Kansainvälistä formulamediaa vaivasi sunnuntain Espanjan GP:n jälkeen useat kysymykset: mistä Mercedes kaivoi viikonlopun vauhtinsa ja voiko Barcelonan esitys olla käänne koko kaudelle vai oliko kyseessä vain olosuhteista johtunut poikkeama?
Lewis Hamilton ajoi Kataloniassa ylivoimaiseen voittoon 20 sekunnilla ennen tallikaveriaan Valtteri Bottasta. Valmistajien MM-sarjaa Barcelonaan asti johtanut Ferrari putosi nyt Mercedeksen taakse, kun Sebastian Vettel oli Red Bullin Max Verstappenin jälkeen vasta neljäs ja Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään jo viikonlopun toisen teknisen vian takia.
Toisella peräkkäisellä voitollaan 17 pisteen MM-johtoon siirtynyt Hamilton tuuletti vapautuneesti päästyään ensimmäistä kertaa kauden aikana sinuiksi autonsa kanssa. Syyt yllättävän menestyksen taustalla eivät silti vielä täysin auenneet.
– Hamiltonin voitto, jota Sebastian Vettel kutsui rehdiksi selkäsaunaksi, oli sekä yksi hänen parhaistaan formula ykkösissä kuin myös yksi selvimmistä. Vähemmän selvää oli kuitenkin osoittaa tarkalleen, miksi marssijärjestys heilahti niin dramaattisesti Mercedeksen puolelle tänä viikonloppuna, kummastelee Sky Sportsin Pete Gill.
Autosport-lehden Edd Straw muistuttaa, että kauden ensimmäinen voitto Bakussa tuli Hamiltonille täytenä lahjana Valtteri Bottaksen epäonnen takia.
– Tämä oli vanhaa kunnon Hamiltonia, jollaista emme nähneet Bahrainissa, Kiinassa tai Azerbaidzhanissa. Mies itse oli ilahtunut päästyään takaisin ruotuun fiiliksellä, joka oli hyvin erilainen Bakun ”lottovoitosta”, joka sai hänet tuntemaan olonsa noloksi palkintopallilla, Straw kommentoi.
– Ja se syy paluun takana? Itseluottamus. Se ei tarkoita itseluottamusta, jonka kuski tuo autoon, vaan sellaista, joka virtaa toiseen suuntaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Suosiko Pirelli Mersua rengasmuutoksellaan?
Yleinen mielipide Mercedeksen menestyksen syystä oli muuttuneiden renkaiden puolella. Pirelli toi Barcelonaan pintakerrokseltaan 0,4 millimetriä ohuemmat renkaat, koska uusitun asfaltin pelättiin repivän renkaat rakkuloille kisassa. Mercedes sai kumit kestämään poikkeuksellisen viileässä kevätsäässä, kun taas Ferrari oli pakotettu ottamaan Vettel toistamiseen varikolle.
Mercedeksen tallipomo Toto Wolff kiisti jyrkästi, että tiimillä olisi ollut mitään vaikutusta Pirellin päätökseen, mutta yhtä kaikki: muutos renkaisiin tuli Mersulle kuin taivaanlahjana. Varsinkin Italiassa kuvio herätti paljon kitkeriä kommentteja.
– Yleensä Hamilton aina kiittää faneja tai tiimiä, mutta tänään hänen täytyy kiittää vain Pirelliä, näpäyttää Sky Sports Italialle kisoja kommentoiva F1-mestari Jacques Villeneuve.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni nosti esiin Ferrarin tallipäällikön sanat siitä, ettei ainakaan hänen tiimiltään oltu kysytty mitään renkaita uudistettaessa.
– Maurizio Arrivabene sanoi ennen starttia: ”Meitä on informoitu, ei konsultoitu”. Lause, joka kertoo ilman sen suurempaa kohua paljon. Kaiken, Zapelloni linjaa.
– Mercedes on palannut, mutten ole varma, onko Ferrari lähtenyt mihinkään. Pirelli mahdollisti tämän, hän jatkaa.
Pirelli kertoi tuovansa vastaavanlaiset ohuemmat kumit myös heinäkuun Silverstonen kisaan Britanniaan ja Paul Ricardille Ranskaan, koska kumpikin radoista on Barcelonan tavoin uudelleenpäällystetty.
Sport Mediasetin Ronny Mengo pohtii, olivatko kaikki tiimit oikeasti samalla viivalla renkaiden uudistuessa.
