Sebastian Vettelin paluu MM-sarjan kärkipaikalle Kanadan F1-kisan voitolla ja Mercedeksen kauaskantoiset huonot ratkaisut olivat pääosassa kansainvälisen lehdistön kisaperkauksessa, mutta myös Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen tilanne tiimeissään puhutti lehdistöä.
Vettel otti alle kymmenyksen erolla paalupaikan Bottaksen nenän edestä ja karkasi vakuuttavaan voittoon Montrealissa. Bottas puolestaan piti lähdössä Red Bullin Max Verstappenin takanaan ja ajoi myös ruutulipulle ennen tätä lopun polttoainehuolistaan huolimatta.
Red Bullin Daniel Ricciardo ponkaisi startissa ohi Kimi Räikkösen Ferrarista ja kiilasi Mercedeksen Lewis Hamiltonin edelle varikkokäynnillä. Näin australialainen oli neljäs ennen viidenneksi jäänyttä Hamiltonia ja kuudenneksi sijoittunutta Räikköstä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ferrari antoi kunnon iskun Mercedekselle
Autosport-lehti tietää kertoa, miten Ferrari onnistui kääntämään Vettelin katastrofilta näyttäneen viikonlopun menestystarinaksi. Perjantain harjoituksissa Vettel osui seinään ja hukkasi sen takia yli puoli tuntia toisistakin treeneistä. Samaan aikaan Lewis Hamilton ja Mercedes näyttivät tekevän kovia aikoja kovemmilla renkailla.
– He tekivät yön yli kovaa työtä, niin Montrealissa kuin Maranellon tukikohdassakin, jossa varakuljettaja Antonio Giovinazzi paiskoi kierroksia simulaattorissa. Tuloksena oli, että auto oli tarpeeksi hyvä ottamaan paalupaikan Valtteri Bottakselta 0,093 sekunnilla, voittamaan mukavasti ja antamaan Vettelille johdon MM-sarjassa, Edd Straw kirjoittaa Autosportille.
Italiassa Vettelin selvä voitto osattiin laittaa mittasuhteisiin, mutta siinä oli myös merkkejä viime vuotta paremmasta kesästä. Vuosi sitten kausi kääntyi Ferrarin kohdalla alamäkeen heti kesäkuusta eikä Mercedestä voinut pysäyttää enää millään.
– Tämä oli Vettelin selvin voitto siitä asti, kun hän pukeutui punaiseen. Ehkä hänen räjähtelevä ilonsa oli selitettävissä sillä. Niin, mutta me puhumme mestarista, joka on ollut 50 kertaa urallaan ykkönen. Jos hän innostuu näin kovin, se tarkoittaa, että hän on aistinut jotain. Jotain suurempaa, Leo Turrini maalailee blogissaan.
– Se ei ollut tyrmäysisku, koska olemme vasta kauden seitsemännessä kisassa, mutta kunnon isku, joka sattuu ja jättää jäljen, uskoo La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.
Mersun virheet palaavat kummittelemaan
Kanadan piti siis olla Mercedeksen temmellyskenttää, mutta lopulta Vettel kuitenkin varasti Ferrarille hallitun voiton. Saksalaislehti Auto Motor und Sport pohti syitä tähän.
– Tämä on voimarata, joka suosii Mercedestä paperilla. Ja siinä on jo vastaus kysymykseen, miksi Vettelillä oli niin helppoa. Kilpailija teki vain liikaa virheitä, Tobias Grüner toteaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Autosportin mukaan Mercedes oli suunnitellut käyttävänsä kauden ensimmäistä moottoria vielä kerran heinäkuun lopun Unkarin GP:ssä, jossa pärjää pienemmilläkin tehoilla, mutta uuden moottorin kokoonpanossa paljastunut virhe pakotti tiimin lykkäämään vaihtoa. Paalupaikan menetykseen saattoi löytyä toinen syy renkaista.
