F1-lehdistökatsaus: Ferrarin unelmat päättyvät Singaporeen – suomalaiset kuin kolmesta pienestä porsaasta

GettyImages-1034291142
2018 Getty Images
Julkaistu 17.09.2018 17:58
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrarin ruma tappio Mercedekselle Singaporen F1-kisassa veti mietteet synkiksi Italiassa. Lewis Hamiltonin aika-ajokierrosta puolestaan hehkutettiin lehdistössä yhdeksi kaikkien aikojen suorituksista.

Hamilton otti vahvan otteen uransa viidennestä maailmanmestaruudesta voittamalla häikäisevän paalukierroksensa jälkeen sunnuntain kisan. Ferrarin Sebastian Vettel putosi jo 40 pisteen päähän Mercedes-kuskista, kun Red Bullin Max Verstappen ehti varikolta hänen eteensä ja piti kakkossijan maaliin asti.

LUE MYÖS: Singaporen GP:n topit ja flopit: Ferrarin perisynti viemässä punaiset jälleen tuhoon

Ferrarin tuskaa lisäsi Valtteri Bottaksen neljäs sija ennen Kimi Räikköstä. Valmistajien sarjassa Mercedes johtaa Ferraria nyt 37 pisteellä.

Kun kautta on jäljellä kuusi kisaa, Hamiltonille riittää lähes joka kisasta kakkossija, vaikka Vettel veisi voitot jokaisesta. Tämä masensi tunnelmat Italiassa maanantain lehdissä.

– MM-unelma päättyy Singaporeen, käytännössä niin kuin viime vuonnakin, kun kaksi Ferraria eliminoi itse itsensä, La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni viittasi vuoden takaiseen kolariin Vettelin, Verstappenin ja Räikkösen välillä.

– Tänä vuonna tilanne on vielä surullisempi, koska Ferrarilla on ollut paras auto radalla. Paras auto, muttei paras kuljettaja, Zapelloni vihjaa Hamiltonin ylivertaisuudesta.

(Juttu jatkuu videon alla)

LUE MYÖS: Mokasiko Ferrari kisan kielimuurin takia? Vettel epäili heti insinöörin kertomusta Hamiltonin radioviestistä

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Muut viestimet ovat pitkälti samoissa tunnelmissa.

– Eiliseen asti uskoin Ferrarin comebackiin MM-sarjassa, vaikka eroa oli jo niin monta pistettä. Auto ja kuljettaja olivat nopeita. Tänään nähtyäni luovuttaneen kuskin ja improvisoivan varikkomuurin en enää usko siihen, Alberto Sabbatini murahtaa.

– Näkymä on synkkä. Tiimi on kaaoksessa, kun sen olisi pitänyt lähteä viimeiseen epätoivoiseen hyökkäykseen Mercedestä ja sitä ajavaa ilmiömäistä kuskia vastaan, jatkaa Sport Mediasetin Luca Budel.

– Ferrari upposi Singaporessa, missä sen olisi pitänyt aloittaa nousunsa mestaruustaisteluun. Tunne on, että heidän täytyy sanoa hyvästit menestyksestä, kun ero on kasvanut liian suureksi silloin, kun Ferrarilla on paras auto, sanoo Motorsport.comin Franco Nugnes.

Räikkönen ja Bottas kaksi pientä porsasta

Jos Ferrarin mestaruustoiveet lyötiin lyttyyn, niin paljon tuli rapaa myös kuljettajille. Vettel sai Gazzettalta arvosanaksi 6,5 ja Räikkönen 5,5.

– Ferrarin taktiikka hajosi palasiksi eikä kisavauhti ollut odotettua, mutta Sebastian itse asiassa hävisi taistelun Lewisille lauantaina, kun he ajoivat kilpaa paalupaikasta, lehti arvioi.

– Kimi näytti kuin katkenneelta jääpuikolta, kun häntä vertasi Monzan Jäämieheen, ja täällä hän hävisi myös haasteensa Bottakselle, Gazzetta jatkaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Bottasta lehti kuvaa Ferrarin tallipäällikön Maurizio Arrivabenen kohua aiheuttaneella ilmaisulla.

