Sebastian Vettelin nousu voittoon turva-auton aikana puhutti kansainvälistä lehdistöä formula ykkösten kauden avauskisan jälkeen.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Vettel voitti jo toista vuotta peräkkäin Australian Melbournen kauden avauksen, vaikka Lewis Hamilton oli Mercedeksellä omaa luokkaansa lauantain aika-ajoissa. Hamilton joutui kuitenkin Ferrarin Kimi Räikkösen hyökkäyksen kohteeksi, ja Vettel pystyi pitkittämään varikkokäyntiään.
Lopulta Haas-tallin keskeytykset toivat tilaisuuden iskeä. Vettel nousi varikolta voittoon ennen Hamiltonia ja kolmanneksi jäänyttä Räikköstä. Valtteri Bottaksen viikonloppu meni pilalle jo lauantain aika-ajojen ulosajon myötä eikä Mercedes-kuski pystynyt nousemaan kahdeksatta sijaa korkeammalle.
La Gazzetta dello Sportin konkarikolumnisti Umberto Zapelloni kutsui Ferrarin jaettua taktiikkaa neronleimaukseksi. Hänen mukaansa punaiset olivat vahvoilla pitkälti sen takia, että pystyivät hyökkäämään kahdella autolla Hamiltonin kimppuun.
– He voittivat, koska heillä oli kaksi kilpailukykyistä kuskia (Bottas missä olit?). Voittivat, koska varikolla oltiin erittäin huolellisia. He voittivat, koska Vettel oli intohimoinen ja löysi siitä täydellisyyden, Zapelloni luettelee.
Salaliittoteorioiden kehittäminen Ferrarin halusta taktikoida Vettel Räikkösen ohi voittoon ei ollut pelkästään Suomessa esiin noussut ilmiö. Myös Italiassa Ferraria osattiin syyttää saksalaisen suosimisesta ja jopa moottoriasiakas Haasin osallistumista asian järjestelyyn keskeytyksillään. Autosprint-lehden toimittaja Maurizio Voltinilla oli asiaan selkeä näkemys:
– Näköjään jotkut myös epäilevät, että Haas teki tarkoituksella palveluksen Ferrarille. Mitä minä ajattelen siitä? Sitä, että tänä päivänä ruoassa on liikaa kemikaaleja, Voltini näpäyttää Twitterissä.
Sky Sports Italian asiantuntija Leo Turrini nautti Ferrarin taktisesta kyvystä hyödyntää eteen tullut turva-auton tarjoama mahdollisuus.
– Kun aloin ymmärtää nerokasta liikettä vaihtaa renkaat virtuaalisen turva-auton aikana, mieleeni tuli Schumin maaliviivan jälkeen kärsimä rangaistus Silverstonessa. Se oli parasta Ferraria ikinä, Turrini vertailee.
Hän tarkoittaa vuoden 1998 Britannian GP:tä, jossa Michael Schumacher ajatettiin kymmenen sekunnin varikkorangaistuksestaan huolimatta Mika Häkkisen edellä voittoon ottamalla kuski sisään viimeisellä kierroksella. Näin hän pystyi ylittämään maaliviivan varikkosuoralla, mikä lyhensi hävittyä aikaa merkittävästi.
– (Tallipäällikkö) Maurizio Arrivabenesta ei tule Einsteinia, mutta kun voitat, se tarkoittaa, että tiedät, mitä olet tekemässä, Turrini linjaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tietokone sanoo ei
Mercedeksen laskelmien mukaan Vettelin ei olisi pitänyt ehtiä varikolta Hamiltonin edelle, vaikka eteen olisi tullut turva-autotilanne. Tallipäällikkö Toto Wolff syytti tästä ohjelmistovirhettä, mutta Valtteri Bottas kertoi kisan jälkeen Mersun epäonnistuneen myös hänen moottorinsa jäähdytystarpeen arvioimisessa.
Talli päätti reagoida Kimi Räikkösen kierroksella 18 tekemään varikkopysähdykseen ja ottaa Hamilton sisään kierrosta myöhemmin. Vettel sai kärkipaikan ilmaiseksi ja teki vielä seitsemän kierrosta ennen kuin turva-autotilanne antoi tilaisuuden iskulle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Autosport-lehden Edd Straw’n mukaan tilanne paljasti Mercedeksen pahimman heikkouden: liiallisen tietokonelaskelmiin luottamisen.
– Laskuvirheen tarkka syy ei ole vielä tullut ilmi. Mutta oli syy mikä tahansa, Mercedes on tehnyt ison virheen. On helppoa olla maanantaiaamun asiantuntija, mutta voi väittää, että olisi ollut myös järkeä antaa Hamiltonin tehdä isompaa eroa. Loppujen lopuksi vaikka vaadittu ero olisi laskettu oikein, tämä olisi silti pienentänyt riskiä, Straw pohtii.
Saksalaislehti Bild veti mutkia suoriksi ja totesi tietokoneen lahjoittaneen voiton Vettelille. Auto Motor und Sportin analyysissa todettiin, että Mercedeksen ohjelmistot väittivät Hamiltonilla olevan 15 sekuntia aikaa ehtiä varikolta tulevan Vettelin edelle, mutta todellisuudessa lukema oli 11 sekuntia. Tämä suli ratkaisevalla tavalla virtuaalisen turva-auton takana.
Brittilehti The Telegraphia Mercedeksen selitykset laskelmavirheestä ovat kilpaurheilun kannalta huonoja.
– Tämä osoitti jälleen sen, että formula ykköset ovat joskus oman itsensä pahin vastustaja. Kauden ensimmäisessä kisassa pitäisi olla kilpaa ajamisen riemua, mutta kisan jälkeen puhutaankin vain deltoista ja algoritmeista. Se on vastakohta sille, mitä uusi omistaja Liberty Media haluaa saavuttaa, kirjoittaa lehden toimittaja Luke Slater.
Melbournen paikallislehti Herald Sun vitsaili Hamiltonin kohtalosta:
– Lewis Hamilton ryöstetty Albert Parkissa!
Ratkaisevaksi noussut virtuaalinen turva-autotilanne ei myöskään auennut täysin The Australian lehdelle.
– Vettel hiippaili valepuvussa ohi Hamiltonin. Sen jälkeen, kun autojen kehittämiseen on käytetty miljoonia, testattu monta tuntia talvella ja luotu hypeä kahden parhaan kuskin kaksintaistelusta, GP:n ratkaisee turva-auto, joka ei ollut edes radalla, lehti irvailee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.