Formula ykkösten kausi 2016 päättyi Mercedeksen Nico Rosbergin ensimmäisiin mestaruusjuhliin. Tallikaveri Lewis Hamiltonin röyhkeä taktiikka sai eniten arvostelua hänen kotimaassaan Britanniassa, jossa pelättiin jopa tähtikuskin potkuja.
Abu Dhabin päätöskisassa Hamilton ajoi voittoon kiistanalaisella tavalla hidastaessaan vauhtia MM-kärkimies Rosbergin edessä, jotta tämä joutuisi takaa tulleiden Ferrarien ja Red Bullien uhkaamaksi. Hamilton ei kuitenkaan onnistunut pudottamaan Rosbergin tarvittavalle neljännelle sijalle.
Seuraavassa käymme läpi, miten Abu Dhabin viikonlopusta kirjoitettiin Britanniassa, Saksassa ja Italiassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
BRITANNIA:
Martin Brundle, Sky Sports:
(Rosbergilla) on ollut Mercedeksellä vuoden 2010 jälkeen kaksi tiimikaveria, jotka ovat kiistatta kaksi kaikkien aikojen mahtavinta kisakuskia, Michael Schumacher ja Lewis Hamilton, vaikkakin Schumacher oli vähemmän kilpailukykyisemmässä vaiheessa uraansa. (Nico) ei pysty vastaamaan Hamiltonin parhaaseen vireeseen, ja kuten Rosberg sanoo ”hän on ollut minua edellä” siitä lähtien, kun he ajoivat lapsina kilpaa kartingissa. Hän kuitenkin oppi lähestymään asiaa eri tavalla työnteon kautta ja pitämällä pään täydellisen kylmänä.
Andrew Benson, BBC:
Hän (Rosberg) ei vieläkään ole – eikä koskaan tule olemaankaan – Hamiltonin kanssa tasavertainen kuljettaja. Hamilton otti 12 paalua, Rosberg kahdeksan, vaikka britti ei edes pystynyt osallistumaan kolmeen aika-ajoon moottoriongelmien takia. Hamilton voitti kymmenen kisaa ja Rosberg yhdeksän. Yleinen käsitys on, että Rosberg olisi ollut tänä vuonna lähempänä Hamiltonia kuin ennen, mutta se ei pidä täysin paikkaansa. Niissä kisoissa, joissa he ovat voineet kisata suoraan vastakkain, Hamilton on ollut parempi 11 kertaa Rosbergin kuutta vastaan – suurin piirtein sama suhde kuin kahdella edellisellä kaudella.
Ian Gordon, Daily Mirror:
Hamilton joutuu Mercedeksen potku-uhan alle aiheutettuaan anarkian Abu Dhabissa. Hamiltonin sopimus umpeutuu vuonna 2018, mutta se ei estä saksalaista autojättiä päättämästä sitä etuajassa tai sulkemalla häntä rangaistukseksi kisoista ensi kaudella.
Jonathan McEvoy, Daily Mail:
Lewis Hamilton riskeerasi 30 miljoonan punnan Mercedes-sopimuksensa vastustettuaan talliaan toistuvasti kiistanalaisessa Abu Dhabin GP:ssä.
Charles Bradley, Motorsport.com:
Se, että Mercedes odotti Hamiltonilta, itsekeskeisen kuskin ruumiillistumalta, asettumista yhtiön linjaan sunnuntaina Abu Dhabissa, oli täysin epärealistista. Se voi odottaa, ettei hän tee mitään tyhmää, kuten yritä työntää Nicoa ulos radalta. Samaa se pystyi odottamaan Nicolta. Hamiltonin ainoa realistinen ase oli saavuttaa asema radalla ja yrittää sitten työntää Rosberg Red Bullien ja Ferrarien kynsiin. Minkä hän tekikin.
Ben Anderson, Autosport:
Hamilton nautti strategista etua pysähtymällä ensin, mikä jätti Rosbergin haavoittuvaisempaa asemaan ruuhkaan joutumisen kanssa tai toisaalta Kimi Räikkösen Ferrarin tai Daniel Ricciardon Red Bullin ohittamaksi varikolta. Rosbergin haavoittuvaisuus vain lisääntyi, kun Mercedes oli pakotettu viivästyttämään hänen paluutaan varikkosuoralle ehkäistäkseen sisään tulleeseen Sebastian Vetteliin osumisen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
SAKSA:
Michael Schmidt, Auto Motor und Sport:
(Hamilton vetosi kauden aikana lukuisiin vastoinkäymisiinsä)
Itse asiassa myös Rosbergilla oli teknisiä ongelmia. Jousitus petti Itävallan harjoituksissa, mikä maksoi hänelle viisi lähtöruutua vaihdelaatikon vaihtamisen takia. Silverstonen vaihteisto-ongelma toi hänelle kymmenen sekunnin rangaistuksen luvattomasta tiimiradioavusta. Turbovika haittasi häntä Austinissa.
