sen jälkeen, Oikarinen muistuttaa.
Avattavaa takasiipeä ei Bottaksella ole vielä lähtökierroksella käytettävissään, mutta tässä tehtävässä on luotettava vain vanhan liiton imuapuun.
– Se auttaa erittäin paljon, ja muistetaan, että kaikilla on vähän viileät renkaat tuohon ensimmäiselle kierrokselle. Liian helposti pääsevät tokasta ja kolmannesta ruudusta lähtevät kaverit takasiiven alle, ja sitten ohittaminen on mahdollista vitosmutkaan, Oikarinen sanoo.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas ällistyi suuresta erosta Lewis Hamiltoniin, suomalaistähdeltä suorat sanat lähtöpaikastaan – "Se ei vaivaa minua"
Otettava taktinen niskalenkki Hamiltonista
Bottaksen on onnistuttava myös kääntämään taktinen peli ja renkaiden hallinta puolelleen katkaistakseen Hamiltonia vastaan tällä kaudella vaivanneen ikävän kierteen. Britti tuntuu aina saavat paremman strategian puolelleen ja onnistuu joka kerta pitämään renkaansa paremmassa iskukyvyssä.
Jos kisa päästään ajamaan kuivassa säässä, kärkikymmeniköstä vain Hamilton, Bottas ja Verstappen lähtevät matkaan keskikovilla renkailla muiden ollessa pehmeillä. Tämän he varmistivat tykittämällä aika-ajon toisen osion parhaat aikansa mediumeilla.
Sarjan rengasvalmistaja Pirelli ennakoi Span kisasta yhden pysähdyksen kisaa. Nopein taktiikka on laskelmien mukaan starttaaminen pehmeillä renkailla ja vaihtaminen 18 kierroksen kohdalla keskikoviin. Kärkikuskit lähtevät matkaan mediumeilla ja voisivat vaihtaa 20 kierroksen paikkeilla koviin tai muutaman kierroksen myöhemmin pehmeisiin.
– Ihan varmasti kisavauhti on (parasta) Mercedeksillä, mutta tietenkin Red Bull on aina siellä vaanimassa. Jos Mercedes-kuljettajat tekevät virheitä, niin siinä vaiheessa Max Verstappen on se, joka korjaa hedelmät näistä ongelmista, Oikarinen ennakoi.
Sää saattaa kuitenkin aina yllättää Ardennien vuoristossa, joten tiimien täytyy seurata tarkasti myös sadetutkaa.
Belgian GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes | |
2. Valtteri Bottas, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Daniel Ricciardo, Renault | |
5. Alexander Albon, Red Bull | |
6. Esteban Ocon, Renault | |
7. Carlos Sainz, McLaren | |
8. Sergio Perez, Racing Point | |
9. Lance Stroll, Racing Point | |
10. Lando Norris, McLaren | |
11. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
12. Pierre Gasly, Alpha Tauri | |
13. Charles Leclerc, Ferrari | |
14. Sebastian Vettel, Ferrari | |
15. George Russell, Williams | |
16. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
17. Romain Grosjean, Haas | |
18. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
19. Nicholas Latifi, Williams | |
20. Kevin Magnussen, Haas |
Juttua korjattu kello 9.47: George Russellin talliksi Williams.