Lewis Hamiltonin virhe varasti kansainvälisessä F1-lehdistössä huomion Azerbaidzhanin huimalta kisalta, jonka lopun käänteet eivät jättäneet ketään kylmäksi.
Kisan voitti lopulta Red Bullin Sergio Perez, kun hänen tallikaverinsa Max Verstappen oli ensin ajanut seinään rengasrikon seurauksena ja sitä seuranneessa uusintalähdössä Lewis Hamilton räpelsi kisansa pilalle Mercedeksen ohjauspyörän nappuloista.
LUE MYÖS:
Bakun GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottakseen liittyy kaksi kysymystä, joista kumpikaan ei ole järin mairitteleva – yksi mies toteutti työnkuvaansa täydellisesti
Pirelli tutki F1-renkaat kahden vaaratilanteen jälkeen – Lewis Hamiltonin takarenkaassa vihje rengasrikkojen aiheuttajasta?
Palkintopallille nousivat myös toiseksi sijoittunut Aston Martin -kuski Sebastian Vettel ja kolmanneksi ohituskilpailussa Ferrarin Charles Leclercia vastaan loistanut AlphaTaurin Pierre Gasly.
– Toinen katurata putkeen, ja Sebastian Vettel on toista kertaa pisteillä. Viimeksi hän oli näin ylhäällä tuloslistalla syksyllä 2019, iloitsi Süddeutsche Zeitung -lehden Elmar Brünner.
Sergio Perezin voittoa hehkuttanut meksikolaislehti Medio Tiempo huomioi Vettelin tiimiradiossa esittämät onnittelusanat kisan ykköselle.
– Felicidades tai feliz navidad (onnittelut tai hyvää joulua) vai mitä nyt Checolle voi sanoa. Olen onnellinen hänen puolestaan, Vettel esitti espanjan kielen sanavarastoaan.
Suurimman huomion veivät kuitenkin Max Verstappenin raju ulosajo sekä Lewis Hamiltonin virhe, joka vei Mercedekseltä tarjolla olleen paluun MM-sarjan kärkipaikalle.
Valtteri Bottaksen suunta täysin hukassa
Valtteri Bottaksen täydellisen vauhdin puutteen juurisyytä on hankala arvioida ulkopuolelta, sillä kuski tai talli eivät osanneet sanoa ongelmille selitystä koko viikonlopun aikana. Bottas oli lopulta vasta 12:s taisteltuaan koko kisan vain jämäpisteistä.
Autosport-lehti mätkäisi silti Bottakselle arvosanaksi 2/10.
– Arvosana johtuu pitkälti hänen shokeeraavasta kisavauhdistaan, kun Hamilton lähes voitti kisan. Ei edennyt kisan ensimmäisellä puoliskolla ja oli sitten pahoissa ongelmissa renkaiden lämmittämisen kanssa turva-auton jälkeen, lehti listasi.
The Race -sivusto piti tietämättömyyttä yhtä isona syntinä kuin hitautta.
– Ei ollut missään vaiheessa mukana pelissä eikä osannut selittää miksi, muuta kuin epäilemällä jotain piilevää vikaa autossa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tekeekö Hamilton oikeasti virheitä?
Lewis Hamiltonin harvinainen virhe – vaikka tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan Hamilton ei tee virheitä – tuntui hämmästyttäneen monet. BBC:n Andrew Benson piti ratin nappuloiden kanssa tapahtunutta sähläystä epätyypillisenä Hamiltonille, ja sitähän se olikin.
– Hamilton kuvaili virhettä ”nöyrryttäväksi” – ja Wolff sanoi, että hän ja Hamilton olivat molemmat täysin ”tuhoutuneita” siitä jälkikäteen, mutta se ei ollut ihan niin yksinkertainen virhe.
– ”Taikanappi” siirtää jarrubalanssia voimakkaasti etupäähän, jotta kuskit voivat käyttää jarrujen lämpöä eturenkaiden lämmittämiseen ennen starttia tai aika-ajokierrosta. Hamilton oli painanut sen pois päältä, kuten pitikin, mutta väistäessään Perezia, hän oli saanut sen taas päälle, Benson selvitti.
