Entinen F1-kuljettaja Karun Chandhok nosti Twitterissä esiin erään Bahrainin GP:n varikolla kuulemansa yksityiskohdan, joka selittää osittain sitä, miksi Romain Grosjean sai hurjassa onnettomuudessaan palovammat juuri käsiin.
LUE MYÖS: Romain Grosjeanin tilalle F1-legendan pojanpoika – Haas-tallilta päivitys kuskinsa tilasta
LUE MYÖS: ”Potkisin tallipomona ulos”– Max Verstappenin säälimätön suhtautuminen F1-kuskien pelkoon säikäytti Lewis Hamiltonin
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Sakhirin GP suorana 4.–6.12.
Pe: harjoitukset klo 15.25 ja 19.25.
La: 3. harjoitukset klo 15.55, aika-ajot klo 18.55, ennakkotunnelmat klo 18.00
Su: Sakhirin GP klo 19.10, ennakkotunnelmat klo 18.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Siitä hetkestä, kun Grosjeanin ajama Haas VF-20 -auto iskeytyi rataa reunustavaan metalliaitaan, kului 28 sekuntia siihen hetkeen, kun FIAn lääkintädelegaatti Ian Roberts auttoi Grosjeanin turvaan liekkimeren keskeltä. Vain muutamaa sekuntia aiemmin Grosjean oli riuhtonut itsensä irti auton ohjaamosta.
Grosjeanin kerrotaan saaneen onnettomuudessa toisen asteen palovammat molempiin kämmenselkiinsä. Joissain yhteyksissä on puhuttu jonkinlaisesta palovammasta myös vasemmassa jalkaterässä, jota suojaavan kengän Grosjean menetti paetessaan liekkien keskeltä.
FIA uudisti tälle kaudelle ajovarusteiden luokittelua. Uusi ajohaalari ja uusi alusasu ovat aiempaa paksumpia ja tarjoavat näin paremman suojan tulta vastaan. Saumakohdissa ajohanskat ulottuvat pitkälle ajohaalarin alle kyynärvarteen, ajokengissä taas on oltava nilkkaa suojaava varsi, ja sukkien on ulotuttava pitkälle haalarin alle.
Sky Sportsin asiantuntijana toimivan Chandhokin mukaan ajohanskoista ei ole alusasun ja ajohaalarin tavoin tehty aiempaa paksumpia – eikä niistä edes voi tehdä määräänsä paksumpia, koska ohjauspyörän käsittely vaikeutuu muuten liikaa.
– Opin eilen illalla mielenkiintoisen jutun eräältä FIAn työntekijältä. Tälle kaudelle käyttöön otettu ajohaalari on aiempaa painavampi, mutta se suojaa kuljettajaa tulelta 20 sekunnin ajan. Hanskoissa suoja-aika on yhä samat 10 sekuntia, mitä se oli edellisessä ajohaalarissa, Chandhok tviittasi.
Kokonaan toinen asia on, että jos suoja-ajat ovat tällaiset, miten Grosjean selvisi liekkimeressä yli 20 sekuntia ilman muita, laajempia palovammoja. Yksi mahdollinen selitys on, että ajovarusteita testatan nin sanotusti "suorassa tulessa" eli niin, että esimerkiksi ajohaalari sytytetään palamaan.
Romain Grosjean lähetti videotervehdyksen sairaalasta, jossa hänen palovammojaan hoidetaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.