F1-lehdistökatsaus: James Bond ja sabotaasinappi saksalaisella vuorenrinteellä

Lewis Hamilton, 2016, Malesia (1)
xpbimages.com
Julkaistu 03.10.2016 14:52

MTV SPORT

Red Bullin upea kaksoisvoitto jäi suurimmassa osassa kansainvälistä F1-lehdistöä täysin Mercedeksen valtataistelun jalkoihin.

Daniel Ricciardo nappasi kauden ensimmäisen voittonsa ja tallikaveri Max Verstappen ajoi kakkoseksi, kun Lewis Hamiltonin moottori laukesi mystisesti varmassa johtoasemassa.

Kisan alussa Sebastian Vettelin Ferrarin kolhimaksi jäänyt Nico Rosberg nousi 17. sijalta kolmannelle palkintopallikorokkeelle ja kasvatti MM-johtonsa Mercedeksen tiimitoveriinsa Hamiltoniin jo 23 pisteeseen. Kimi Räikkönen oli neljäs ja Valtteri Bottas viides.

Hamiltonin vihjailut siitä, että ”joku” ei halua hänestä tänä vuonna mestaria, saivat aikaan paljon keskustelua. Britin tulkittiin ensin tarkoittaneen korkeampia voimia, Jumalaa tai universumia, mutta myöhemmät kommentit jatkuvista moottoririkoista viittasivat enemmän mahdolliseen sabotaasiin.

Hamilton kiirehti paikkailemaan lausuntojaan tiimin julkaisemassa viestissä. Hän kertoi tarkoittaneensa nimenomaan jumalallista väliintuloa. Siinä kohtaa salaliittoteoriat olivat kuitenkin jo levinneet käsiin.

– Suurin osa paddockista on sitä mieltä, että Mercedeksellä ei ole mitään syytä sabotoida suurinta vetonaulaansa. Mutta he esiintyvät tv-katsojille, jotka ovat nähneet lähivuosina vakoiluskandaalin ja crashgaten – kummatkin tyrmistyttäviä huijausskandaaleja, The Times -lehden Kevin Eason toteaa.

Motorsport.comin päätoimittaja Charles Bradley ei myöskään jaksa uskoa, että mikään talli lähtisi pilaamaan oman kuskinsa kisaa tähän malliin.

– Sabotoisiko se todella omaa kuljettajaansa ja antaisi tarjolla olleen voiton pois manipuloidakseen (kauden) lopputulosta? Henkilökohtaisesti ajattelen, että se on täysin naurettava ajatus. Ajattelenko, että Mercedes näkisi mieluummin Rosbergin mestarina tänä vuonna? Kyllä, varmaankin, Bradley myöntää.

Kokenut kilpakuski Martin Brundle pitää väitteitä Hamiltonin moottorin hajottamisesta teknisestikin älyttöminä.

– Kuvitellaan James Bond -tyyppinen tilanne saksalaisella vuorenrinteellä, missä joku painaa punaista nappia, jos Hamilton näyttää olevan vähän liian hyvässä asemassa. Paitsi, että mitään dataa ei voida ohjata varikolta autoon, vain laivasta rannalle. Heidän olisi pitänyt ohjeistaa Lewisia vaihtamaan asetuksiaan.

– Moottori selvisi kolmostreenit, aika-ajot ja suurimman osan kisasta. Toimisiko ohjelmisto, joka räjäyttäisi moottorin määrätyn ajan jälkeen? Kaikki autot täytyy viedä FIA:n moottoritarkastusyksikön läpi ja kaikki data ja ohjelmistot ovat FIA:n saatavissa pienintä yksityiskohtaa myöten, Brundle listaa Sky Sportsin kolumnissaan.

Tällaisen laukaisumekanismin suunnitteleminen olisi jo yhtä vaativaa kuin suorituskyvyn lisääminen, johon tallit pääasiassa keskittyvät. The Telegraphiin Daniel Johnson näkisi helpommaksi tavaksi laittaa auton tankkiin heikompaa polttoaineseosta, joka hidastaisi menoa juuri sopivasti.

Epäilyksen siemen on kylvetty

ESPN:n Kate Walker uskoo Hamiltonin tehneen kommenteillaan vain hallaa tallinsa sisälle.

– Lewisia tuskin voi syyttää siitä, että hän tuntee itsensä uhriksi luotettavuusongelmissa, jotka ovat vaivanneet vain autoa numero 44, mutta on valitettavaa, että britti tunsi tarvetta kyseenalaistaa omaa tiimiään. Tyytymättömyyden lietsominen - jopa tahattomasti ja kiihkeässä 25 pisteen takaa-ajoasemassa – tekee harvoin hyvää kenellekään.

– Hamiltonin ymmärrettävän mutta epämieluisan purkauksen jälkeen Mercedes jatkaa Suzukaan epämukavassa tilanteessa, Walker kirjoittaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Viimeksi Hamiltonilla kesti vain kolme osakilpailua kuroa vastaavanlainen piste-ero kiinni. Ensi viikonloppuna ajetaan ensimmäinen kauden viidestä viimeisestä osakilpailusta Japanissa.

– Hamiltonin liekki palaa kirkkaana, mutta hänellä saattaa olla liikaa tulipaloja sammutettavanaan, jotta voittaisi neljännen maailmanmestaruutensa, Johnson arvioi.

Hermostunut ja hutiloiva Vettel

Italiassa Vettelin erikoinen syöksy avausmutkassa Rosbergin kylkeen oli kaikkien huulilla. Ferrarin synkkä loppukauden vire on heijastunut eri toteen saksalaiskuskiin, jolle on sattunut alkukauden teknisten murheiden lisäksi myös liikaa henkilökohtaisia virheitä.

– Vettel on hullu. Eikä pelkästään Verstappen ajattele niin, otsikoi kolumninsa La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.

– Hermostunut ja hutiloiva. Mitä tapahtui mestarille, joka viime vuonna nosti Ferrarin takaisin voittokantaan? Onko mahdollista, että nelinkertainen maailmanmestari ei ymmärrä, ettei kisoja voiteta startissa? Zapelloni kysyy.

– Ulos ykkösmutkassa aggressiivisella ja kärsimättömällä tavalla, jonka pitäisi kuulua muille. Fakta on, että Ferrari tarvitsee häntä kipeästi, komppaa Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Toisenlaisiakin puheenvuoroja sentään löytyy. Sky Sportsin Leo Turrini puolustaa Vetteliä blogissaan.

– Seb on ongelma? Vai Sebillä on ongelma? Siinä on ero. Minä olen Vettelin tukena, koska kuskit ovat punaisten viimeinen ongelma.

Kimi Räikkönen ajoi Ferrarin lopulta neljäntenä maaliin. Terruzzi pudotti suomalaisen arvosanan kuutoseen, koska tämä antoi toimittajan mukaan Rosbergille liikaa tilaa yllättävässä ohitustilanteessa. Gazzettalla arvosana oli 7,5 Sergio Perezistä tulleen hyvän ohituksen ansiosta.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

– Räikkönen on tehnyt kaiken voitavan Don Raffaèn Ferrarilla, Turrini viittaa Kummisetä-elokuvan surumieliseen sävelmään.

– Räikkönen voi panna kaiken sydämensä peliin, mutta taistelussa Rosbergia vastaan hän tarvitsee paremman auton, näkee Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Malesian GP