– Mercedes nimesi vain viisi settiä hyperpehmeitä renkaita kummallekin kuskilleen, mikä esti heitä kokeilemasta seosta, joka ratkaisi paalupaikan lauantaina. Muilla oli kahdeksan settiä ja he ajoivat niillä myös perjantain harjoituksissa. Se päätös tehtiin kolme kuukautta sitten, mutta sillä oli vaikutusta täällä, Straw kommentoi.
BBC:n Andrew Benson toistaa Mercedes-pomo Toto Wolffin sanat toteamalla, että Montrealin tappion on oltava herätyskello saksalaistallille. Radan piti kuulua Mersun vahvuuksiin, mutta toisin kävi.
– Wolff kuvaili sitä isoksi käskyksi herätä, mutta todellisuudessa, kuten Hamilton tähdensi kisan jälkeen, Ferrarilla on ollut nopeampi auto oikeastaan koko vuoden, vaikkakin vain aavistuksen verran. Joten pistejohto on täsmälleen se, joka Vettelillä pitäisikin olla kauden ensimmäisen kolmanneksen täyttyessä, Benson sanoo.
Benson muistuttaa, että Mercedeksen päätös ohittaa hyperpehmeiden renkaiden testaaminen kausien välisissä testeissä palaa nyt kummittelemaan – sama virhe, johon tiimi on sortunut ennenkin.
– Renkaan hyvä pito pienillä kierrosmäärillä, mutta huono kestävyys pitemmillä vedoilla sai Mercedes-insinöörit toteamaan sen huonoksi kisarenkaaksi. Se oli kuitenkin väärä lähestymistapa, mikä on nyt käymässä ilmi.
Bottas nostaa arvoaan, Räikkösen osakkeet laskussa
Suomalaiskuskien osalta Valtteri Bottas teki mahtavaa työtä tunkeutumalla aika-ajossa eturiviin ja pitämällä lähdössä kovaa päälle käyneen Max Verstappenin takana. Kimi Räikkönen sen sijaan teki ajovirheen viimeisellä aikakierroksellaan ja päästi Daniel Ricciardon ohi startissa.
Britannian Sky Sports antoi Bottakselle arvosanaksi yhdeksän ja Räikköselle viitosen.
– Valtteri Bottas ei ole vielä voittanut kaudella 2018, mutta neljäs kakkossija seitsemässä kisassa alleviivaa hänen tasaisuuttaan ja luotettavuuttaan – ominaisuuksia, jotka näyttävät nyt tuovan Valtterille ainakin vuoden jatkosopimuksen Mercedeksellä. Neuvoja nostaa kyynärpäät ylös on tullut Skyn asiantuntijoilta usein ennen kisaa, ja Bottas teki juuri sitä ensimmäisellä kierroksella pidätelläkseen Max Verstappenia, Sky arvioi.
– Kolme kymmenystä perässä aika-ajossa ja 30 sekuntia kisassa. Nämä ovat epämukavia numeroita Kimi Räikköselle, joka on alkanut saada vahvan alkukauden jälkeen kunnolla köniin Vetteliltä. MM-kärkimies on lyönyt Räikkösen viimeisissä kuusissa aika-ajoissa. Niin monen huipulla vietetyn vuoden jälkeen, alkaako tämä näyttää lopun alulta F1:n Jäämiehelle? Sky Sports kritisoi.
Räikköstä harvemmin ollaan heittämässä pois Ferrarilta italialaisessa mediassa, mutta sävy häntä kohtaan voi muuttua nopeastikin, jos suomalaisen esitykset kääntyvät laskuun. Gazzettan Zapelloni haluaisi vielä miettiä, onko Räikkönen sittenkään oikea vaihtoehto ensi kaudeksi.
– Ohitus, jolla Ricciardo työnsi Kimin kuudenneksi rengas rengasta vasten taistellessa on sellainen, jota kehotan katsomaan kaikkia, jotka yhä haluavat jatkaa Kimin sopimusta eikä palkata Danielia, Zapelloni vihjaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sport Mediasetin Ronny Mengo antaa myös Räikköselle sapiskaa.
– Räikkönen on liikaa tutkan alapuolella ansaitakseen punaisen ajopuvun. Ricciardo odottaa konklaavin kokousta.