Kansainvälinen autoliitto FIA haluaa muuttaa tulevaisuudessa F1-sarjan autoja nykyistä yksinkertaisempaan suuntaan.
Kattojärjestö tapaa johtavia autonvalmistajia perjantaina Pariisissa järjestettävässä kokouksessa. Pöydällä ovat sarjan tulevaisuuden moottorisäännöt, jotka astuvat voimaan vuonna 2021.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella 7.-9.4!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
FIA:n puheenjohtajan Jean Todtin mielestä F1-sarjan teknologian tulisi ottaa askel taaksepäin, jotta kuninkuusluokan viihdearvoa voitaisiin parantaa.
- Jos minulle tarjotaan tilaisuus tutustua F1-autoon, niin mielestäni ne ovat liian monimutkaisia ja yliteknisiä, mitä ei lajissa tarvita. Tämä on herkkä aihe, koska autoilu kehittyy, jolloin olisi vaikea sanoa, ettei autourheilun huippusarja seuraa yleistä kehitystä, Todt kertoi motorsport.comin mukaan.
- Laji on mielestäni liian kallis, liian monimutkainen ja tavallaan liian luotettava. Olin kauhistunut, kun seurasin ensimmäistä testipäivää Barcelonassa. Muistan hyvin, kun minun aikoinani viisi ajettua kierrosta oli fantastista. Nyt näin autojen ajavan 70 tai 80 kierrosta. He ovat rakentaneet tehtaisiinsa laboratorioita, jonne kenelläkään ei ole pääsyä, Todt jatkoi.
Todt ei näe F1-sarjan siirtyvän pois perinteisistä polttomoottoreista vielä vähään aikaan. Paluuta nykyisistä hybrideistä menneiden vuosikymmenten V8- ja V10-voimanlähteisiin Todt ei kuitenkaan hyväksy.
- Harkitsemme tulevaisuudessa siirtymistä polttokennoihin joissakin sarjoissa, mutta F1 käyttää jatkossakin enemmän tavanomaisia moottoreita. Tämä ei tarkoita sitä, että aiomme palata siihen, mitä käytimme kymmenen vuotta sitten. Niin ei tapahdu koskaan, Todt painotti.