Kansainvälisen autoliiton FIA:n kokoonkutsuma ryhmä F1-sarjan omistajia, valmistajia sekä muita autoalan toimijoita on varsin yksimielinen siitä, mihin suuntaan lajin moottoreita pitäisi viedä ensi vuosikymmenellä.
Perjantaina Pariisissa FIA:n puheenjohtajan Jean Todtin johdolla kokoontuneet F1-päättäjät avasivat keskustelun vuonna 2021 muuttuvista moottorisäännöistä. Nykyisten V6-hybridimoottorien sopimusta on jäljellä vielä kolme kautta tämän vuoden jälkeen.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella 7.-9.4!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
FIA ei ottanut tiedotteessaan kantaa siihen, onko osapuolilla halua riisua hybriditeknologia kokonaan pois tulevaisuuden F1-moottoreista, mutta kokouksessa toimijat olivat yksimielisiä siitä, että myllyistä halutaan entistä voimakkaampia ja äänekkäämpiä, mutta samalla yksinkertaisempia sekä halvempia kehittää ja valmistaa.
Autonvalmistajat ja formula ykkösten uusi omistajataho haluavat myös, että laji säilyy moottoriurheiluteknologian edelläkävijänä, joka luo kehitysmahdollisuuksia myös siviililiikenteelle. Kuskien halutaan lisäksi kilpailevan koko ajan nykyistä kovempaa toisiaan vastaan.
Todt oli tyytyväinen konferenssin yhteishenkeen.
– Meidän täytyy tietysti istua alas ja työstää vuoden 2021 voimayksiköiden yksityiskohtia, mutta olemme lähteneet liikkeelle oikealla jalalla ja odotan innolla tätä prosessia, jossa päätämme parhaasta ratkaisusta formula ykkösten tulevaisuuden kannalta, Todt kommentoi tiedotteessa.
Nykyisillä turbomoottoreilla F1 on onnistuttu nostamaan tehot lähelle tuhatta hevosvoimaa, vaikka samalla polttoaineen kulutus on pienentynyt 30 prosentilla. Hybridimoottorit ovat kuitenkin herättäneet paljon vastustusta vaimean äänensä ja kilpa-ajamisen luonnetta vastaan sotivan energiansäästön takia.