Mercedes-kuskien välien kärjistyminen Itävallan GP:n päätöskierroksen kolarissa sekä Ferrarin jatkuva alavireisyys ovat tällä kertaa kansainvälisen F1-lehdistökatsauksemme pääpuheenaiheita.
Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Itävallan niittyjen keskellä voittoon, kun johtopaikkaa pitänyt tallikaverinsa Nico Rosberg tyri kisansa itsepäiseen puolustustautumiseen viimeisellä kierroksella. Red Bullin Max Verstappen nousi toiseksi ja Ferrari-kuski Kimi Räikkönen kolmanneksi Rosbergin eteen.
BBC:n Andrew Bensonin mukaan Hamilton on osoittanut olevansa aina parempi, kun hän pääsee ajamaan kilpaa Rosbergia vastaan rengas rengasta vasten. Rosbergin käyttäytymisessä hän näkee selvän muutoksen kahteen edelliskauteen.
– Hän vaikuttaa kovemmalta ja päättäväisemmältä kuin ennen eikä halua antaa periksi demoneilleen, jotka sanovat aivan oikein, että kun asetelmat ovat tasan, Hamilton on useammin nopeampi kuin hän, Benson kertoo.
The Telegraphin toimittaja Daniel Johnson näkee kolarin ja sen jälkeisten heikentäneen Rosbergin MM-johdon lisäksi myös tämän uskottavuutta. Hän kertaa hakee vertauskuvaa entisistä F1-mestareista.
– Hamilton voi muistuttaa ristiriitaisuuksineen ja tunnekuohussa ajaessaan Nigel Mansellin pahimpia hetkiä. Hänen ylivoimaiseksi kunniakseen on listattava se, että toisin kuin hänen suurin sankarinsa Ayrton Senna, hän ei ole kuljettaja, joka vapaaehtoisesti pakottaa kilpakumppanin ulos radalta tai osuisi tähän tarkoituksella. Todisteet kasautuvat siitä, ettei samaa voida sanoa Rosbergista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Autosport-lehden Ben Anderson otsikoi kolumninsa muotoon ”Historia on luonut hirviön, jota Mercedes ei voi hallita”. Hän pohtii, miten Mercedes pystyisi turvaamaan oman etunsa valmistajana, kun samalla kaksi eliittitason kuljettajaa taistelee keskenään kuskien mestaruudesta. Mersulla väläytettiin jopa mahdollisuutta puuttua jatkossa peliin tallimääräyksin, jos kuskit eivät pysy irti toisistaan.
– Tämä hetki oli valmisteilla usean kauden ajan ja sen seuraamukset voivat levitä laajalle. Mercedes voi viimein valita kunnon tallimääräykset, jottei tämä toistuisi. Sen jälkeen yhteiset velvoitteet jyräävät henkilökohtaisen kunnianhimon eivätkä Hamilton ja Rosberg saa enää kisata toisiaan vastaan vapaasti, Anderson kirjoittaa.
Saksalainen uutistoimisto DPA listaa Rosbergin suureksi tappioksi sen, että tämä joutuu lähtemään seuraavaan kisaviikonloppuun Silverstoneen Hamiltonin tukena seisovan 100 000-päisen yleisön eteen, kun MM-johtoa on enää 11 pistettä.
Itävaltalainen Kleine Zeitung otsikoi puolestaan pääjuttunsa ”Tähtien sota kärjistyi”. Lehden mukaan Mercedeksen itävaltalainen pomo Toto Wolff menetti epätavallisesti malttinsa lyödessään nyrkin pöytää kolarin hetkellä.
Mitä Ferrari voi tehdä Räikkösen suhteen?
Italiassa vaadittiin jälleen selitystä sille, miksi Ferrari ei ollut ensimmäisenä paikalla, kun Mercedes-kuskit kolaroivat keskenään. Kimi Räikkönen juuttui varikkokäynnillään puoleksi kisaksi Daniel Ricciardon Red Bullin taakse eikä tämän ohitettuaan ehtinyt enää Max Verstappenin kimppuun.
– Miten on mahdollista, että joka kerta, kun Ferrarilla on tilaisuus donkata pallo sisään, se ei onnistu? Eilen voitto oli jo käsissä, mutta mitään ei tapahtunut, koska Räikkönen oli liian kaukana herättyään liian myöhään. Hän ei edes yrittänyt ohittaa Verstappenia, höyryää La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Saman lehden Luigi Perna on ymmärtäväisempi. Italiassa oltiin lähes yksimielisiä siinä, että Sebastian Vettel olisi ollut ilman renkaan räjähtämistä mukana voittotaistelussa.
– Vettel tuli yhdeksännestä lähtöruudusta kuin leijona. Ferrari yritti saada isoa tulosta ja oli vakuuttunut jopa voitosta, mutta otti liian ison riskin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini on armoton suomalaiskuskille.
– Räikkönen epäonnistui jälleen kilpailukyvyn suhteen Verstappenin lyömisessä. Mitä voi sanoa? He tarvitsevat aggressiivisemman kuljettajan, Sabbatini linjaa.
Räikkösen jatkosopimus on heinäkuun ykköspuheenaihe ja Ferrari-kuskin edesottamuksia mitataan jokaisen ajopäivän jälkeen. Blogisti Leo Turrinilla on jälleen puolustuspuheenvuoro Räikköselle. Hän ei näe konsernijohtaja Sergio Marchionnella olevan mitään järkeä vaihtaa ensi kaudeksi suomalaista esimerkiksi Force Indian Sergio Pereziin.
– Kimi, joka ajaa mahtavaa kautta, on kokenut keskeytyksensä ja kolarinsa ja hänellä on yhtä paljon pisteitä kuin saksalaisella (Vettelillä). Edes tällä kertaa en tiedä, mitä Perez toisi lisää, jos Marchionne haluaa viimeisen päätöksen tekijänä ampua itseään jalkaan.