Kaikki tapahtui yhdessä hetkessä, kun Perez kiilasi uusintalähdössä ohi pyrkinyttä Hamiltonia kohti seinää. Hamilton teki kohtalokkaan lukkojarrutuksen ja suistui kisan viimeiseksi.
LUE LISÄÄ: "Lewis Hamilton ei tee virheitä" – Toto Wolff kieltäytyi täysin mestarikuskinsa syyttämisestä
Wolff kertoi hämmentävässä puheenvuorossaan, ettei Hamiltonia saisi syyttää tässäkään tapauksesta virheestä, mutta brittilehdistössäkin nähtiin puheen taakse. Virhe on virhe, vaikka se olisi seitsenkertaisen mestarin tekemä.
– Niin paljon työtä oli tehty ennen sitä asetusvirhettä, joten se täytyy nähdä Hamiltonin virheenä. Hänelle ei voi antaa parempaa arvosanaa, kun hänen oma virheensä muuttaa ykköspaikan 15. sijaksi päivänä, jolloin MM-taistelupari on ulkona, The Race -lehden Edd Straw perusteli arvosanaa 4/10.
Daily Mailin Jonathan McEvoy nimitti otsikossaan Hamiltonin tekoa valtavaksi virheeksi, jolla kuski tyri mahdollisuutensa voittoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamiltonin aiemmat kommentit huvittivat jälkikäteen
The Guardian -lehden Giles Richardsille Hamiltonin sortuminen näin ison luokan mokaan oli vaikeampi pala.
– On melkein mahdotonta kuvitella, että Lewis Hamilton teki pienintäkään virhettä, koska hänen kädenliikkeensä ovat olleet niin pitkään niin taitavia ja hallittuja. Azerbaidzhanin GP:ssä pienikin kosketus ohjauspyörään koitui valtavan kalliiksi. Hamilton ja Mercedes olivat ymmärrettävästi shokissa, Richards kirjoitti.
– Hamiltonin taika loppui kesken, veisteli The Sun -lehden Ben Hunt.
– Maailmanmestari teki harvinaisen virheen painamalla ”taikanappia”, joka otti hänen jarrunsa pois käytöstä ja lähetti hänet ykköstilalta viimeiseksi. Ironista kyllä, Hamilton oli juuri varoittanut tiimiään siitä, että MM-sarja on maraton, ei sprinttikisa, ennen kuin hän hukkasi mahdollisuutensa nousta Verstappenin ohi MM-sarjan kärkeen, Hunt jatkoi.
LUE LISÄÄ: Lewis Hamiltonin huitaisu ”taikanappiin” käynnisti Bakun fiaskon – tästä on kyse
Corriere della Seran sanailija Giorgio Terruzzi kirjoitti puolestaan Red Bull -moottoriurheilusivustolle, että virhe koitui lopulta koko lajin parhaaksi.
– Me aina laulamme sinulle ylistyksiä, ja mitä teetkään, rakas Luigino? Terruzzi puhutteli Hamiltonia.
– Teet tyhjästä maalista sensaatiomaisen oman maalin. Voi sentään. Se oli tavallaan kilpailullinen itsemurha urheilullisen oikeudenmukaisuuden hyväksi, hän viittasi Verstappenin aiempaan keskeytykseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappenin ulosajossa ainekset pahempaankin
Kisassa nähdyt Lance Strollin ja Max Verstappenin rajut ulosajot rengasrikkojen takia herättivät huolta Pirellin renkaiden turvallisuudesta. Alustavissa tutkimuksissaan italialaisyhtiö totesi ongelmien johtuneen mahdollisesti ulkopuolisesta tekijästä, kuten renkaisiin tulleista viilloista, mutta kaikkia tämä ei vakuuttanut.
– Kuskit ovat ehdottomasti huolestuneita ja mikseivät olisi, sillä radalla kohtia, joissa huippunopeudet ovat kovempia kuin missään muualla, nosti esiin Sky Sportsin asiantuntija Damon Hill.
– Max oli onnekas, koska jos hän olisi ajautunut vasemmalle, niin siellä olisi ollut muuri, joka johtaa varikkomuurille. Jos onnettomuus olisi suuntautunut sinne, se olisi voinut olla aika paljonkin vakavampi, vuoden 1996 F1-mestari muistutti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.