Simon Pausch, Die Welt:
Kymmenen vuoden ajan Nico Rosberg eli varjoissa formula ykkösissä. Tämä maailmanmestaruus ei ainoastaan vapauta Rosbergia sen kuskin roolista, jolla on eniten kisavoittoja ilman mestaruutta. Tämä titteli on palkinto hänen kymmenen vuoden sisukkuudestaan, joka on nykykuskien joukossa omaa luokkaansa.
Michael Wittershagen, Frankfurter Allgemeine-Zeitung:
Sitä, että joku nousee mestariksi tallissa, jossa on jo mestari, ei ole tapahtunut yli neljännesvuosisataan. Vuonna 1989 Alain Prost saavutti sen radalla Ayrton Sennaa vastaan, mutta joutui lähtemään Ferrarille, koska sisäinen ilmapiiri oli tuhoutunut viimeisen kisan kolarissa. Sen jälkeen tallit ovat vain yrittäneet saada ykköskuljettajan ja apukuskin, joka yrittää auttaa voittamaan valmistajien maailmanmestaruuden.
Sportbild:
Likainen finaali! Kuningas Nico voitti Tähtien sodan. 11 pitkän kuninkuusluokassa vietetyn vuoden jälkeen wiesbadenilainen on nyt kolmas saksalainen maailmanmestari Michael Schumacherin (7 mestaruutta) ja Sebastian Vettelin (4) jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
ITALIA:
Umberto Zapelloni, La Gazzetta dello Sport:
Tämä oli hyvän miehen vuosi. Isin pojasta tuli aviomies ja sitten isä. Nico Rosbergista tuli mestari vuonna 2016, koska tänä vuonna hän on ollut nopea, tasainen, tehnyt vähemmän virheitä ja ollut tallikaveriaan onnekkaampi. Nico ansaitsee kunnian, jonka hänen isänsä saavutti vuonna 1982. Kekestä tuli mestari vain yhdellä voitolla sen jälkeen, kun kohtalo vei Ferrarin Didier Pironin ja Gilles Villeneuven pois sarjan parhaalla autolla. Nicon piti voittaa yhdeksän kisaa ja lyödä pahin mahdollinen vastustaja, hänen oma tallikaverinsa.
Stefano Mancini, La Stampa:
Mercedes pyysi turhaan kuskiaan nostamaan vauhtiaan, mutta kukaan ei pilannut Rosbergin juhlia. Viimeinen yrittäjä oli Vettel, mutta jäi tunne, ettei saksalaiskuski halunnut sekaantua maanmiehensä loppukiriin maailmanmestaruudesta. Ferrari-kuski esti sen sijaan Hamiltonia saavuttamasta neljättä titteliään.
Francesco Colla, Autosprint:
Voitto ei ole koskaan ollut yhtä katkera Lewis Hamiltonille. Kolminkertainen maailmanmestari putosi formula ykkösten valtaistuimelta ja uusi kuningas on Nico Rosberg, hänen vastustajansa lapsuudesta asti. Rosberg pääsi viimein eroon Mr. Numero kakkosen leimastaan.
Leo Turrini, blogisti / Sky Sports Italia:
Se oli alkukesästä 2011 Brisighellassa Bandini-gaalassa. He antoivat Nico Rosbergille tunnustuksen ja minullekin pienin mitalin. Olin lavalla hänen kanssaan ja sanoin, tiedän että olet kiinnostunut korvaamaan Massan Ferrarilla, haluaisitko sinne? Hän vastasi erittäin kohteliaasti: olen otettu, mutta ajan Mercedeksellä ja uskon heidän projektiinsa eikä minulla ole mitään syytä vaihtaa tallia. Hän oli oikeassa. En uskonut häneen keväällä. Ilman mitään syytä. Kuvittelin, että Rosberg on tuomittu Barrichellon rooliin. Olin niin väärässä.
Luca Budel, Sports Mediaset:
Isän jalanjälkien seuraaminen on yleinen kohtalona lapsille, jotka ovat menestyksen kautta saavuttaneet voittoja ja rahaa pankkitilille. Nico Rosberg kuuluu tähän luokkaan, vaikkakin heillä tuntuu olevan Keken kanssa yhteistä vain nimi. Isä oli tunnettu aggressiivisuudestaan asfaltilla, kun taas poika on antanut aina vaikutelman kiillotetummasta ja ajattelevammasta lähestymistavasta.
Pino Allievi, La Gazzetta dello Sport:
Hän ei syntynyt Italiassa, mutta hän käytännössä kasvoi täällä. Paremman puutteessa voimme sanoa, että tämä mestaruus on lähimpänä meitä sitten Alberto Ascarin (1952-53). Ja hän on tietoisen ylpeä siitä.