Jos formula ykkösten Bahrainin GP:stä jäi tällä kertaa paremmin mieleen Kimi Räikkösen vaaratilanne varikolla, niin kisa tarjosi ympäri Eurooppaa ilon aiheita useammallekin suunnalle. On aika käydä läpi kansainvälisen F1-lehdistön kirjoituksia.
Sebastian Vettel ajoi Ferrarille voiton myös kauden toisesta osakilpailusta ennen Mercedeksen Valtteri Bottasta ja Lewis Hamiltonia. Molempien Red Bullien ja Ferrarin Kimi Räikkösen keskeytysten ansiosta seuraavat pistesijat menivät Toro Rossolle, Haasille, Renault’lle, McLarenille, Sauberille ja Force Indialle.
Mercedekselle oli kisasta voittokin tarjolla. Autosport-lehti lainaa Mercedes-pomo Toto Wolffia, kun tämä kertoi tiimin laskeneen varikko-onnistumisensa jälkeen voittomahdollisuuksikseen peräti 90 prosentia. Miksi sitten Bottas ei onnistunut lyömään Vetteliä lopun kaksintaistelussa? Lewis Hamilton ei voinut enää nousta lähtöruuturangaistuksensa jälkeen Vettelin uhkaajaksi.
– Hamiltonin rangaistus tarkoitti sitä, että Bottas oli todennäköisesti koko ajan Mersun ykkösmies, ja niin hän olikin. Mutta suomalaisen suoritus muistutti enemmän pätevän sijaisnäyttelijän kuin todellisen johtavan pelaajan työtä, arvioi Autosportin Edd Straw.
– Bottas ei ole Nico Rosberg. Tämän minä jo tiesinkin, huomauttaa Italian Sky Sportsin Leo Turrini koppavasti.
Britannian Sky Sports antoi Bottakselle tunnustusta Hamiltonin lyömisestä aika-ajoissa ja Räikkösen ohittamisesta kisastartissa. Arvosanaksi tuli kuitenkin vain kelvollinen kahdeksan lopun yrityksen jäätyä yhteen lukkojarrutuksen.
– Voisin kuvitella, että esimerkiksi Daniel Ricciardo olisi tehnyt syöksyn ykkösmutkaan ja katsonut, että olisiko se tuottanut mitään, toteaa Sky Sportsin asiantuntija David Croft.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Italialainen La Gazzetta dello Sport antoi Bottakselle niin ikään kasin kommentoiden, että ”hänenlaisensa kakkoskuski on kultaa”. Kimi Räikköselle Gazzetta antoi viikonvaihteesta vain 6,5 nukkumisesta lähdössä, jossa Bottas ponkaisi upeasti maanmiehensä edelle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettel muistutti Schumin neroudesta
Vettelin toinen voitto kauden toisessa kilpailussa nosti hänet 17 pisteen MM-johtoon ennen Hamiltonia. Vuoden 1982 jälkeen kukaan kaksi ensimmäistä osakilpailua voittanut kuski ei ole menettänyt kauden lopussa maailmanmestaruutta käsistään.
Jos Vettelin otteet Australiassa jättivät vielä jotain epäselvää hänen sopeutumisestaan autoon, niin Bahrainin paalupaikka ja loistava kisasuoritus nostattivat taas hengen kattoon Italiassa.
– Olipa kerran kuljettaja, joka tunsi renkaat aivat toisella tavalla kuin muut. Hänen nimensä oli Michael Schumacher. Nero, joka pystyi puhumaan renkaiden kanssa. Eilen Sebastian Vettel tajusi jotain samanlaista kuin Schumacher, kun hän venytti Pirellin pehmeiden renkaiden elinkaarta pidemmälle kuin kukaan insinööri hänen varikkopilttuussaan osasi kuvitella. Siitä syntyi mestariteos, hehkuttaa La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.