– Hovimestari todellakin, kun ottaa huomioon kamalan eron Hamiltoniin kisan lopussa. Singaporessa kakkoskuskit löysivät rajansa.

Red Bull -moottoriurheilusivustolle humoristisia arvioitaan kirjoittava Corriere della Seran Giorgio Terruzzi antoi Bottakselle, Räikköselle ja kuudenneksi jätetylle Red Bullin Daniel Ricciardolle yhteiseksi arvosanaksi kutosen.

– He näyttivät kuin sadun kolmelta pieneltä porsaalta. Ongelma oli siinä, että kukaan heistä ei onnistunut rakentamaan pikkutaloaan tiilestä. Kaikki häviäjiä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Kaikki hävisivät selvästi tallikavereilleen, toiset enemmän, toiset vähemmän, Terruzzi tylyttää.

(juttu jatkuu videon alla)

LUE MYÖS: F1-asiantuntija ihmettelee Bottaksen tilannetta – "Se on huolestuttava tekijä"

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Hamilton ja Senna – kaksi parasta aika-ajajaa

Ferrarin pieksäntä ei suinkaan kuulunut yksinomaan Italian medialle. Myös Britanniassa punaisten tappio herätti hämmästystä.

– Ferrarilla on vaikeuksia pitää päänsä kirkkaana näinä päivinä. Se johtuu ennen kaikkea siitä, että Hamilton on niin nopea, että heistä on tullut epätoivoisia. Sen takia Vettel kyseenalaistaa Ferrarin varikkomuurin väen entistä enemmän, näkee Daily Mailin Jonathan McEvoy.

Autosportin Edd Straw näki harjoitusten ulosajon viemät kierrokset ja huonon rengastaktiikan pääsyiksi Vettelin tappioon. Kuski kiisti menetetyn harjoitusajan merkityksen, mutta toimittaja oli varma asiastaan.

– Vettel ei ollut radalla perjantain harjoituksissa kello 20.45-21.30 välillä, ja kun ottaa huomioon, että aika-ajo ajettiin kello 21, sillä taatusti oli merkitystä, Straw väittää.

BBC:n Andrew Benson maalaili Hamiltonin huimasta aika-ajokierroksesta yhteyttä brittikuskin ihailemaan Ayrton Sennaan.

– Singapore oli jälleen yksi kruunaavista saavutuksista, jonka perusta tuli tällä kertaa yhdestä Hamiltonin uran parhaista aika-ajokierroksista. Se antaa uskoa siihen, että 33-vuotias on Ayrton Sennan tasolla F1-historian parhaimpana aika-ajajana.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Myös Italiassa tunnustettiin Hamiltonin taidot.

– Hamiltonilla ei ole heikkouksia. Ja mitä enemmän hän voittaa, sitä enemmän hän tuntee itsensä lyömättömäksi, Gazzettan Zapelloni näkee.

– Hamilton on vahvempi kuin Vettel. Kuten Mercedes on varmempi kilpailukyvyssään kuin Ferrari, huolimatta Maranello teknisestä etumatkasta, sanoo Sport Mediasetin Luca Budel.

Arrivabenen asema horjuu jälleen?

The Times -lehden Rebecca Clancy käänsi huomion Ferrarin epävarmuudesta tallipäällikkö Arrivabeneen, joka on epäonnistunut tallin rauhoittamisessa kylmäpäisyyttä vaativalla ratkaisuhetkellä.

– Viime vuonna Aasian kisojen jälkeen Arrivabenen asema Ferrarilla oli kysymyksen alla. Ferrari päätti pitää hänet, ja piti vakautta kasvun edellytyksenä. Siltä näyttikin, kun Ferrari tuli takaisin tänä vuonna.

– Nyt kun Ferrarin heikkoudet tulevat yhä enemmän esiin, kysymykset Arrivabenen tulevaisuudesta nousevat taas esiin. Kuinka monta kautta Ferrari voi vielä tulla lähelle ja sitten hävitä omilla virheillään? Clancy kysyy.

Tuoreimmat aiheesta

F1