– Espanjan muutos oli valtava, paljon enemmän kuin 0,4 millimetriä pintaa. Mutta onko se merkki Ferrarin poliittisesta heikkoudesta? Vai suuremmasta hitaudesta sopeutumisessa? Ehkä molempia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sebastian Vettel ilmaisi julkisesti huolensa Ferrarin ongelmista, joihin kaikki toivovat nyt nopeaa analyysia.
– 17 pisteen takamatka MM-sarjassa ei ole vielä suuri huolenaihe, mutta numerot eivät ole menneet Vettelin kohdalla oikeaan suuntaan Bahrainista lähtien. Monacon pitäisi olla parempi (Ferrarille), mutta siitä on tullut yhtäkkiä kisa, jonka Ferrarin ykköskuskin on pakko voittaa, arvioi Britannian Sky Sports.
Vettel ei syyttänyt palkintosijan karkaamisesta tiimin taktiikkaa, mutta italialaisen Autosprintin päätoimittaja Alberto Sabbatini ihmetteli Ferrarin rengasvalintaa viimeiselle stintille. Vettel ei onnistunut nousemaan hyvistä asetelmista huolimatta Red Bullin Max Verstappenin ohi, vaikka tämä oli jo hölmöillyt oman etusiipensä rikki.
– Miksi Seb otti valkoiset (keskikovat) renkaat, kun he olisivat voineet laittaa hänet keltaisille (pehmeille), jotka toimivat Ferrarissa hyvin? Sabbatini pohtii Twitterissä.
Bottas lukuja parempi, mihin Räikkönen olisi yltänyt?
Entä suomalaiskuskien kisa? Valtteri Bottas ei pystynyt missään vaiheessa kisaa haastamaan tallikaveriaan Lewis Hamiltonia, mutta suomalaiskuski oli itse varsin tyynenä, sillä tähän löytyi myös syynsä. Sky Sportsin Pete Gill tiivisti Bottaksen kisan hyvin:
– Valtteri Bottaksella oli heikko viikonloppu Barcelonassa, mutta hän oli kymmenyksen päässä Hamiltonin paalupaikan lyömisestä. Vettelin lentävä lähtö yhdistettynä hitaaseen varikkokäyntiin palautti Mercedeksen radalle Ferrarin takana, mikä tarkoitti, että suomalainen vietti melkein kaksi kolmannesta kisasta häviten suorituskyvyssä Ferrarin likaisessa ilmassa. Pienet marginaalit voivat joskus muuttua isoiksi tappioiksi formula ykkösissä, Gill kirjoittaa.
Sky Sports antoi Bottakselle kisasta arvosanaksi kahdeksan.
– Hän oli ehkä onnekas, että Ferrari päätti valita kahden stopin taktiikan. Bottaksella ei koskaan tuntunut olevan vauhtia, jota Hamilton osoitti ja hän odottaa yhä vuoden 2018 ensimmäistä voittoaan. Kuitenkin hänen tasaisuutensa, varsinkin kuluneilla renkailla ajattaessa kisan lopussa, saa Mercedekseltä paljon kiitosta, kun he sinetöivät kauden ensimmäisen kaksoisvoittonsa, Sky Sports perustelee.
Kimi Räikkönen sai puolestaan vain kuutosen, vaikkei itse pystynyt vaikuttamaan muuhun kuin aika-ajojen tappioonsa kahdelle Mercedekselle ja tallikaverilleen Vettelille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
– Tämä oli epäilemättä ensimmäinen viikonloppu vuonna 2018, kun Kimi Räikkönen jäi täysin tallikaverinsa Sebastian Vettelin varjoon, ja suomalainen rukoilee Ferraria, että se saa säästettyä hänen kaksi moottoriaan, jotka pettivät Barcelonassa tai muuten lähtöruuturangaistukset ovat pian horistontissa, Sky Sports kommentoi.
Ensimmäisenä kärkitallien miehenä kisansa menettänyt Räikkönen vihjaisi keskeytyksen jälkeen, että ennen puoltaväliä tapahtuneeseen konerikkoon asti kaikki näytti hyvältä. Olisiko suomalaiskuskista kuitenkin ollut lyömään tallikaveri Vettel?
– Kun ottaa huomioon, että hän itse kuvaili asiaa ”melko helpoksi minun pidollani”, hän oletti pääsevänsä kisan maaliin yhdellä stopilla. Ja kun ottaa huomioon, miten asiat etenivät, Räikkönen olisi todennäköisesti ollut palkintopallilla, Autosportin Edd Straw uskoo.
– Räikkösen auton pettäminen on todella vakava asia. Tähän ei ole tekosyitä. Jos sinulla ei ole luotettavuutta, voit lakata uneksimasta, varoittaa italialaisblogisti Leo Turrini.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.