– Onneksi on Pyhä Vettel, koska oli ihme, että Bottaksen Mercedes pysyi lopussa takana, komppasi saman lehden Luigi Perna.
– Aina on joku, joka sanoo, että Vettel oli onnekas. Ehkä he eivät ymmärrä, että Räikkösen, Ricciardon ja Max Verstappenin keskeytykset jättivät hänet käytännössä täysin yksin Mercedestä vastaan. Ja hän voitti, huomauttaa Autosprint-lehden Maurizio Voltini.
Ranskassa ja Tanskassa nähtiin omien kuskien tulevaisuuteen
Ferrarin voitonjuhlia hillitsi Kimi Räikkösen varikkokäynnillä loukkaantuneen mekaanikko Francesco Cigarinin paha loukkaantuminen, kun suomalaisen juuttunut takapyörä jyräsi sitä vaihtamassa olleen miehen jalan luut poikki.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Voittajia löytyi kuitenkin pitkin paddockia, sillä useat viime vuosina vähään tyytymään joutuneet pikkutallit keräsivät komeita pistepotteja. Suurimpana yllättäjänä Toro Rosso, jonka nuori ranskalaiskuljettaja Pierre Gasly teki hetkessä itsensä tunnetuksi ajamalla ensin viidenteen lähtöruutuun ja kisassa peräti neljänneksi.
Toro Rosson työntekijöiden riemulla ei ollut rajoja, kun he tuulettivat lopputulosta varikkosuoralla. Myös ranskalaislehdet hullaantuivat Gaslysta, joka loi perinteikkääseen autourheilumaahan uskoa paremmasta huomisesta.
– Pierre Gasly oli sankari loppuun asti Bahrainissa, julistaa L’Equipe, joka muistuttaa, että tulos oli paras ranskalaiskuljettajalta 51 kisaan.
– Nelossijalla Pierre Gasly teki yhdessä viikonlopussa enemmän uransa hyväksi kuin puolessa tusinassa vuosia, jotka hän vietti pikkuformuloissa mestaruuksia voittaen, lehti jatkaa.
Ranska saa jälleen tänä vuonna oman GP:nsä kymmenen vuoden tauon jälkeen, joten Gaslyn, Romain Grosjeanin, Esteban Oconin ja myös monacolaisen Charles Leclercin otteet nostavat odotuksia heinäkuun kisalle.
– 22-vuotias normandialainen aiheutti jättipaukun formula ykkösten mikrokosmoksessa ja pääsi treffeille tulevaisuuden kanssa, veistelee France Info -sivuston Theo Gicquel.
Gasly ja Hondan voimasta nykyisin nauttivat Toro Rosso onnistuivat pitämään takanaan kauden toisen yllättäjän, Ferrari-vetoisella Haasilla kilpailevan tanskalaisen Kevin Magnussenin, jolle viides sija oli paras sitten lupaavan McLarenin tulokaskauden 2014.
Tanskalaislehti BT:n toimittaja Peter Nygaard näkee Magnussenin olevan amerikkalaisomistaja Gene Haasin silmissä jo tallikaveri Romain Grosjeania vahvemmassa asemassa.
– Magnussen teki jälleen lähes täydellisen viikonlopun Bahrainissa ja samalla tarttui uuteen asemaansa Haasin pitkän juoksun ykköskuskina. En tarkoituksella kirjoittanut ”ykköstähtenä”, koska tiimillä ei ole käytössään klassista rankkausta. Kuskit ovat periaatteessa tasavertaisia, Nygaard toteaa.
– En ole kuitenkaan Bahrainin jälkeen täysin varma siitä, että Magnussen olisi järkyttänyt tallin valtasuhteita, mutta sunnuntain pimeässä illassa roolit olivat selvät: Kevin Magnussen iloitsi Gene Haasin ja mekaanikkojen kanssa samalla, kun tallipäällikkö Günther Steiner kävi ”toverillista keskustelua” selvästi turhautuneen Grosjeanin kanssa.
F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.